شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 77882 |
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲ |
ارسال به دوستان
پ

افسار قیمت دلار از دست سیاستگذار رها می شود؟

قیمت ۴۹ هزار تومانی دلار به منطقه حفاظت شده‌ای برای این اسکناس تبدیل شده است. موج‌های افزایشی و کاهشی کم نوسان دلار، در حالی دو هفته ابتدایی مهر را بالا و پایین کرد که معامله‌گران می‌گویند افسار دلار همچنان در دست سیاست‌گذار است.

اقتصادسنج | قیمت ۴۹ هزار تومانی دلار به منطقه حفاظت شده‌ای برای این اسکناس تبدیل شده است. موج‌های افزایشی و کاهشی کم نوسان دلار، در حالی دو هفته ابتدایی مهر را بالا و پایین کرد که معامله‌گران می‌گویند افسار دلار همچنان در دست سیاست‌گذار است.

قیمت دلار در آخرین معامله هفته گذشته افزایش داشت و با قیمت ۴۹ هزار و ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان معامله شد.

هر چند که بازار ارز در هفته دوم مهر در تیررس سیگنال‌های سیاسی قوی قرار نگرفت اما افت شارپی قیمت طلای جهانی توانست بازارهای مالی کشور را تحت تاثیر قرار دهد. رشد شاخص دلار آمریکا و بالا رفتن بازدهی اوراق قرضه این کشور عملا باعث خروج سرمایه از بازار طلای جهانی شد.

در دو روز گذشته و پس از بسته شدن بازارها اخباری مبنی بر تمدید تحریم‌های ایران، که در آستانه پایان برخی از بندهای آن قرار دارد، منتشر شد. معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به استفاده از اختیارات تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد.

علاوه بر آن آمریکا مدعی شده که مهمات و سلاح‌های سبک توقیف شده‌ای را که منشاء ایرانی دارند، به اوکراین می‌فرستد. بر اساس این بیانیه فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) ادعا کرد که دولت آمریکا حدود ۱.۱ میلیون گلوله ۷.۶۲ میلی متری را روز دوشنبه به نیروهای مسلح اوکراین تحویل داده است.

سنتکام توضیح داد که این مهمات توسط نیروهای دریایی ایالات متحده در دسامبر ۲۰۲۲ در حین ترانزیت به مقصد یمن ضبط شد.

با توجه به اینکه سیگنال‌های سیاسی همواره مورد توجه معامله‌گران بازار ارز قرار دارد سیگنال‌های مذبور نیز می‌تواند روند تقاضا برای خرید دلار را تشدید کند.

به نظر می‌رسد در روزهای آتی سیگنال‌های سیاسی می‌تواند روند بازارهای مالی را تغییر دهد. به اعتقاد کارشناسان، اخبار منفی قیمت‌ها را صعودی و رویدادهای مثبت منجر به کاهش قیمت دلار می‌شوند.

برخی معامله‌گران نیز با تکیه بر اخبار می‌گویند تنش بین ایران و آمریکا زیاد شده و اگر تا هفته آینده خبری از مذاکرات به صورت موثق به بازار ورود نکند معامله‌گران دست به نقد برای خرید اقدام می‌کنند.

قیمت نرخ‌های مختلف

از بعد از ظهر یکشنبه  ۹ مهر در سایت بازار متشکل ارزی  قیمت انواع ارزها درج نمی‌شود. از همین رو تجارت‌نیوز آخرین قیمت‌های اعلامی ظهر یکشنبه (۹ مهر) را منتشر می‌کند. در آخرین قیمت‌گذاری اسکناس دلار از سوی سایت مذکور با قیمت ۴۱ هزار و ۱۹۶ تومان عرضه شد. دلار حواله نیز با رقم ۳۷ هزار و ۴۵۱ تومان معامله شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

روز پنجشنبه اسکناس یورو با رقم ۵۲ هزار و ۲۸۶ تومان معامله شد. آخرین قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی رقم ۴۳ هزار و ۶۱۳  تومان و یوروی حواله نیز رقم ۳۹ هزار و ۶۴۸ تومان بود.

در آخرین معامله روز پنجشنبه درهم امارات با رقم ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد و رشد ۵۰ تومانی داشت. در سایت بازار متشکل ارزی قیمت حواله و اسکناس درهم به ترتیب با رقم ۱۰ هزار و ۱۹۷ و ۱۱ هزار و ۲۱۸ تومان عرضه شدند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید