شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 81353 |
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶ |
ارسال به دوستان
پ

مقایسه دو سدان ایران خودرو / دنا پلاس یا تارا اتوماتیک؛ کدامیک بهتر است؟

دنا پلاس و تارا اتوماتیک دو سدانی که هر دو محصول پرطرفدار ایران خودرو، و رقیب هم محسوب‌می شوند از نظر قیمت به هم نزدیک‌اند و در زمره گران‌ترین خودرو‌های داخلی در کارخانه و بازار به شمار می آیند. با این وجود برخی از افراد در زمان انتخاب میان این دو خودرو دچار چالش می‌شوند.اگر شما از آن دسته افراد هستید، ما قصد داریم در ادامه این مطلب با معرفی و مقایسه کامل این دو خودرو ( دنا پلاس و تارا اتوماتیک ) به شما کمک کنیم تا بتوانید تصمیم درستی در انتخاب یکی از این دو خودرو داشته باشید.

اقتصادسنج | دنا پلاس و تارا اتوماتیک دو سدانی که هر دو محصول پرطرفدار ایران خودرو، و رقیب هم محسوب‌می شوند از نظر قیمت به هم نزدیک‌اند و در زمره گران‌ترین خودرو‌های داخلی در کارخانه و بازار به شمار می آیند. با این وجود برخی از افراد در زمان انتخاب میان این دو خودرو دچار چالش می‌شوند.اگر شما از آن دسته افراد هستید، ما قصد داریم در ادامه این مطلب با معرفی و مقایسه کامل این دو خودرو ( دنا پلاس و تارا اتوماتیک ) به شما کمک کنیم تا بتوانید تصمیم درستی در انتخاب یکی از این دو خودرو داشته باشید.

مقایسه دنا پلاس و تارا از جنبه طراحی

قبل از شروع معرفی ظواهر این دو خودرو به یاد داشته باشید که دنا پلاس در اصل نسخه فیس‌لیفت سمند به حساب می‌آید که نمای جانبی آن هم دستخوش تغییراتی شده است. تارا هم جایگزین پژو ۳۰۱ فرانسوی شده و البته از همان پلتفرم و بدنه استفاده می‌کند، با این تفاوت که طرح نمای روبه‌رو و قسمت عقب آن به طور کامل ایرانیزه شده و چهره نسبتا نازیباتر از محصول فرانسوی برای این خودرو رقم خورده است.

تارا

تارا علی‌رغم بدنه ساده‌تر خود، طراحی هماهنگ‌تری دارد و به‌روزتر بودن پلتفرم آن، در ظاهر نیز خود را نشان می‌دهد. اما دنا پلاس علی‌رغم به‌روزرسانی‌های سنگینی که به‌خود دیده است، کماکان ردپایی از سمند را به‌همراه دارد. البته نمی‌توانیم منکر جذابیت بیش‌تر ظاهر خشن‌ دنا پلاس برای خریداران جوان شویم. طراحی کابین هر دو خودرو هم در مقایسه با سایر خودروهای داخلی، جذاب و نسبتاً به‌روز است اما داشبورد دنا پلاس به‌دلیل شلوغ‌تر بودن و استفاده از تزئینات طرح چوب، کمی لوکس‌تر از تارا به‌چشم می‌آید و حس نشستن در خودرویی پرآپشن‌تر را به سرنشینان القا می‌کند.

تارا

مقایسه فنی دنا پلاس و تارا

ایران خودرو دنا پلاس اتوماتیک را با یک موتور ۱.۷ لیتری توربو به بازار عرضه کرده که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت ۸.۱ لیتر را به همراه دارد و ظرف مدت ۱۰.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مشخصات فنی دنا پلاس

تارا اتوماتیک نیز به یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی معروف به TU5 پلاس مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد. مصرف سوخت تارا اتوماتیک به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۳ لیتر اعلام شده که آن را نسبت به دنا پلاس اتوماتیک به گزینه اقتصادی‌تری تبدیل می‌کند، اما شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۱۳ ثانیه بوده که در این بخش از رقیب خود ضعیف‌تر ظاهر شده است.

مشخصات فنی تارا

لازم به ذکر است گیربکس این دو محصول ایران خودرو با یکدیگر تفاوتی نداشته و هر دو به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت DAE چین با فناوری هیوندای پاورتک کره جنوبی مجهز شدند که البته عملکرد نرمی را به همراه خواهد داشت.

دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به ابعاد خود از کابین جاداری بهره نمی‌برد و برای خانواده‌های بلندقامت گزینه مناسبی نخواهد بود. در طرف مقابل تارا در کلاس خود از کابین و صندوق بار بزرگی سود می‌برد و می‌تواند برای خانواده‌ها گزینه مناسبی باشد. همچنین تارا اتوماتیک از صندلی‌های راحت‌تری بهره می‌برد و سواری نرم‌تری را نیز به همراه دارد، اما بر خلاف دنا پلاس توربو اتوماتیک فاقد زیرآرنجی بوده و همین یک نقطه ضعف برای آن محسوب می‌شود.

مقایسه تجربه رانندگی

در بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک بعد از رانندگی چند روزه با این خودرو، عدم تفاوت میان سطح امکانات و ویژگی های کابین آن با دنا پلاس توربو دنده ای است. اما همچنان شاهد هستیم که دسترسی به بخش تنظیمات صندلی های برقی جلو آنچنان ایده آل مناسب نیست و به راحتی نمی توان در هنگام بسته بودن درهای جلو، صندلی ها را تنظیم کرد. همچنین تنظیم صندلی های برقی دنا پلاس در تمام نسخه ها، در حالت خاموش بودن خودرو امکان پذیر نیست که نوعی ایراد ساختاری به حساب می آید. زیرا بر اساس قواعد مهندسی خودرو، تنظیم صندلی خودرو پیش از روشن شدن خودرو باید امکان پذیر باشد.نسخه اتوماتیک دنا پلاس عملکرد خوبی را دارد و کولر آن می تواند خنکای مناسبی را به سرنشینان جلو و عقب بدهد. همچنین بخاری این خودرو هم به نسبت خوب کار می کند. در بحث ترمزها باید گفت که در هنگام شتاب گیری و فشار حداکثری به پیشرانه، پمپ خلاء ترمز آنچنان خوب کار نمی کند و ترمز زیر پای راننده سفت می شود.

کسانی که به دنبال یک رانندگی تندوتیزتر هستند، سدان دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک به دلیل پیشرانه قوی‌تر و عملکر بهتر گزینه مناسبی محسوب می‌شود اما در بحث طراحی و ایمنی با یک پلتفرم قدیمی بازنگری شده مواجه هستیم که در کیفیت و دقت مونتاژ، ارگونومی و ایمنی حرف زیادی برای گفتن ندارد. عدم وجود سیستم کنترل پایداری نیز در زمان‌های پرفشار برای راننده چالش ایجاد می‌کند. سختی و حساسیت نگهداری پیشرانه مجهز به توربوشارژر نیز به این موضوع اضافه می‌شود.

اما در مقابل، تارا واقعاً در کلاس خود کابین و صندوق‌بار بزرگی دارد و برای استفاده‌های خانوادگی گزینه ایده‌آلی به‌نظر می‌رسد. تارا ذات خانوادگی‌تر خود را در سواری نرم‌تر و صندلی‌های راحت‌تر نیز نشان می‌دهد اما متأسفانه برخلاف رقیب، از زیرآرنجی برای سرنشینان عقب بی‌بهره است. در بخش هندلینگ و فرمان‌پذیری هم تارا با توجه به اندکی به‌روزتر بودن سیستم تعلیق و تجهیز به سیستم‌های کنترل پایداری، عملکرد بهتری دارد و در پیچ‌های تند استرس کم‌تری به راننده خود وارد می‌کند.

مقایسه دنا پلاس و تارا از نظر ایمنی

هیچ یک از دو خودرو دنا پلاس و تارا تا کنون در آزمون‌های تصادف و ایمنی مؤسسات معتبر فعال در این زمینه شرکت نکرده‌اند. با این موجود اگر بخواهیم مقایسه تارا و دنا پلاس را از نظر ایمنی مطرح کنیم، باید گفت که تارا در وضعیت نسبتا بهتری قرار دارد. دلیل اصلی این موضوع نیز، امکانات و سنسور‌هایی است که به منظور جلوگیری از وقوع تصادف در تارا تعبیه شده است. در همین راستا می‌توان به سیستم کنترل پایداری خودرو و فشار باد تایرها اشاره کرد که در راستای جلوگیری از بروز تصادف بسیار مؤثر است.

همچنین پلتفرم تارا نسبت به دنا پلاس به‌روزتر بوده و می‌تواند استانداردهای ایمنی بیشتری را رعایت کند. به طور کلی تارا اتوماتیک نسبت به دنا پلاس اتوماتیک در بخش ایمنی در سطح بهتری قرار دارد.

مقایسه آپشن های دنا پلاس و تارا

آپشن‌های دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک لیست قابل‌قبولی را نشان می‌دهد و مواردی مثل مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی، کروز کنترل، سانروف، فرمان با نیروی کمکی برقی و کلیدهای کنترل سیستم صوتی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت و… در هر دو خودرو وجود دارد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک از چراغ خوشامدگویی و تهویه مطبوع اتوماتیک بهره می‌برد که در تارا اتوماتیک وجود ندارند ضمن این‌که تنظیمات صندلی‌های آن هم کامل‌تر است. اما در مقابل، تارا اتوماتیک هم از کی‌لس استارتر، سنسور نور، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) و روکش ترکیبی چرم و پارچه برای صندلی‌ها بهره می‌برد.

حرف آخر؛ دنا پلاس بخریم یا تارا ؟

در این مطلب تارا و دنا پلاس را از چند جنبه مختلف مورد بررسی قرار دادیم. در مجموع اگر بخواهیم در خصوص خرید یکی از این دو خودرو اظهارنظر کنیم، باید بگوییم که مشخصات فنی دنا پلاس در مقایسه با تارا در وضعیت بهتری قرار دارد. در کنار آن اما تارا دارای امکانات نسبی بیشتر، سیستم‌های ایمنی با کیفیت‌تر و طراحی خارجی مطلوب‌تری است.به طور کلی باید گفت دنا پلاس برای خریداران جوان و خانواده‌های کم جمعیت گزینه مناسبی محسوب می‌شود، اما اگر به دنبال خرید یک سدان برای مسافرت‌های خانوادگی با رانندگی آرام‌تر هستید، تارا اتوماتیک گزینه بهتری خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید