جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 56922 |
تاریخ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷ |
ارسال به دوستان
پ

مقایسه خودروهای مونتاژی در ایران و کشورهای همسایه/ تیگو ۸ در امارات، عربستان، عراق و پاکستان چند؟

نگاهی به بازار خودرو در کشورهای همسایه نشان می‌دهد قیمت فروش خودروهایی نظیر تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو در کشورمان با اختلاف زیادی، گران‌تر از قیمت این خودرو‌ها در کشورهای همسایه است.

اقتصادسنج | نگاهی به بازار خودرو در کشورهای همسایه نشان می‌دهد قیمت فروش خودروهایی نظیر تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو در کشورمان با اختلاف زیادی، گران‌تر از قیمت این خودرو‌ها در کشورهای همسایه است.

به تازگی پس از آنکه در ۱۶ اردیهشت قیمت مصوب خودروهای مونتاژی از سوی شورای رقابت اعلام شد، ‌مشخص شد که قیمت مصوب این خودروها با قیمت‌های فروش مونتاژکاران فاصله زیادی دارد و ‌مونتاژکاران در این مدت قیمت‌ها را غیرمتعهدانه افزایش داده بودند.

به عنوان مثال در حالی که قیمت Tiggo7pro مدیران خودرو توسط شرکت مدیران خودرو ۱.۱۶۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان است، قیمت مصوب این خودرو توسط شورای رقابت به ۱۰.۰۹۷.۴۵۱.۷۴۳ ریال کاهش یافته است و یا قیمت فعلی مدیران‌ خودرو برای Tiggo8pro عدد ۲.۲۶۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان بود که در نرخ‌گذاری شورای رقابت به ۱۴.۸۳۲.۷۵۹.۹۸۱ ریال کاهش یافته است.

همچنین قیمت‌ JACS5 کرمان موتور از ۱.۵۴۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان فعلی به ۹.۹۲۱.۴۷۶.۷۴۱ ریال در مصوبه شورای رقابت کاهش یافته است.

‌اما نگاهی به بازار خودروی کشورهای همسایه ایران نشان می‌دهد قیمت خودروهای مذکور در بازار ایران و بازار خارج از کشور فاصله زیادی دارد.

اختلاف یک میلیارد تومانی قیمت‌ تیگو ۸ پرو در امارات و بازار ایران

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت خودرو‌یی مونتاژی نظیر تیگو ۸ پرو در بازار پاکستان ۱۰.۴ میلیون روپیه است که برابر با ۳۶ هزار و ۴۲۶ دلار است، برای محاسبه قیمت ریالی این خودرو، اگر قیمت ارز را، دلار مرکز مبادله بگیریم که به واردکننده‌ها اختصاص می‌یابد و ‌حدود ۴۲۳۰۷ تومان است، درواقع ارزش ریالی این خودرو با پلاک و بیمه و غیره، در پاکستان حدود  ‌یک میلیارد و ۵۴۱ میلیون تومان است.

در بازار امارات اما قیمت تیگو ۸ پرو بسیار پایین‌تر از ایران است و ‌مشتریان برای هر دستگاه از این خودرو، تقریبا نصف پولی که باید در ایران هزینه کنند، برای خرید آن به شرکت می‌پردازند؛ در حال حاضر هر دستگاه تیگو ۸ پرو در بازار امارات در مدل ۱۶۰۰ سی‌سی جی‌دی‌تی، ۹۰ هزار درهم و در مدل ۲ لیتری توربو ۷۷ هزار درهم به فروش می‌رسد.

مدلی که مدیران خودرو هم اکنون در بازار ایران عرضه می‌کند مدل ۱۶۰۰ جی‌دی‌تی است که در بازار امارات ۹۰ هزار دینار معادل ۲۴ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد که با لحاظ دلار غیر رسمی (‌۵۰ هزار تومان) برابر با یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان و با دلار ۴۲ هزار تومانی مرکز مبادلات یک میلیارد و ۲۹ میلیون تومان است. با این حساب اختلاف قیمت تیگو ۸ پرو در بازار امارات و بازار ایران بیش از یک میلیارد تومان است.

تیگو ۸ پرو در بازار عراق هم ۴۸ میلیون دینار برابر با ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار به فروش می‌رسد که معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان با احتساب نرخ غیر رسمی دلار (۵۰ هزار تومان) است؛ با دلار ۴۲ هزار تومانی هم قیمت تیگو ۸ پرو در عراق ۱ میلیارد و ۵۳۷ میلیون تومان است.

در کویت مردم برای خرید هر دستگاه تیگو ۸ پرو ۸۷۹۹ دینار پرداخت می‌کنند که معادل ۲۸ هزار و ۷۰۰ دلار بوده و با احتساب دلار ۵۰ هزار تومانی برابر با یک میلیارد و ۴۳۵ میلیون تومان و با دلار ۴۲ هزار تومانی ۱ میلیارد و ۲۰۵ میلیون تومان است.

در بازار عربستان هم مشتریان برای خرید تیگو ۸ پرو ۱۱۴ هزار و ۲۰۰ ریال پرداخت می‌کنند که برابر با حدود ۳۰ هزار دلار و بر اساس نرخ دلار آزاد معادل یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان و بر اساس نرخ ۴۲ هزار تومانی دلار، معادل یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان است.

قیمت تیگو ۸ پرو در بازار ترکمنستان همانند امارات حدود یک میلیارد تومان با قیمت آن در بازار ایران اختلاف داشته و مشتریان ترکمنستانی ۹۳ هزار منات برابر با ۲۵ هزار و ۵۰۰ دلار برای خرید این خودرو هزینه می‌کنند که معادل یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان با دلار آزاد و یک میلیارد و ۷۱ میلیون تومان با دلار ۴۲ هزار تومانی است.

ا‌لبته شورای رقابت در آخرین به‌روز‌رسانی خود برای قیمت‌‌گذاری خودروهای مونتاژی‌، هر دستگاه تیگو ۸ پرو را یک میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است که به قیمت این خودرو در بازار عراق، عربستان و کویت نزدیک است.

بررسی قیمت تیگو ۷ پرو در کشورهای همسایه

قیمت تیگو ۷ پرو نیز در حال حاضر در بازار پاکستان ۴ میلیون و ۳۹۸ هزار روپیه است که کمتر از نصف قیمت تیگو ۸ پرو است. قیمت این خودرو در بازار پاکستان معادل ۱۵ هزار و ۴۰۰ دلار است، رقمی معادل ۷۷۰ میلیون تومان با دلار آزاد و ۶۴۶ میلیون تومان با دلار ۴۲ هزار تومانی‌.

این خودروی چینی در بازار عراق ۲۳ میلیون و ۹۸۶ هزار دینار به فروش می‌رسد که معادل ۱۸ هزار و ۳۰۰ دلار و با دلار ۵۰ هزار تومانی ۹۱۵ میلیون تومان و دلار ۴۲ هزار تومانی ۷۶۸ میلیون تومان است.

در بازار کویت هم تیگو ۷ پروو ۶۳۹۹ دینار برابر با ۲۰ هزار و ۸۷۰ دلار به فروش می‌رسد که معادل یک میلیارد و ۴۳ میلیون تومان با دلار غیر رسمی و  ۸۷۶ میلیون تومان با نرخ ارز مرکز مبادلات است.

در بازار ترکمنستان قیمت هر دستگاه تیگو ۷ پرو، ۱۷ هزار و ۷۰۰ دلار بوده که برابر با ۸۸۸ میلیون تومان با نرخ دلار آزاد و ۷۴۳ میلیون تومان با نرخ ارز ۴۲ هزار تومانی است.

در بازار امارات هر دستگاه از این خودروی چینی با قیمت ۶۴ هزار و ۹۹۵ درهم معادل ۱۷ هزار و ۶۰۰ دلار به فروش می‌رسد که با احتساب دلار ۵۰ هزار تومانی، هر دستگاه تیگو ۷ پرو در امارات ۸۸۰ میلیون تومان و با قیمت دلار ۴۲ هزار تومانی ۷۳۵ میلیون تومان به فروش می‌رود.

در عربستان هم قیمت تیگو ۷ پرو ۶۶ هزار و ۵۰۰ ریال است که معادل ۱۷ هزار و ۷۰۰ دلار بوده که به ارز ۵۰ هزار تومانی ۸۸۸ میلیون تومان و به نرخ ۴۲ هزار تومانی دلار ۴۳۴ میلیون تومان می‌شود.

لازم به توضیح است که مونتاژکاران کشورمان، بنا به اعلام شورای رقابت به نرخ دلار مرکز مبادله ارزی برابر با دلار حدود ۴۲ هزار تومان قطعات خودرو وارد کرده‌اند و در این گزارش نرخ دلار آزاد (حدود ۵۰ هزار تومان) را هم برای کشف قیمت این دو خودروی مونتاژی در کشورهای همسایه و مقایسه آن با بازار ایران در نظر گرفته‌ایم.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 6
    1. نویسنده :ناشناس

      چین از بازار انحصاری خودرو سواستفاده میکند واقعا جای تأسف داره که یه ماشین نتوانیم بسازیم

    1. نویسنده :ناشناس

      چقدر این پیج آشغاله
      درحالی که میتونست تو یک جدول مقایسه کنه با اراجیف و عدد و رقم های بی استفاده آدمو از خوندن پیج متصرف میکنه

    1. نویسنده :ناشناس

      اخه ما مسلمان هستیم باید چند برابر عربستان به مفت خورهای دزد باج بدیم 😏😏

    1. نویسنده :ناشناس

      تو این مملکت کسی نتوست با این خودرو سازان که جیب مردم با خودروهای بی کیفیت خالی می‌کنند برخورد کنند یا خودرو دست دوم زیادی بیارند این خودرو ساز سایپا و ایران خودرو از کار برکنار کنند

    1. نویسنده :ناشناس

      هیچ احمقی غیر از ایرانی این اشغالها رو نمیخره، چینی ها دنبال وارد کننده فاسد هستند که تا میتونن از کیفیت ماشینها بدزدن، حالا دو تا دزد به هم رسیدند و پول مردم بدبخت ایران را بین خودشان تقسیم میکنند، تا چند سال دیگه ایران گورستان خودرو اشغال چینی خواهد شد چون قیمت لوازم یدکیش جوریه که تعمیرش قابل صرفه نیست،

    1. نویسنده :ناشناس

      واقعا مملکت اگه صاحب دار این دلال ها ودزدها رو محاکمه کنین