یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 65615 |
تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۱۴ |
ارسال به دوستان
پ

وقتی خودروهای مونتاژی روی دست شرکت های خودروساز مانده است/ چرا تقاضا پایین آمده است؟

میزان تقاضا و فروش خودروسازان داخلی، به‌ویژه مونتاژکاران به‌حدی پایین آمده که آن‌ها مجبور به ارائه طرح‌های متنوع جهت جذب خریداران هستند. با این‌ حال بازهم خودروهای مونتاژی روی دست‌شان مانده است.

اقتصادسنج| میزان تقاضا و فروش خودروسازان داخلی، به‌ویژه مونتاژکاران به‌حدی پایین آمده که آن‌ها مجبور به ارائه طرح‌های متنوع جهت جذب خریداران هستند. با این‌ حال بازهم خودروهای مونتاژی روی دست‌شان مانده است.

افزایش قیمت درب‌ کارخانه خودروهای مونتاژی با آغاز سال که توسط شورای رقابت تصویب شد، تا حدودی تقاضای موجود در بازار را خنثی کرد.

کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو نیز بر طبل رکود کوبید و به سرعت‌گیری در مسیر رشد تقاضا تبدیل شد.

مرحله دوم سامانه فروش یکپارچه و اتفاقاتی که بر سر متقاضیان این سامانه افتاد نیز تیر پایانی بر پیکر نیمه‌جان و یخ‌زده بازار خودرو شد. البته این مورد در محصولات ایران خودرو و سایپا به‌ دلیل قیمت پایین‌تر محصولات‌شان، کمتر به‌ چشم می‌خورد.

حال با ادامه روند، مشاهده می‌شود که خودروسازان اقدام به فروش محصولات تولیدی با طرح‌های جذاب‌تر می‌کنند تا خودرویی روی دستشان باقی نماند.

فروش اقساطی خودروهای مونتاژی هم به داد کرمان خودرو نرسید

کرمان موتور جزو اولین شرکت‌های مونتاژی خودروهای چینی بوده که در صورت ادامه روند فعلی بازار، با مشکل جدی عدم تقاضا روبه‌رو خواهد بود. چراکه قیمت اکثر محصولات این شرکت نزدیک به قیمت بازار بوده و حتی در برخی =موارد، محصول بازار زیر قیمت کارخانه معامله می‌شود.

این امر شرکت کرمان موتور را وادار به ارائه برنامه فروش اقساطی برای پیکاپ T8 کرده و این شرکت، خودروی فوق را با اقساط ۱۸ و ۳۰ ماهه تحویل متقاضیان می‌کند.

وقتی خودروهای مونتاژی روی دست شرکت های خودروساز مانده است/ چرا تقاضا پایین آمده است؟

معمولاً این نوع از برنامه‌های فروش، مدت کوتاهی پس‌از فعال‌سازی، فوراً با تکمیل ظرفیت روبه‌رو می‌شدند؛ اما این برنامه مدتی است روی وب‌سایت فعال بوده و متقاضیان میل به خرید ندارند.

نبود خریدار برای کشنده شک‌موتو

علی‌رغم تبلیغات فراوان آرین دیزل قبل از اعلام بخشنامه فروش برای کشنده X5000 شاکمن، باوجود قیمت قطعی و تحویل ۹۰ روزه این کامیون، با گذشت ۲ روز از آغاز فرآیند فروش محدود، هنوز هم این بخشنامه فعال بوده و ظرفیت آن، پر نمی‌شود.

در نتیجه علاوه‌ بر خودروهای سواری، بازار خودروهای سنگین و دیزل نیز در رکود کامل به‌‌ سر می‌برد و متقاضی ندارد.

راه‌اندازی فروش اقساطی توسط برخی از شرکت‌های خرید و فروش خودرو

کار به‌ جایی رسیده که برخی از شرکت‌های فعال در حوزه خرید و فروش خودرو جهت جبران خسارت‌های ناشی از رکود بازار، اقدام به فروش با شرایط اقساطی کرده‌اند.

یکی از شرکت‌های خصوصی، همراه مکانیک بوده که اقدام به فروش بدون ضامن و اقساطی فیدلیتی تا آخر ماه کرده است. فیدلیتی از پرطرفدار‌ترین خودروهای مونتاژی بازار بوده و راه‌اندازی فروش اقساطی برای چنین محصولی، خبر از عمق فاجعه بازار می‌دهد.

از موارد دیگر این شرایط، می‌توان پرشیا خودرو را نام برد که از نمایشگاه‌های خودروی لوکس و خارجی است. این شرکت تصمیم به فروش اقساطی محصولاتی همانند بی‌ام‌و و مینی گرفته که خبر از رکود شدید در بازار خودروهای وارداتی می‌دهد.

تا چه‌ زمانی این روند ادامه خواهد داشت؟

بازار خودو چه در محصولات داخلی و چه در محصولات مونتاژی و وارداتی دچار یک بحران کمبود تقاضاست. این بحران به‌ دلیل قیمت‌های پایین‌تر خودروهای داخلی، در این بازار کمتر ولی در بازار مونتاژی و وارداتی شدیدتر احساس می‌شود.

عمده دلیل عدم تقاضا، نوسان‌های شدید این بازار طی یک سال گذشته و ایجاد حس نااطمینانی برای فعالان این حوزه بود که باعث شد اکثر خریداران و فروشندگان را از بازار فراری دهد.

رکود بازار علاوه‌ بر اینکه روی فروش شرکت‌ها تاثیر بسزایی دارد، بلکه موجب انباشت تقاضا برای آینده می‌شود. چراکه اکثر خریدارانی که نیاز به خودرو دارند، فعلاً دست نگه داشته که روند بازار مشخص شود. در نتیجه در صورتی که بازار، یک سیگنال خرید برای متقاضیان صادر کند، ممکن است شاهد هجوم متقاضیان به بازار خودرو و آغاز موج جدیدی از تلاطم و نوسان‌های شدید باشیم.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید