دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-13
کد خبر: 112358 |
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷ |
ارسال به دوستان
پ

چک لیست ماشین قبل از سفر + قطعات مهم خودرو که قبل از سفر باید چک شوند

از مزایای چک لیست خودرو می‌توان به اطمینان از سلامت قطعاتی مانند فیلتر هوا، روغن، بنزین و فیلتر کابین قبل از مسافرت اشاره کرد. با استفاده از چک لیست خودرو قبل سفر، مسافرتی ایمن و شاد برای خود و خانواده‌تان رقم خواهید زد.

اقتصادسنج| راحتی سرنشینان، امکان توقف و یا تغییر مسیر به دلخواه خانواده، از جمله مزایای سفر با خودروی شخصی محسوب می‌شوند. برای تجربه سفری لذت‌بخش و ایمن، اطمینان از سلامت خودرو و عملکرد مناسب آن ضروری است. چک لیست خودرو به رانندگان کمک می‌کند تا موارد و قطعات مهم و حیاتی خودرو را قبل از آغاز مسافرت بررسی کنند و از کارکرد درست آنان مطمئن شوند. در این مقاله به چند قطعه مهم که نیاز است قبل از سفر چک شوند آشنا می‌شوید.

چک‌کردن فیلتر هوا ضروری است

اولین قطعه در چک لیست خودرو فیلتر هوا است. ماشین‌های سواری معمول از موتورهای درون سوز برای تولید نیرو استفاده می‌کنند. در این نوع موتورها وجود هوا یا به طور دقیق‌تر اکسیژن برای انجام عمل احتراق ضروری است.

هوای موردنیاز موتور از محیط اطراف به درون موتور کشیده می‌شود. در صورت ورود ذرات معلق در هوا مانند شن، ماسه، گرد و غبار و حشرات به درون موتور بازدهی احتراق بسیار پایین می‌آید. همچنین ورود این ذرات خارجی می‌تواند باعث آسیب جدی به اجزای مختلف موتور مانند پیستون‌، یاتاقان، بدنه سیلندر و … شود و مصرف سوخت را نیز تا ۲۵ درصد افزایش دهد.

معمولا فیلتر هوا در شهرهایی با هوای آلوده و پر گرد و غبار هر ۵۰۰۰ کیلومتر و در شهرهایی با آب و هوای مناسب و پاک هر ۷۰۰۰ کیلومتر تعویض می‌شود.

متاسفانه برخی از رانندگان به جای تعویض فیلتر هوا، اقدام به شست‌وشوی آن می‌کنند. با توجه به اهمیت فیلتر هوا در چک لیست خودرو قبل سفر حتما آن را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.

برای پیدا کردن فیلتر هوای مناسب خودرو خود کافی است اسم خودرو را به همراه برند محصول را در گوگل سرچ کنید:

فیلتر هوا جنسیس سدان ۲۰۱۲ جنیون پارت

فیلتر هوا سمند توربو شارژی سرکان

فیلتر هوا پژو پارس سرکان

فیلتر هوا پژو ۴۰۵ سرکان

فیلتر روغن را چک کنید

در کنار روغن موتور یکی دیگر از قطعات مهمی که در چک لیست خودرو قبل سفر مورد بررسی قرار می‌گیرد، فیلتر روغن است. این قطعه استوانه‌ای با فیلترهای کاغذی خود که از الیاف سلولزی ساخته شده‌اند، روغن را تصفیه کرده و حجم و فشار مناسب آن را حفظ می‌کند.

برای انتخاب فیلتر روغن مناسب می‌توانید از وبسایت های مختلفی که در این حوزه فعال استفاده کنید.

در ادامه چند تا از بهترین برندهای فیلتر روغن ماشین معرفی می‌شوند:

فیلتر روغن بلند چسبی پژو ۲۰۶ سرکان

فیلتر روغن دنا آرو

فیلتر روغن سوناتا ۴ آرو Arrow

فیلتر روغن سراتو سایپایی جنیون پارت

فیلتر روغن پراید بهران

بی‌توجهی به سلامت فیلتر روغن می‌تواند باعث باز شدن سوپاپ اطمینان شود. زمانی که فیلتر روغن از آلاینده‌ها اشباع شده و عملکرد خود را از دست می‌دهد، سوپاپ اطمینان باز می‌شود و روغن کثیف و سرشار از آلودگی را به داخل موتور هدایت می‌کند. ورود روغن تصفیه نشده به موتور می‌تواند صدمات جدی به آن وارد کند. فیلترهای روغن با توجه به کیفیت و شرکت سازنده‌شان طول عمر متفاوتی دارند که معمولا بر روی آنان درج می‌شود. بهتر است قبل از آغاز سفر از سلامت این عضو حیاتی خودرو مطمئن شوید.

چک‌کردن فیلتر بنزین را فراموش نکنید

دانستیم که فیلتر هوا، پاک‌سازی و افزایش خلوص هوا را بر عهده دارد. برای تصفیه بنزین و جداسازی آلاینده‌های آن از فیلتر بنزین استفاده می‌شود. طی فرآیند فرآوری بنزین در پالایشگاه‌ها مواد و ذرات نامطلوب مختلفی در آن حل می‌شوند. همچنین ذخیره بنزین در مخزن‌های قدیمی پمپ بنزین‌ها نیز سبب رسوب مواد و آلودگی‌های متعدد مانند زنگ آهن در این سوخت ارزشمند می‌شود. ورود این به موتور می‌تواند باعث کاهش بازدهی احتراق، آسیب به موتور و تولید گازهای مضر شود. فیلتر بنزین در مسیر ورود سوخت به موتور قرار می‌گیرد و با استفاده از کاغذهای مقاوم به بنزین، ذرات نامطلوب را از سوخت جدا می‌کند.

اتوموبی

بالا رفتن مصرف سوخت، صدای نامتعارف پمپ بنزین خودرو، تاخیر در روشن شدن خودرو و نیاز به چند بار استارت زدن از جمله نشانه‌هایی است که زمان تعویض فیلتر بنزین را به شما اطلاع می‌دهند و بهتر است در چک لیست خودرو به آن توجه کنید.

فیلتر کابین را بررسی کنید

یکی از مزایای چک لیست خودرو این است که بررسی قطعات کمتر شناخته‌شده اما مهم را به رانندگان پیشنهاد می‌کند. یکی از این قطعات فیلتر کابین نام دارد. اگر مقصدتان شهری کویری و پرد گرد و غبار و یا شهری با هوای آلوده است، فیلتر کابین برای حفظ سلامت سرنشینان خودرو نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. فیلتر کابین وظیفه تصفیه هوای ورودی به اتاق خودرو را بر عهده دارد. استفاده از فیلتر کابین مناسب برای سلامت شهروندانی که در شهرهای صنعتی و آلوده زندگی می‌کنند نیز ضروری است. اگر سیستم تهویه خودرویتان به درستی کار نمی‌کند و قدرت کمی دارد، و یا صدای سوت مانندی از کانال‌های ورودی هوا به درون اتاق می‌شنوید و یا اگر با بالا کشیدن شیشه‌های خودرو احساس خفگی یا کمبود اکسیژن می‌کنید احتمالا باید فیلتر کابین خود را تعویض کنید.

برای خرید فیلتر کابین ماشین خود نیاز نیست به بازار فروش لوازم یدکی سر بزنید. کافی است مرورگر خود را باز کنید و فیلتر کابین را سرچ کنید. به لیستی از وب‌سایت‌های مختلف برخورد می‌کنید که از بین آن‌ها می‌‌توانید فیلتر کابین مناسب خودرو خود را بخرید.

چک-لیست-خودرو

برای پیدا کردن فیلتر کابین خودرو خود کافی است فیلتر کابین را به همراه مدل خودرو و برند مد نظر خود سرچ کنید؛ در ادامه نمونه‌هایی از نحوۀ سرچ پیشنهاد داده می‌شود:

فیلتر کابین سراتو وارداتی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ جنیون پارت

فیلتر کابین توسان ix35 جنیون پارت

فیلتر کابین ون وانا اصلی

فیلتر کابین پراید سرکان

نکاتی که نباید آن‌ها را فراموش کنید

در یک جاده خلوت با سرعت بالا رانندگی کنید. حسابی حواستان را جمع کنید، به صداها گوش دهید و لرزش‌ها را احساس کنید. تصور نکنید همه چیز خوب است فقط به این دلیل که هر روز با ماشین خود رانندگی می‌کنید! این یک آزمایش است، نه یک رانندگی معمولی؛ پس روی ماشین خود تمرکز کنید.

از چرخ‌ها صدای خراش یا ناله می‌شنوید؟ می‌تواند نشانه خرابی بلبرینگ چرخ یا اتصال CV فرسوده باشد.

آیا ماشین می‌کشد؟ مشکلات تراز یا لاستیک‌‌های فرسوده را بررسی کنید.

آیا صدای سوت کشیدن ترمز را می‌شنوید؟ ممکن است روتور تاب خورده یا لنت فرسوده باشد.

آیا پدال ترمز نرم است؟ ممکن است پدها فرسوده یا روغن ترمز خراب شده باشد.

آیا چراغ‌‌های جلو در حالت توقف، سوسو می‌زنند؟ احتمالاً یا تسمه دینام شل است، یا دینام در حال خراب شدن است یا پایانه‌‌های باتری زنگ زده‌اند.

سخن آخر

از مزایای چک لیست خودرو می‌توان به اطمینان از سلامت قطعاتی مانند فیلتر هوا، روغن، بنزین و فیلتر کابین قبل از مسافرت اشاره کرد. با استفاده از چک لیست خودرو قبل سفر، مسافرتی ایمن و شاد برای خود و خانواده‌تان رقم خواهید زد.

 

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید