جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 56794 |
تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵ |
ارسال به دوستان
پ

کدام کشورها بیشترین خودروی برقی در جهان را دارند؟

کشورهای نروژ، آلمان و بریتانیا بیشترین سهم خودروی برقی در اتحادیه اروپا را از آن خود کرده‌اند. در این میان کدام کشور موفق‌تر عمل کرده است؟

اقتصادسنج؛ کشورهای نروژ، آلمان و بریتانیا بیشترین سهم خودروی برقی در اتحادیه اروپا را از آن خود کرده‌اند. در این میان کدام کشور موفق‌تر عمل کرده است؟

آلمان بیش از یک میلیون خودروی برقی دارد، اما نامش به عنوان کشوری که بهترین عملکرد را در زمینه نفوذ خودروهای الکتریکی انجام داده قرار ندارد. این پرسش که چرا آلمان با وجود تعداد بالای خودروی برقی در گسترش حمل و نقلِ متکی بر انرژی پاک با مشکل مواجه شده، ما را به پاسخ‌هایی درباره وضعیت استفاده از خودروهای برقی در جهان هدایت می‌کند.

خودروهای برقی، پاسخی برای بحران آب‌وهوا نیستند اما آن‌ها بخش مهمی از انتقال انرژی به سمت انتشار صفر را راهبری می‌کنند.

خوشبختانه، وسایل نقلیه‌ای که فقط با باتری کار می‌کنند در حال محبوب شدن هستند. در سال ۲۰۲۲، تعداد این خودروهای سواری تمام الکتریکی در کشورهای اتحادیه اروپا ۵۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و با رشد حداقلی ۴۰۰ درصد از ۱.۹ میلیون به ۳.۱ میلیون بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ رسید.

مهم‌تر از آن، سهم خودروی برقی اروپا، در میان تعداد کل خودروها در سال ۲۰۲۱ به ۷۶ در هر ۱۰۰۰۰ خودرو افزایش یافت، در حالی که در سال ۲۰۱۳ تنها ۲ خودرو در هر ۱۰۰۰۰ خودرو بود.

با این همه آن طور که یورونیوز گزارش داده، خودروهای سواری مسئول حدود ۱۲ درصد از کل انتشار دی اکسید کربن اتحادیه اروپا هستند و این زنگ خطر مهمی برای کشورهایی‌ست که متعهد شده‌اند میزان انتشار کربن خود را به زودی به صفر برسانند.

در ماه فوریه، پارلمان اروپا به تصویب قانون جدیدی مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ رأی داد. این قانون چند ماهی در انتظار رای نهایی توسط شورای اروپا ماند اما چون اکثریت لازم را دریافت نکرد فعلا به تعویق افتاده است.

همان‌طورکه قانون‌گذاران اتحادیه اروپا به دنبال سرعت بخشیدن به تغییر خودروهای برقی هستند، ما نگاهی به این موضوع انداخته‌ایم که کدام کشورها در زمینه استفاده از خودروی برقی پیشرو هستند. کدام کشورهای اروپایی سریعتر از مصرف سوخت فسیلی در خودروهای خود فاصله می گیرند؟ و در نهایت کدامیک بیشترین سهم تولید برق پاک را در بین تمام خودروها دارد؟

رشد تولید خودروی برقی در اروپا

در سال ۲۰۱۳، تنها ۵۲۰۰۰ خودروی تمام برقی در اتحادیه اروپا وجود داشت. این رقم در ابتدا به تدریج افزایش یافت و در سال ۲۰۱۹ به ۶۰۰ هزار خودرو رسید و از آن زمان تاکنون تعداد خودروهای تمام الکتریکی هر سال رونق گرفته تا جایی که در سال ۲۰۲۲ از ۳ میلیون دستگاه نیز فراتر رفت.

این ارقام منعکس‌کننده تعداد کل خودروهای تمام الکتریکی است، نه خودروهایی که در هرسال تازه تولید شده است. نکته دیگر اینکه داده‌های سال ۲۰۲۲ از انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) به دست آمده است.

سهم خودروهای تمام برقی از کل خودروها آمار معنادارتری است. این رقم در سال ۲۰۱۳، تنها ۲ دستگاه در هر ۱۰۰۰۰ خودرو بود. این تعداد در سال ۲۰۱۹ به ۲۴، در سال ۲۰۲۰ به ۴۴ و در سال ۲۰۲۱ به ۷۶ دستگاه در هر ۱۰ هزار دستگاه خودرو افزایش یافت. در حالی که سهم آنها در حال حاضر محدود است، نرخ افزایش در دهه گذشته حاکی از رشد عظیمی در آینده نزدیک است.

کدام کشورها بیشترین خودروی برقی در جهان را دارند؟

حداقل یک میلیون خودروی برقی در آلمان

در سال ۲۰۲۲، تعداد خودروهای تمام الکتریکی در چهار کشور اروپایی از ۵۰۰ هزار دستگاه فراتر رفت. آلمان با ۱,۰۸۹,۸۵۴ دستگاه خودروی برقی در این اتحادیه در مقام اول قرار دارد و بعد از آن، انگلستان (۶۴۱,۸۰۱)، فرانسه (۶۰۵,۷۹۱) و نروژ(۶۰۳,۶۹۷) پس از آنها هلند (۳۱۸۴۸۵)، سوئد (۲۰۵۲۱۲) و ایتالیا (۱۶۷۲۱۳) قرار دارند.

ارقام یورواستات که تا سال ۲۰۲۱ به‌روزرسانی شده، با ارقام ACEA در سال ۲۰۲۲ ترکیب شده است تا تصویری کامل از وضعیت خودروهای برقی در اروپا ارائه دهد.

نکته دیگر این آمارها این است که نشان می‌دهد کشور نروژ با سهم خود از خودروهای تمام الکتریکی در حال رقابت است.

بیشتر از اعداد و ارقام، سهم خودروی برقی در بین همه خودروهای سواری نشان می‌دهد که کشورهای مختلف چقدر در کنار رفتن از انرژی سوخت فسیلی موفق عمل می‌کنند. از سال ۲۰۲۱، نروژ در پیشرفت خود به سمت صفر شدن آلاینده‌ها بهترین عملکرد را داشته است.

در آن سال در این کشور، ۱۵.۵ درصد از کل خودروها کاملاً برقی بودند این در حالی‌ست که این نرخ در کل اتحادیه اروپا تنها ۰.۸ درصد بود.

هلند (۲.۸ درصد)، دانمارک (۲.۴ درصد)، سوئد (۲.۲ درصد) و ایسلند (۲.۲ درصد) نیز بیش از ۲ درصد سهم خودروهای تمام الکتریکی در سال ۲۰۲۱ داشتند.

سهم خودروهای تمام الکتریکی در بین تمام خودروها در آلمان ۱.۳ درصد، در بریتانیا ۱.۲ درصد و در فرانسه ۱ درصد بود.

قبرس، لهستان، بلغارستان و چک (همه ۰.۱ درصد) کمترین سهم خودروهای الکتریکی که تنها با باتری کار می کنند را در اتحادیه اروپا داشتند.

سهم خودروی برقی در سال ۲۰۲۲

سهم خودروی برقی در بین خودروهای تولید شده جدید، یکی دیگر از شاخص‌های مهمی است که نشان می‌دهد کشورها چقدر به سمت آلایندگی صفر پیش می‌روند. در اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۲۱، ۸.۳ درصد از تمام خودروهای تولید شده جدید کاملاً برقی بودند. این میزان در سال ۲۰۲۲ به ۱۲.۱ درصد افزایش یافت؛ یک افزایش ۴۵ درصدی فقط در یک سال!

نروژ پیشتاز در تولید خودروی برقی

در سال ۲۰۲۲، سهم خودروی برقی تولید شده در کشور نروژ، ۷۹ درصد کل صنعت خودروسازی این کشور بود.

پس از آن سوئد (۳۳ درصد)، ایسلند (۳۱ درصد)، هلند (۲۴ درصد) و دانمارک (۲۱ درصد) قرار دارند. این رقم در فنلاند ۱۸ درصد بود که نشان می‌دهد کشورهای اسکاندیناوی بهترین عملکرد را در کنار گذاشتن انرژی سوخت‌های فسیلی دارند.

این‌ها همچنین کشورهایی بودند که بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ سهم خودروهای تمام الکتریکی را به میزان قابل توجهی افزایش دادند.

در همان سال، اسلواکی و چک (هر دو ۲ درصد) کمترین سهم خودروهای تمام الکتریکی را در میان خودروهای تولید شده جدید داشتند. این نرخ در آلمان ۱۸ درصد، در بریتانیا ۱۷ درصد و در فرانسه ۱۳ درصد بود.

کدام کشورها بیشترین خودروی برقی در جهان را دارند؟

جایگاه آلمان کجاست؟

در سال ۲۰۲۲، بیش از ۳۵۰۰۰۰ خودروی تمام برقی در آلمان ثبت شد که طبق داده‌های ACEA بالاترین رقم بود. بریتانیا با ۱۹۰۷۲۷ دستگاه خودروی برقی، فرانسه با ۱۶۲۱۶۷دستگاه و نروژ با۱۱۳۷۵۱ دستگاه پس از آلمان قرار گرفتند. این رقم در قبرس، لتونی، بلغارستان و استونی کمتر از ۱۰۰۰ بود.

مقایسه خودروهای برقی

برخی از کشورهای اروپایی همچنین دارای تعداد زیادی خودروهای سواری هیبریدی برقی هستند که بیش از یک دهه به عنوان راه‌حلی برای حرکت به سمت انتشار صفر شناخته می‌شد. این خودروها، مخازن بنزین را با باتری‌های الکتریکی ترکیب می‌کنند و بنابراین نیاز به شارژ مجدد از یک منبع برق خارجی دارند.

در سال ۲۰۲۱، آلمان بیش از ۵۶۵۰۰۰ خودروی سواری برقی هیبریدی پلاگین داشت و پس از آن انگلستان (بیش از ۳۱۵۰۰۰)، فرانسه (تقریباً ۳۰۰۰۰۰) و هلند (بیش از ۱۴۰۰۰۰) قرار گرفتند.

سهم خودروهای برقی پلاگین هیبریدی در بین همه خودروها در سال ۲۰۲۱ در نروژ بالاترین میزان بود، جایی که ۵.۹ درصد از کل خودروهای برقی پلاگین هیبریدی بودند.

چرا نروژ بیشترین سهم خودروی برقی را دارد؟

در اروپا، نروژ موفق‌ترین کشور در روی آوردن به خودروهای برقی است. در واقع، این کشور نفت خیز یک آمار پرت است. چرا نروژ بیشترین سهم خودروهای برقی را دارد؟

نروژ با اعمال محدودیت‌های شدید آلایندگی و اصرار که تمام خودروهای جدید فروخته شده تا سال ۲۰۲۵ باید بدون آلایندگی باشند، تولیدکنندگان را به سمت خودروهای الکتریکی سوق داده است.

به رانندگان مشوق‌های مالیاتی سخاوتمندانه، از جمله معافیت خودروهای بدون آلایندگی (ZEV) از مالیات ثبت نام، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات سوخت موتور، و همچنین حداقل ۵۰ درصد کاهش در مالیات جاده‌ها و هزینه کشتی‌ها و پارکینگ ارائه می‌شود.

تقریباً یک پنجم خودروهای امسال برقی خواهند بود

انتظار می‌رود سهم کلی خودروهای سواری برقی فقط با باتری در سال‌های منتهی به ممنوعیت خودروهای موتور احتراقی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۳۵ رشد قابل توجهی داشته باشد.

این ممنوعیت برنامه‌ریزی شده با شاخص توسعه پایدار مرتبط است که شامل کاهش انتشار دی اکسید کربن از خودروهای سواری جدید می‌شود.

در سطح جهانی، گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که فروش خودروهای برقی در سال جاری دوباره به رکوردی بی‌سابقه خواهد رسید و سهم آن‌ها از کل بازار خودرو را به نزدیک به یک پنجم افزایش می‌دهد.

بیش از ۱۰ میلیون خودروی الکتریکی در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان فروخته شد و انتظار می‌رود فروش این خودرو در سال جاری با رشد ۳۵ درصدی دیگر به ۱۴ میلیون دستگاه برسد.

این رشد انفجاری به این معنی است که سهم خودروهای الکتریکی از کل بازار خودرو از حدود ۴ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱۴ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است و بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های آژانس بین المللی انرژی، قرار است امسال به ۱۸ درصد افزایش یابد.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید