یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-28
کد خبر: 73143 |
تاریخ انتشار : ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲ |
ارسال به دوستان
پ

خواندن این ۴ پیش بینی درباره قیمت سکه و طلا توصیه می شود

قیمت طلا و سکه، این روزها نوساناتی را در کانال‌های مختلف تجربه کرده است و در برخی از روزها مسیر طلا و سکه از یکدیگر جدا شد. در این میان، همچنان رکود شدیدی بر بازار طلای داخلی حکمفرما است اما بازار جهانی روند افزایشی دارد.

اقتصادسنج | قیمت طلا و سکه، این روزها نوساناتی را در کانال‌های مختلف تجربه کرده است و در برخی از روزها مسیر طلا و سکه از یکدیگر جدا شد. در این میان، همچنان رکود شدیدی بر بازار طلای داخلی حکمفرما است اما بازار جهانی روند افزایشی دارد.

قیمت طلا و سکه در هفته‌ای که رو به پایان است بین دو کانال نوسان داشت. طلای ۱۸ عیار رفت و برگشتی را بین دو سطح دو میلیون و ۲۰۰ و دو میلیون ۳۰۰ تومانی تجربه کرد. قیمت سکه امامی میان دو کانال ۲۷ و ۲۸ میلیون تومانی نوسان داشت و سکه امامی این تغییرات را در دو کانال ۲۴ و ۲۵ میلیون تومانی پشت سر گذاشت. این دور حالی است که قیمت دلار در هفته جاری نوسانات محدودی را پشت سر گذشت و از میانه هفته به این سو، در کانال ۴۹ هزار تومانی روند افزایشی داشت. انس هم این روزها روند صعودی را تجربه می‌کند.

در چنین شرایطی، ثبات نسبی در قیمت دلار ورکود شدید در بازار طلا، مانع از نوسانات شارپی در این بازار شده است. کارشناسان آینده بازار طلا را چگونه پیش بینی می‌کنند؟

محمدولی: قیمت طلا با روندی ملایم افزایشی می‌شود

عبادالله محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه با تاکید بر روند باثبات قیمت طلا و سکه از ابتدای سال جاری تا کنون به تجارت‌نیوز گفت: «بازار طلا با وجود رکود تقاضا در روند کاهشی قیمت قرار گرفته است. گفتنی است سیگنال‌های مساعد سیاسی نیز به بازار تزریق و مانع رشد قیمت در بازار فلز زرد شده است.»

وی با ابراز خرسندی از روند باثبات قیمت در بازار طلا خاطرنشان کرد: «امیدواریم این روند در بازار همچنان ادامه داشته باشد و اقتصاد کشور به سمت ثبات پیش برود.»

این کارشناس بازار طلا در ادامه گفت: «بالاترین سطح قیمت طلا در ۶ ماه گذشت رقم ۱۰ میلیون ۲۰۰ هزار تومان و پایین‌ترین سطح قیمت مبلغ ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. گفتنی است با فرا رسیدن ماه‌های محرم و صفر، روند تقاضا و قیمت در بازار طلا کاهش بیشتری داشته است.»

محمدولی در خصوص روند قیمت در بازار فلز زرد بعد از ماه صفر گفت:‌ «به نظر می‌رسد قیمت طلا با روندی ملایم افزایشی شود. این در حالی است که نوسانات قیمت دلار نیز می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت طلا داشته باشد.»

وی افزود: «هر اندازه که قیمت دلار واقعی‌ باشد، قیمت طلا و سکه نیز واقعی‌تر خواهد شد.»

کشتی‌آرا: بازار طلا قابل پیش‌بینی نیست

همچنین محمد کشتی‌آرا فعال بازار طلا و جواهر و مقام صنفی سابق با اشاره به تشدید روند خنثی در بازار طلا طی ماه‌های محرم و صفر گفت: «در مدت یادشده قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان داشته و طلای جهانی نیز تقریبا روند خنثی را پشت سر گذاشته است؛ در نتیجه فاکتورهای تعیین قیمت طلا و سکه در دو ماه گذشته روند باثباتی داشته است.»

وی با اشاره به تغییر کانال پیاپی قیمت طلا و سکه خاطرنشان کرد: «نوسانات در بازار طلا و ارز جزئی و طبیعی است. این در حالی است که برخلاف سایر بازارها نوسانات کاهشی قیمت، در بازار فلز زرد سرمایه‌گذاری و میل به خرید طلا را افزایش نداده است.»

وی در ادامه افزود: «در شرایط رکودی قرار داریم و تقاضایی در بازار طلا وجود ندارد. در نتیجه حبابی هم شکل نگرفته است. با توجه به اینکه نوسانات ماه‌های اخیر نیز نیم تا دو درصدی بوده است.»

کشتی‌آرا با توجه به روند بازار و قیمت طلا و سکه در خصوص ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار گفت: «شرایط برای سرمایه‌گذاری در حوزه طلا مناسب است. زیرا بازار در ثبات و آرامش قرار دارد و زمان مناسبی برای انجام هر نوع معامله‌ای در بازار فلز زرد است.»

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه در بازار طلا و سکه قیمت‌گذاری قابل پیش بینی نیست، گفت: «روند قیمت در این بازار تابع مسائل سیاسی و جهانی است که قابلیت پیش‌بینی ندارد.»

بذرافشان: تقاضای طلا به حداقل خود رسیده است

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز گفت: «در بازارهای داخلی قیمت سکه و طلا طی هفته گذشته و روزهای ‌جاری اندکی صعودی شد. این در حالی است که طی هفته گذشته افزایش ٢۵ دلاری انس جهانی طلا را نیز داشتیم.»

وی با اشاره به ماه صفر و کاهش تقاضا در این ماه افزود: «با وجود کاهش تقاضا همچنان رکود بر بازار حاکم است و نسبت به افزایش قیمت اونس جهانی طلا، قیمت سکه و طلا در بازار داخل نوسان افزایشی کمتری را تجربه کرده است.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه تاکید کرد: «این روند کاهشی قیمت از ابتدای سال بر بازار حاکم بوده و حتی بسیاری از تحلیلگران نیز انتظار این میزان افت قیمت را نداشتند.»

وی افزود: «احتمال نوسان افزایشی برای روزهای آینده کم است. نهایتا نوسان بین ۲ تا ۵ درصدی را در بازار شاهد باشیم. این در حالی است که بازار متاثر از انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی مثبت در رابطه با برجام و آزادسازی پول‌های ایران کاهش تقاضا و کاهش قیمت نسبتا زیادی داشته است.»

این مقام صنفی افزود: «در ماه محرم و صفر، رکود در بازار طلا تشدید شد و تقاضا به حداقل خود رسیده است. بازار در ثبات و به‌ دور از هرگونه التهاب قرار دارد.»

دیبا: چشم‌انداز قیمت طلا و سکه، چندان تورمی نیست

مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی با اشاره به اثر ریتم کاهشی قیمت دلار بر بازار طلا و سکه گفت: «به نظر می‌رسد آینده چشم‌انداز تورمی فعلا خیلی بزرگ و وحشتناک دیده نمی‌شود.»

وی با اشاره به روند کاهش قیمت دلار و همگرایی طلا با این بازار گفت: «در مورد قیمت سکه امامی به‌عنوان متری از رفتار دلار، در منطقه ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، شاهد واکنش این قطعه بودیم. به نظر می‌رسد برای خریداران بازار طلا، تعادل در بازار در منطقه‌ حال حاضر در حال شکل‌گیری است.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بازارهای مالی در انتظار اخبار مهمی هستند تا بتواند جهت حرکت بازار را وضوح ببخشند، خاطرنشان کرد: «در صورت تزریق اخبار مساعد به بازار می‌توانیم شاهد قیمت ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی نیز برای قیمت سکه امامی باشیم و از آن منطقه نگاه معاملاتی بهتری داشته باشیم.»

دیبا در ادامه افزود: «بازار فلز زرد متاثر از اخبار سیاسی واکنش نشان می‌دهد. این در حالی است که منطقه ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی منطقه دیگری است که باید تحت تاثیر رفتار خبری بازار ببینیم چه واکنشی از خود نشان می‌دهد.»

 

تجارت نیوز/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید