یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-19
کد خبر: 65772 |
تاریخ انتشار : ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰ |
ارسال به دوستان
پ

خواندن این ۵ پیش بینی مهم از آینده قیمت دلار ضروری است

قیمت دلار توانست طی دومین هفته تیرماه، کانال ۵۰ هزار تومانی را لمس کند. اگرچه فتح این کانال، شکننده ارزیابی می‌شود اما قیمت دلار موفق شده است تا پایان معاملات روز گذشته در همین کانال پایداری کند. آیا قرار است قیمت دلار مسیر صعودی را ادامه دهد و به کانال‌های بالاتر ورود کند؟

اقتصادسنج | قیمت دلار توانست طی دومین هفته تیرماه، کانال ۵۰ هزار تومانی را لمس کند. اگرچه فتح این کانال، شکننده ارزیابی می‌شود اما قیمت دلار موفق شده است تا پایان معاملات روز گذشته در همین کانال پایداری کند. آیا قرار است قیمت دلار مسیر صعودی را ادامه دهد و به کانال‌های بالاتر ورود کند؟

روز گذشته قیمت دلار در کانال ۵۰ هزار تومانی به کار خود پایان داد. قیمت دلار در معاملات پشت خطی نیز در همین سطح قرار داشت و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران ارزی در تلاشند تا دست‌کم قیمت دلار را در همین محدوده حفظ و از کاهش آن جلوگیری کنند؛ اما آیا این تلاش‌ها به نتیجه خواهد رسید؟

طی هفته‌های اخیر، بازارساز تلاش کرده بود قیمت دلار را با خبردرمانی کنترل کند. اگرچه این سیاست در مواردی جواب داد و قیمت دلار سرکوب شد اما در نهایت، زور اخبار منفی بر خبرهای مثبتی که بازارساز روی آنها مانور می‌داد، چربید و قیمت دلار دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت. حالا این سوال مطرح است که بازار در این هفته چشم به چه سیگنالی خواهد دوخت و آیا بازارساز آنقدر در توان دارد تا قیمت دلار را دوباره به سمت کانال‌های پایین سوق دهد؟

دست بازارساز خالی است

در همین راستا کامبیز افسری کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز با اشاره به اخباری که در روزهای گذشته روانه بازار شده گفت: «آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران از سایر کشورها و اخبار ضد و نقیضی که از رسانه‌های خارجی در خصوص توافق آمریکا و ایران در موضوع برجام منتشر می‌شود به طور مدام به بازار سیگنال می‌داد. این در حالی است که هنوز هیچ خبری تایید نشده است.»

وی به سیاست شایعه‌سازی در بازار ارز اشاره کرد و افزود: «شایعات مدام منتشر می‌شود و این نشانه خوبی از نظر معامله‌گران کهنه‌کار نیست. وقتی سیاستگذار از چنین ابزاری استفاده می‌کند یعنی دلار برای عرضه ندارد!»

این فعال اقتصادی در ادامه افزود: «اسکناس دلار در بازار آزاد عرضه نمی‌شود و مردم دلار می‌خرند و می‌فروشند. سیاستگذار دلاری ندارد که عرضه کند اگر دلار داشت این ‌همه شایعه‌سازی نمی‌کرد.»

اثر سناریوها مقطعی است

فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی گفت: «قیمت دلار در بلند‌مدت به متغیرهای کلان اقتصادی وابسته است و تاثیر اخبار و رویدادهای سیاسی و ایجاد فضای آرام در بازار اثر کوتاه‌مدت بر بازار ارز دارد.»

وی در ادامه افزود: «متغیرهای اقتصادی کشورها تحت تاثیر شرایط یا استراتژی‌های بلندمدت تغییر می‌کند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که با یک خبر مساعد، همه چیز تغییر کند و بعید است که دلار با سناریوسازی سیاستگذار در بلندمدت کنترل شود.»

این کارشناس اقتصادی به حساسیت بالای بازار ارز نسبت به وقایع اقتصادی و سیاسی اشاره کرد و افزود: «هر چند نظام متشکلی در حوزه تقاضا و عرضه نداریم اما بازار ارز بیشترین حساسیت را نسبت به موضوعات اقتصادی و غیراقتصادی مانند مذاکرات برجام از خود نشان می‌دهد.»

آقابزرگی ادامه داد: «در نهایت توانایی عرضه است که تعیین‌‌کننده اصلی قیمت دلاردر بازار است که متاسفانه بانک مرکزی و دولت چنین ذخیره‌ای در مایملکش ندارد. بنابراین اتفاق اخیر یک شوک روانی و قابل پیش‌بینی بود.»

ریتم ناکوک اخبار سیاسی

مجتبی دیبا دیگر کارشناس اقتصادی هم با اشاره به روند ساید قیمت دلار گفت: «محدوده ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومانی را می‌توان به‌عنوان منطقه تصمیم‌گیری برای روند دلار مطرح کرد. این در حالی است که ریتم اخبار ورودی به بازار اگر مثبت باشد، منطقه ۴۷ و ۴۸ هزار تومانی را می‌توان برای دلار در نظر گرفت. در حالت خوشبینانه نیز، دلار می‌تواند تا قیمت ۴۵ هزار تومان پایین بیاید.»

وی با اشاره به اینکه اگر مذاکره و توافقی صورت گیرد مدل این مذاکرات از اهمیت بالایی برخوردار است، تاکید کرد: «با توجه به متغیرهای مهم اقتصادی، دیدن قیمت دلار زیر محدوده تعادلی بین ۴۳ تا ۴۶ هزار تومان وزن بسیار کمتری دارد.»

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت دلار را باید با توجه به شرایط سیاسی کشور سنجید خاطرنشان کرد: «در شرایطی که یک برجام قوی و بسیار خوب اتفاق بیافتد، دلار به کشور سرازیر شود، تنش کاملا از روابط سیاسی کشور کنار رود و موارد بسیاری حل شود، می‌توان قیمت دلار را در نیمه کریدور ۴۰ هزار تومانی دید.»

وقایع سیاسی قابلیت پیش‌بینی ندارند

عبداله مشکانی کارشناس اقتصادی با اشاره به پالس‌های سیاستگذار در ماه‌های گذشته برای مهار قیمت دلار گفت: «بانک مرکزی همواره با تکیه بر اخبار سیاسی سعی در مهار قیمت دلار دارد این در حالی است که فرایندهای سیاسی هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیستند.»

وی ابراز عقیده کرد: «تا پاییز امسال وقایع سیاسی قابلیت پیش‌بینی ندارد. بنابراین بازارها تا زمانی که تکلیف این اخبار روشن نشود نمی‌توانند روند بگیرند.»

این تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به نوسانات فعلی بازار ارز خاطرنشان کرد: «در حال حاضر نوسانات در بازار ارز مانند یکی دو هفته اخیر وجود دارد اما با دو سه هزار تومان بالا و پایین بازار روند نمی‌گیرد.»

وی با بیان اینکه محدوده ۵۹ تا ۶۰ هزار تومانی سقف قبلی دلار است تاکید کرد: «تا موقعی که سقف قبلی دلار شکسته نشود نمی‌توان برای دلار روند جدیدی تصور کرد و روندی برای دلار شکل نمی‌گیرد. بنابراین هر وقت قیمت دلار بالای سقف قیمتی قبلی بسته شد آن زمان می‌توان درباره روند بعدی این اسکناس صحبت کرد.»

دلار گران می‌شود؟

مشکانی با تاکید بر اینکه، دلار پیشران سایر نرخ‌‌ها در اقتصاد ایران است و روندهای بعدی را تعیین می‌کند، گفت: «درحال حاضر بخشی از کالاها، قیمت خود را با نرخ دلار گران‌تر از بازار تطبیق داده‌اند و معامله می‌شوند. بنابراین در بازار حباب قیمتی وجود دارد. اگر بخواهد روندی در بازارها شکل بگیرد سقف قیمتی باید شکسته شود و آن وقت بازارها می‌توانند پیرو آن شروع به قدم برداشتن کنند.»

تجارت نیوز/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید