دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 58902 |
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷ |
ارسال به دوستان
پ

ورود سازمان تعزیرات به گران‌فروشی خودروسازان خصوصی/ مشتریانی که همچنان سردرگم هستند

رئیس سازمان تعزیرات گفت: درصورتی که با گزارش شاکی خصوصی یا سازمان حمایت ثابت شود که خودروساز با قیمت بالاتر از قیمت مصوب شورای رقابت اقدام به فروش کرده، با آن برخورد می‌شود.

اقتصادسنج؛ رئیس سازمان تعزیرات گفت: درصورتی که با گزارش شاکی خصوصی یا سازمان حمایت ثابت شود که خودروساز با قیمت بالاتر از قیمت مصوب شورای رقابت اقدام به فروش کرده، با آن برخورد می‌شود.

احمد اصانلو در نشست ابلاغ دستورالعمل تحقق راهبرد سال در سازمان تعزیرات حکومتی، با بیان اینکه قیمت‌گذاری شورای رقابت مبنای رسیدگی به تخلفات فروش خودروهای مونتاژی است، گفت: شورای رقابت اخیراً قیمت خودروهای مونتاژی را ابلاغ کرده و بر این اساس از این پس ملاک عمل رؤسای شعب تعزیرات حکومتی مصوبات این شورا است.

به گفته رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، چنانچه خودروسازی در فروش از این ضوابط تبعیت نکند و خودرو را با قیمت بالاتری به فروش برساند، با گزارش شاکی خصوصی و یا سازمان حمایت با گران فروشی آن برخورد می‌شود.

اصانلو در خصوص نقش این سازمان در تحقق راهبرد مهار تورم و رشد تولید، گفت: یکی از زمینه‌هایی که تعزیرات حکومتی می‌تواند به رشد تولید کمک کند این است که برای بررسی عفو و تقسیط شرکت‌ها و مراکز عمده که تخلفشان محرز است، شرط افزایش تولید و عرضه به قیمت مصوب گذاشته شود و این‌گونه مردم بیشتر از جرایم تعزیرات حکومتی منتفع می‌شوند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: تعزیرات حکومتی شاید تأثیر مستقیمی در مهار تورم که تمرکز آن بر تنظیم سیاست‌های پولی و مالی است؛ نداشته باشد اما در بهبود رسیدگی‌ها و اجرای احکام پرونده‌های عدم ایفای تعهد ارزی و همچنین پرونده‌های قاچاق در تحقق شعار سال می‌تواند اثرگذار باشد.

سردرگمی مصرف‌کننده درمورد قیمت خودروی خریداری شده

با اعلام قیمت مصوب فروش از سمت شورای رقابت، خودروسازان شروع به اعتراض و مخالفت با این قیمت‌ها کردند. اما با توافق صورت گرفته، سرانجام برخی از مونتاژکاران راضی به فروش با قیمت‌های اعلامی شدند.

از سمتی دیگر هنوز هم هستند شرکت‌هایی که به این قیمت‌ها اعتراض دارند و طبق تجربیات گذشته، انتظار می‌رود برخی از این شرکت‌های تولیدی اقدام به فروش محصولات خود با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت مصوب کنند. زیرا هنوز هم جریمه ۱۳ هزار میلیاردی بهمن موتور از سمت سازمان تعزیرات، به نتیجه‌ای نرسیده و سایر خودروسازان نیز می‌توانند از این امر سوء استفاده کند.

سازمان تعزیرات حکومتی نیز از این وضعیت اطلاع دارد و احتمال انتشار خبر مربوط به برخورد این سازمان با خودروساز در صورت گران فروشی، به همین دلیل است.

چرا سازمان تعزیرات با گران فروشی در بازار خودرو برخورد نمی‌کند؟

همه ما به خوبی می‌دانیم که قیمت اصلی خودرو را بازار تعیین می‌کند. بنابراین چه لزومی دارد که سازمان تعزیرات به جای برخورد با گران فروشی در بازار، خودروساز را عامل گرانی بداند؟ آیا نظارت دقیق‌تر بر بازار خودرو و برخورد با دلالان این حوزه بهتر نیست؟

در صورت اجرای قوانین سفت و سخت در بازار، دلال قادر به فروش خودرو با قیمت‌های فضایی و عجیب و غریب نخواهد بود و سرانجام از این بازار حذف می‌شود. بنابراین هم مصرف کننده و هم تولید کننده به یک آرامش نسبی رسیده و تلاطم‌های قیمتی بازار خودرو جمع می‌شود. از طرفی سود حاصل از اختلاف قیمت بازار و کارخانه، به جای اینکه به جیب دلال برود، نصیب کارخانه شده و در مسیر تولید خودرو قرار می‌گیرد.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید