شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-18
کد خبر: 76217 |
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶ |
ارسال به دوستان
پ

دلار ۷۰ هزار تومانی؛ چرا خبری نشد؟

دلار در هفته پایانی شهریور در کانال ۴۹ هزار تومان نوسان داشت و در نهایت با قیمت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان بسته شد. این اسکناس بر اثر مواجهه با اخبار مثبت سیاسی و البته اعمال سیاست‌های مناسب سیاستگذاری ارزی در منطقه‌‌ ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان به ثبات رسید و ظاهرا تلاش سیاست‌گذار نیز ماندگاری دلار در همین محدوده و البته کمی پایین‌تر است.

اقتصادسنج | دلار در هفته پایانی شهریور در کانال ۴۹ هزار تومان نوسان داشت و در نهایت با قیمت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان بسته شد. این اسکناس بر اثر مواجهه با اخبار مثبت سیاسی و البته اعمال سیاست‌های مناسب سیاستگذاری ارزی در منطقه‌‌ ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان به ثبات رسید و ظاهرا تلاش سیاست‌گذار نیز ماندگاری دلار در همین محدوده و البته کمی پایین‌تر است. این در حالی است که در ابتدای تابستان و در اوایل تیر ماه نیز قیمت این ارز در حدود ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

بر همین اساس این اسکناس با افت منفی ۰.۳ درصدی مواجه بوده و بسیاری از پیش‌بینی‌ها مبنی بر تداوم رشد دلار در نیمه سال جاری درست از آب در نیامد. البته این موضوع تنها شامل حال دلار نبوده و طلا، سکه و بازار سهام نیز با رشد‌های منفی در طول تابستان رو به رو بوده‌اند که حکایت از دو نشانه مهم اقتصادی دارد.

در درجه نخست به نظر می‌رسد با کنترل نقدینگی، سیالیت آن نیز کاهش پیدا کرده و همین موضوع موجب رکود دارایی‌ها شده است. دوما انتظارات تورمی نیز با توجه به افت تورم در ماه اخیر و همچنین سیگنال‌های کاهشی متغیر‌های پولی به حداقل رسیده و همین مسله علت دیگری برای کشیده شدن ترمز دارایی‌ها به حساب می‌آید.

قیمت هر سکه امامی در ابتدای تابستان در حدود ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار بوده که در پایان این فصل به ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. در مورد طلا نیز، قیمت این فلز گرانبها کاهش اندکی را تجربه کرده که نشان میدهد بازار‌ دارایی با تبعیت از یکدیگر فصل رکودی را سپری کرده‌اند.

لازم به ذکر است که هم اکنون با شروع فصل پاییز، فصل جدیدی از پیش‌بینی‌های اقتصادی شروع شده و مجددا برخی از ذینفعان بازار ارز از دلار‌های ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی برای پایان فصل میگویند!

جالب اینجاست در ابتدای تابستان همین هدف برای شهریور ماه تعیین شده بود، یعنی عده ای انتظار این را داشتند که در همین تابستان این اتفاق یعنی افزایش قیمتها رخ دهد، اما حالا این پیش‌بینی را به آخر پاییز منتقل کرده‌اند! اما متغیر‌های اقتصادی سوای از زمان و مکان در مسیر خود حرکت میکنند و آنچه که در حال حاضر وجود دارد، عدم امکان رشد قیمتی دلار بیش از دامنه ۵ درصد است.

دلار ۷۰ هزار تومانی

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید