شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-23
کد خبر: 60533 |
تاریخ انتشار : 02 ژوئن 2023 - 21:45 |
ارسال به دوستان
پ

براساس مصوبات شورای رقابت و اعلام وزارت صمت خودروسازان مکلفند تا خودروهای تولید داخل و مونتاژی در سامانه یکپارچه را براساس قیمت‌های مصوب شورای رقابت عرضه کنند.

اقتصادسنج | براساس مصوبات شورای رقابت و اعلام وزارت صمت خودروسازان مکلفند تا خودروهای تولید داخل و مونتاژی در سامانه یکپارچه را براساس قیمت‌های مصوب شورای رقابت عرضه کنند.

بیشتر بخوانید

سهم مردم از دلارهای آزادشده در کره جنوبی داده می شود؟/ به هر ایرانی چقدر می رسد؟

شورای رقابت اواخر فروردین ماه امسال، قیمت خودروهای تولید داخلی دو شرکت سایپا و ایران خودرو را مصوب کرد که با قیمت‌گذاری انجام شده، متوسط قیمت خودروهای تولید این دو خودروساز 29 درصد افزایش یافت. (قیمت‌های مصوب خودروهای مونتاژی از اینجا امکان پذیر است).

همچنین شورای رقابت در 16 اردیبهشت امسال قیمت 17 خودروی مونتاژی را نیز برای اولین مصوب کرد. البته از آنجا که قیمت‌های مصوب نسبت به قیمت های عرضه خودروسازان کاهش قابل توجهی داشت و اغلب خودروهای بین 100 تا 800 میلیون تومان کاهش قیمت داشتند، در ابتدا خودروسازان نسبت به آن واکنش نشان دادند اما در نهایت با برگزاری جلساتی از سوی وزارت صمت خودروسازان مکلف شدند تا قیمت های جدید را پذیرفته و اعمال کنند. (قیمت‌های مصوب خودروهای مونتاژی از اینجا قابل مشاهده است).

بعد از آن نیز شورای رقابت براساس مصوبه (572)  قیمت خودروهای هایما S5 و S7 مصوب کرد و اخیرا نیز در پانصد و هفتاد و سومین جلسه خود قیمت خودروهای وارداتی چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ و CS۳۵ پلاس تیپ ۳ را مصوب کرد.

موافقت خودروسازان با اجرای قیمت های مصوب شورای رقابت

همانطور که اشاره شد با توجه به کاهش قیمتهای خودروهای مونتاژی، خودروسازان مونتاژکار نسبت به قیمت‌های ابلاغی واکنش داشتند و معتقد بودند که باید قیمت‌ها بازنگری شود که با وجود ممانعت مونتاژکاران نسبت به عدم اجرای مصوبه؛  شورای رقابت  و وزارت صمت نسبت به لازم‌الاجرا بودن مصوبه تاکید داشتند.

بنابراین وزارت صمت  در روز 31 اردیبهشت جلسه ای با حضور نمایندگان خودروسازی ها  برگزار کرد که پس از آن جلسه مدیران شرکت‌های خودروساز مونتاژی از جمله  شرکت‌های بهمن، مدیران خودرو، کرمان موتور، فردا موتور و ایلیا خودرو بر اجرای مصوبه شورای رقابت درباره قیمت‌های جدید تاکید کردند و به عبارتی این خودروسازان قیمت های جدید مصوب شده توسط شورای رقابت را پذیرفتند.

سازمان حمایت: ضرورت رعایت همه الزامات قانونی در عرضه خودرو 

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی مونتاژکار بر «ضرورت رعایت همه الزامات قانونی در عرضه خودرو» تاکید کرد و ضوابط قیمت‌گذاری و فروش خودروهای مونتاژی را به شرکت‌های خصوصی اعلام کرد و بر این اساس عدم اجرای مصوبه شورای رقابت توسط خودروسازان مصداق گران‌فروشی اعلام شد.

حسین فرهید زاده رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز بیان داشت: خودروسازان مونتاژی باید از قیمت های جدید مصوب شورای رقابت تمکین کنند که در غیر این صورت با آنها برخورد تعزیراتی خواهد شد.

وی گفت: مشتریان این خودروسازان، چنانچه مشکلی در زمینه قیمت‌های پرداختی خود داشته و قراردادهایشان قابل‌ رصد باشد، می‌توانند به سازمان حمایت، سازمان‌های صمت استانی، مراجع حل اختلاف و کمیته‌های منطقه‌ای در این زمینه مراجعه کنند تا با بررسی موارد، احقاق حق انجام شود.

براین اساس اگرچه تا دو هفته پس از ابلاغ مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی از سوی خودروسازان مخالفت‌هایی وجود داشت، اما اکنون پیرو تاکید وزارت صمت و پذیرفتن قیمت‌های جدید توسط خودروسازان، مصوبه قیمت خودروهای مونتاژی لازم الاجرا است و خودروساز نیز مکلف است تا  تولیداتش را با قیمت‌های مصوب شورای رقابت که از سوی وزارت صمت به آنها ابلاغ شده، عرضه کند.

براین اساس خودروسازان مکلفند عرضه‌های خود را در سامانه یکپارچه براساس قیمت های مصوب شورای رقابت انجام دهند. 

اما قیمت برخی از خودروهای تولید داخلی و همچنین مونتاژی هنوز توسط شورای رقابت مصوب نشده که همانطور که اشاره شد طی هفته گذشته شورای رقابت قیمت برخی خودروها از جمله  دو مدل هایما و همچنین دو مدل چانگان وارداتی را به تصویب رساند و ابلاغ کرد و به گفته مسئولان شورای رقابت قیمت خودروهای باقی مانده نیز به مرور مصوب و اطلاع رسانی می شود.

بررسی قیمت‌گذاری سایر خودروها در حال انجام است

سپهر دادجوی توکلی در رابطه با علت عدم تعیین قیمت برخی از خودروها گفت: تعدادی از خودروهایی که توسط کارخانه‌ها تولید و به بازار عرضه می‌شود خودروهای جدیدی هستند، لذا صورت مالی از قبل نداشته‌اند تا سازمان حمایت براساس آن قیمت‌ها را بسنجد.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت  اظهار داشت: از آنجا که این خودروها زمان کمتری است که تولید و به بازار عرضه می‌شود بنابراین فرآیند قیمت‌گذاری آنها از سوی سازمان حمایت و به دنبال آن شورای رقابت طولانی‌تر است.

این مقام مسئول در مرکز ملی رقابت اظهار داشت: به محض اینکه سازمان حمایت قیمت این خودروها را بررسی و به شورای رقابت اعلام کند، شورا نیز بلافاصله موظف است که قیمت‌ها را بررسی و ابلاغ کند.

وی افزود: قیمت این خودروها توسط سازمان حمایت در حال بررسی است و با اتمام بررسی قیمت های تعیین شده توسط سازمان حمایت به شورای رقابت ابلاغ می‌شود و شورای رقابت نیز پس از دریافت، قیمت‌ها را مورد بررسی قرار داده و سپس ابلاغ می‌کند.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت همچنین در رابطه با عدم قیمت‌گذاری و ابلاغ تعدادی از خودروهای مونتاژی، گفت: در مورد خودروهای مونتاژی نیز همین موضوع صادق است، خودروهایی که از قبل تولید می‌شد، قیمت‌هایش محاسبه و سریعا اعلام شد، اما تعدادی از خودروهایی که صورت‌های مالی 6 ماه اول سال را نداشته‌اند برای بررسی و محاسبه قیمت‌هایشان زمان بیشتری لازم است.

وی اظهار داشت: شورای رقابت به شدت در تلاش است تا هر چه زودتر قیمت‌ سایر خودروها را مصوب و ابلاغ کند.

براساس این گزارش، در حال حاضر اجرای مصوبات قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی و خودروهای داخلی توسط خودروسازان الزامی است و خودروسازان مکلفند تا قیمت‌های مصوب را اعمال کنند و از طرفی شورای رقابت نیز در حال قیمت‌گذاری سایر خودروهاست که در صورت نهایی شدن به مرور قیمت سایر خودروها اطلاع رسانی می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 23
    1. نویسنده :ناشناس

      سلام خیلی دلم میخواد ماشین شاسی بلند بخرم کل پولم 200میلونه کارمندم ماهی 5میلیون میتونم قسط بدم تورا خدا مردانگی کنید تا منم حسرت بدل نباشیم

      1. نویسنده :ناشناس

        داداش اگه کسی دیدی منم بش معرفی کن

      1. نویسنده :ناشناس

        من یه قسط دومیلیونی دارم دوماهه عقب افتاده دنبال جک هستی خخخخنخخخخ

        1. نویسنده :ناشناس

          😂

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام خیلی دلم میخواد یه جک اس 5 داشته باشم 250تومان دارم ماهی 5میلیون هم میتونم قسط بدم یکی مردانگی کنه کمکم کنه تا منم به آرزوم برسم

      1. نویسنده :ناشناس

        تو ثبت نام کن من پولشو میریزم

        1. نویسنده :ناشناس

          سلام من ثبت نام کردم برای تیگو ۸ پولش رو دارید واریز نمائید و بابت امتیازم چه قدر سود پرداخت میکنید؟

          1. نویسنده :ناشناس

            سلام ببخشید آدرس و قیمت حواله را بگید

          1. نویسنده :ناشناس

            چرا قیمت لاماری رو شورای رقابت نمیگه انگار که این شرکت آرین پارس موتور وصله به بالایی که قیمت محصولشو شورای رقابتم نمیتونه بگه

      1. نویسنده :ناشناس

        سلام و ارادت دوست عزیز لطفاً مشخصات دقیق و شهرتون رو برام ارسال کنید جهت مساعدت

        1. نویسنده :ناشناس

          واقعا

      1. نویسنده :سحر دولتشاه

        برو جمع کن خودتا تو بیخود کردی هوس جک کردی برو تیبا دو بخر با این پول

      1. نویسنده :سحر دولتشاه

        دیدگاه خاصی ندارم

    1. نویسنده :ناشناس

      ای بابا پیر شدیم رفتتت

    1. نویسنده :ناشناس

      ای بابا پیر شدیم

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام، همش دروغه، شورای رقابت هم تماس گرفتم، گفتن قیمت ما قیمت خام خودرو، یعنی sx5 ۶۳۲میلیون بعد با شرکت تماس گرفتم گفت شما ۱۱۵۰ در نظر بگیر، ملت رو مسخره خودشون کردن، عملا قیمت گذاری در کار نیست، قیمت فقط توسط شرکت تعیین میشه، گول نخورین

    1. نویسنده :ناشناس

      اول و آخر باید مونتاژ کارها طبق شورای رقابت ماشین دست ما مردم بدهند، اونا به سود کم قانع نیستند ولی مجبور هستند که سودجویی رو کنار بگذارند.

    1. نویسنده :جواد

      شورای رقابت یا شرکت خودروساز نباید قیمت رو تعیین کنن. همه جای دنیا نسبت عرضه و تقاضا و رقابت سالم هست که قیمت رو تعیین میکنه. خودروسازی که با دلار دولتی قطعات وارد میکنه نمیتونه بگه هر قیمتی که من میگم درسته یا مثلا یک نهاد دولتی بیاد بگه باید این قیمتی که ما میگیم بفروشید. دلار دولتی رو بهتون نمیدن که برا ما شاخ بشید. مسِِئولین اگه راست میگن بزارن خودرو های معتبر وارد بشه و مردم با همون دلار دولتی ماشین بخرن تا ببینیم کی دیگه به ماشینای بونجول و قدیمی نگاه میکنه. اگه قرار بود با حمایت های بیجا، خودروسازهای داخلی کاری به نفع مردم انجام بدن الان وضعیت خودرو این نبود. بسه دیگه مسخره بازی

    1. نویسنده :ناشناس

      جون مادرتون قیمت لاماری رو هم تعین کنید تکلیف ما مشخص بشه

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام ٢تا ثبت نام کردم برا فروش حواله
      کسی خواست همیطور بصورت خام بهش امتیاز واگذار
      09939107860

    1. نویسنده :علی نجات پیرمحمدی

      امیدواریم به بهانه های واهی دوباره خودرو سازان مونتاژی قیمت ها را افزایش ندهند مثلا مشخص نشده که نیزان مالیات و بیمه بدنه و عوارض گمرکی تیگو ۸ چقدره و بعدادبا این بهانه قیمتو به ۲ میلیارد تومان و حتی بیشتر برسونن کاش قیمت ها به صورت قطعی اعلام می شد تا این نگرانی هم حل بشه

    1. نویسنده :ناشناس

      خدایی اون احمقی که قیمت ۲۰۷ the رو گذاشته ۳۲۸ یکی نیست بگه مردک دیوانه اون بدبخت خوب ۲۰۷ واقعی می‌خره نه ۲۰۷ اردی

    1. نویسنده :ناشناس

      کدوم احمقی ۲۰۷Rd یا همون tu3رو ۳۲۸ گزاشته خوب اون بدبخت که اسم نوشته ۲۰۷ واقعی میخرید نه اشغال شمارو تا کی این احمقها نادان در راس قیمت گذاری هستن زورتون هم که به لاماری نمی رسه خجالت داره خدایی