یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-19
کد خبر: 116234 |
تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰ |
ارسال به دوستان
پ

علت دیر عوض شدن دنده اتومات چیست؟+ راه حل

یکی از مشکلات خودروهای مجهز به گیربکس دنده اتومات دیر عوض شدن دنده‌های آن خواهد بود اما بنظر شما علت این کار چیست؟

اقتصادسنج| یکی از مشکلات خودروهای مجهز به گیربکس دنده اتومات دیر عوض شدن دنده‌های آن خواهد بود اما بنظر شما علت این کار چیست؟

دیر عوض شدن دنده اتومات را جدی بگیرید + علت و راه حل

گیربکس از قطعات پیچیده ماشین است که نیرو را به چرخ‌ها منتقل کرده و سرعت را تنظیم می‌کند.‌ یکی از مشکلات رایجی که در گیربکس‌های اتوماتیک رخ می‌دهد، دیر عوض شدن دنده اتومات است.

در این حالت دنده عوض شده است، اما گیربکس هنوز پاسخی نداده که این تاخیر می‌تواند چند ثانیه تا یک دقیق طول بکشد.‌ این مشکل به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که باید راه حل مناسبی را انجام داد.‌ در این مشکل کلاچ‌های ماشین کند شده و هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. در صورت بروز هر گونه مشکلی باید در اسرع وقت برای تعمیر گیربکس اتوماتیک اقدام کرد.

علل دیر عوض شدن دنده اتومات و راه حل آن

زمانی که دنده اتومات دیر عوض شود، امکان دارد خطراتی به همراه داشته باشد. برخی از دلایل این اتفاق عبارتند از :

مبدل گشتاور یا توربین

مبدل گشتاور ممکن است دچار مشکلاتی شود که سبب دیر عوض شدن دنده اتومات خواهد شد. در این زمینه چهار مشکل وجود دارد که عبارتند از:

خراب شدن بلبرینگ سوزنی: یاتاقان‌های سوزنی استاتور، پروانه، توربین و محفظه مبدل را جدا می‌کنند. در صورت آسیب دیدن و یا فرسوده شدن یاتاقان‌ها گیربکس با فلز تماس برقرار کرده و در زمان کار صداهای عجیبی شنیده می‌شود.‌ با مشاهده این مشکل برای تعمیر بلبرینگ سوزنی اقدام‌ کنید.

آسیب دیدن مهر و موم مبدل گشتاور: اگر این مهر و موم صدمه ببیند، باعث نشت روغن از توربین می‌شود؛ همچنین باعث ایجاد لغزش، گرمای زیاد و مشکلات تعویض دنده می‌شود.‌

عملکرد نادرست شیر برقی کلاچ: این شیر یک قطعه الکترونیکی در مبدل گشتاور است که وظیفه کنترل مقدار روغن عبوری به کلاچ مبدل گشتاور را برعهده دارد. وقتی این شیر درست کار نکند، روغن کم یا زیاد آزاد شده و باعث فشار غیر عادی در مایعات می‌شود که منجر به کاهش مصرف سوخت و توقف آن می‌گردد.

گیر کردن کلاچ: وقتی پس از قفل شدن کلاچ گیر کند، گرمای زیادی ایجاد می‌شود که به کلاچ آسیب می‌زند. این مورد چهارمین مشکلی است که مربوط به مبدل گشتاور یا توربین است.تمامی علت های دیر عوض شدن دنده اتومات خودرو

گرفتگی صافی یا فیلتر گیربکس

دومین علت دیر عوض شدن دنده اتومات گرفتگی فیلتر یا صافی گیربکس است. این فیلتر ذرات ریز موجود در روغن گیربکس را جدا می‌کند. به مرور زمان اگر روغن گیربکس به موقع تعویض نشود، کارکرد این فیلتر مختل می‌شود. در نتیجه باید روغن گیربکس را به طور منظم عوض کرد تا فیلتر گرفته و یا مسدود نشود.

استهلاک چرخ دنده های گیربکس

در برخی مواقع چرخ دنده ها ساییده و فرسوده می‌شوند که در اثر آن نمی‌توانند به خوبی و درست با هم چفت شوند. این امر باعث تاخیر در تعویض دنده‌ها می‌شود که در این صورت باید برای تعمیر گیربکس اتومات به یک فرد تعمیرکار متخصص مراجعه کرد.

کیفیت پایین روغن گیربکس

روغن گیربکس سیالی است که وظیفه دارد اصطکاک و دمای قطعات را کاهش دهد. این روغن بعد از مدتی کیفیت خود را از دست داده و باید آن را تعویض کرد. معمولا باید بین ۷۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر نسبت به تعویض آن اقدام‌ نمود.‌ اگر رانندگی پر فشاری داشته و ماشین بسیار تحت فشار است، باید هرچه سریعتر نسبت به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خود اقدام کنید .

رنگ این روغن باید روشن و شفاف باشد درصورتی که رنگ روغن گیربکس اتوماتیک شما به تیرگی و سیاهی میزند حتما باید تعویض شود.

کارکرد و استهلاک بالای گیربکس

وقتی ماشین کارکرد زیادی داشته و تحمل فشار باشد، استهلاک آن بالا رفته و گیربکس و قطعات داخلی نیز با افرایش استهلاک روبرو خواهند شد. راه حل این مشکل انجام سرویس منظم گیربکس به صورت دوره‌ای است.‌

نقص شیر برقی

از دیگر عللی که دنده اتومات دیر عوض شده و نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک است، نقص در شیر برقی است. این شیر خروجی روغن گیربکس به کلاچ را باز و بسته می‌کند. در صورت نقص در این قطعه روغن کم یا زیاد عبود کرده و می‌تواند سبب تاخیر در عوض کردن دنده‌ها شود.

داغ شدن گیربکس

گاهی به خودرو فشار زیادی وارد میشود که منجر به داغ شدن گیربکس می‌شود. در این حالت برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات داخلی سیستم الکترونیکی دستور عوض کردن دنده را با تاخیر ارسال می‌کند.‌ با انجام رانندگی آرام می‌توان مانع از صدمه دیدن گیربکس و نیاز به تعمیر گیربکس اتومات شد.

دیر عوض شدن دنده اتوماتیک هنگام دنده عقب نیز ممکن است دلایلی داشته باشد که یکی از مهم‌ترین دلایل آن ، وجود مشکل و خرابی در گیربکس و دنده عقب است. در صورتی که گیربکس دچار خرابی شود و نتواند به درستی کار کند، فرآیند دنده عقب نیز ممکن است با مشکل مواجه شود بصورتی که یا با تاخیر تعویض شود و یا اصلا تعویض نشود .

از عوامل دیگری که ممکن است باعث دیر عوض شدن دنده اتوماتیک هنگام دنده عقب شوند میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

خرابی جعبه دنده
عدم تعویض به موقع روغن گیربکس
استفاده نامناسب از خودرو
نداشتن نگهداری منظم و تعمیرات به موقع
نقص در سیستم الکترونیکی خودرو
خرابی و عدم کارکرد شیروانی
خراب شدن سیستم ترمز
کیفیت پایین قطعات جایگزین

نحوه انجام تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتومات یک فرآیند پیچیده است که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد و برای آن نیاز به فردی متخصص دارید. فرد تعمیرکار گیربکس را بررسی کرده و مشکلات را مشخص می‌کند. در صورتی که قطعات نیاز به تعمیر داشته باشند، این کار را انجام داده و در صورت نیاز به تعویض نیز این کار انجام می‌شود. توصیه می‌شود حتما یک فرد متخصص را برای این کار پیدا کنید؛ زیرا اهمیت بالایی دارد.

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید