یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-19
کد خبر: 86727 |
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵ |
ارسال به دوستان
پ

سود هنگفت آمریکا از دانشجویان خارجی/ دانشجویان ایرانی چقدر برای آمریکا سود دارند و چند نفرند؟

با استقبال هندی‌ها رونق بازار دانشجویان خارجی در آمریکا به قبل از همه‌گیری کرونا برگشت. 

اقتصادسنج |دانشجویان بین‌المللی در دنیا یکی از مهم‌ترین ساختارهای آموزش عالی هر کشوری را تشکیل می‌دهند که علاوه بر درآمدزایی برای دانشگاه‌ها، به اقتصاد آنها نیز کمک می‌کنند. چالشی که آموزش عالی دنیا در همه‌گیری کرونا با آن روبه‌رو شد، توقف حضور دانشجویان بین‌المللی به واسطه مسدود شدن پروازها و مرزهای بین کشورها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا بود و به دنبال آن، آموزش‌های دانشگاهی به صورت آنلاین و از راه دور اجرایی شد. این سیاست جدید آموزشی که در دنیا دنبال شد، بسیاری از دانشگاه‌های کشور را با رکود و حتی ورشکستگی مواجه کرد و باعث شد دانشگاه‌ها برای تأمین برخی هزینه‌های خود به بودجه‌های دولتی روی آورند. اما حالا بعد از گذشت حدود یک سال از پایان همه‌گیری، شواهد حکایت از آن دارد که جریان دانشجویان بین‌المللی در آمریکا دوباره رشد صعودی خود را پیدا کرده و به پیش از آغاز همه‌گیری رسیده است.

رشد میهمانان دانشگاه‌های آمریکا: ۸ درصد

به گزارش highereddive ، افزایش ۱۲ درصدی تعداد دانشجویان بین‌المللی در آمریکا که سریع‌ترین رشد طی چهار دهه اخیر به شمار می‌رود، شمار دانشجویان خارجی را در این کشور بار دیگر به تعداد پیش از همه‌گیری بازگردانده است به‌طوری‌که در سال تحصیلی ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ بیش از یک میلیون دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کردند که حدود ۵.۶ درصد از کل جمعیت دانشگاهی را به خود اختصاص داد. دانشجوی بین‌المللی بیش از یک میلیون نفری که در آمریکا تحصیل می‌کنند بازگشت قدرتمندی را برای آمریکا به همراه داشته بنابراین، این میزان رشد بر این موضوع تأکید می‌کند که آمریکا مانند یک قرن گذشته همچنان مقصد نخست انتخاب دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در خارج از کشور است.

 

به گزارش universityworldnews، از حدود یک میلیون و ۵۸ هزار دانشجوی بین‌المللی که در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند حدود ۳۰۰ هزار نفر، دانشجویانی هستند که برای نخستین بار در این کشور ثبت نام کرده‌اند؛ گروهی که پس از افزایش ۸۰ درصدی در سال‌های ۲۰۲۲- ۲۰۲۱ که با پایان محدودیت‌های سفر به دنبال کاهش شدت کرونا تقویت شد، رشد ۱۴ درصدی را تجربه کرد. دانشجویان در تمام گروه‌ها با افزایش همراه بوده‌اند؛ بخشی از افزایش دانشجویان خارجی به برنامه‌های آموزش عملی اختیاری (OPT) برمی‌گردد که به دانشجویان خارجی اجازه می‌دهد حداکثر تا سه سال پس از ارائه پایان‌نامه در آمریکا مشغول به کار باشند.

مشارکت دانشجویان خارجی در برنامه‌های OPT به ۱۹۹ هزار نفر افزایش یافته که ۷.۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می‌دهد. تعداد کلی ثبت نام دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی تنها ۰.۹ درصد رشد نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد و به این ترتیب، تعداد کل دانشجویان خارجی در این مقطع به ۳۴۸ هزار نفر رسیده است. شمار دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد (تحصیلات تکمیلی) با رشد ۲۱.۳ درصدی نسبت به سال گذشته درمجموع به ۴۶۷ هزار نفر رسیده است.

بیش از ۶۳۰ کالج آمریکایی اعلام کرده‌اند که با رشد ۸ درصدی در دانشجویان بین‌المللی مواجه شده‌اند. در این بین، شمار دانشجویان بین‌المللی جدید در مقطع کارشناسی تا ۵.۶ درصد افزایش داشته و تعداد کل این گروه از دانشجویان را در سال ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ به ۹۵۶۸۱ نفر رسانده است درحالی‌که دانشجویان کارشناسی ارشد در سال جاری با افزایش ۱۵.۳ درصدی به ۱۶۸۹۲۰ نفر رسیدند. در سال تحصیلی ۱۹۹۹- ۱۹۹۸ زمانی که آمریکا ۲۵ درصد کل دانشجویان بین‌المللی جهان را داشت، حدود ۷۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا تحصیل می‌کردند. حدود ۳۴ هزار دانشجوی بین‌المللی بدون مدرک هم در دانشگاه‌های آمریکا در سال جاری تحصیل می‌کنند که نسبت به سال قبل ۳۶.۸ درصد رشد کرده است. درحالی‌که تعداد دانشجویان فارغ‌التحصیل هندی ۶۲.۶ درصد افزایش یافته است، تعداد دانشجویان هندی در مقطع کارشناسی حدود یک‌سوم تعداد همتایان چینی است. به گزارش «یونسکو» در سال ۲۰۲۳ کل تعداد دانشجویان بین‌المللی در دنیا به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است.

ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی به میزان قبل از همه‌گیری بازگشت

کل تعداد دانشجویان بین‌المللی در کالج‌های آمریکا از ۱۹۴۹-۱۹۴۸ تا ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ (برحسب میلیون نفر)

هند، سریع‌ترین رشد ثبت نام بین‌المللی را کسب کرد

به گزارش highereddive ، شمار دانشجویان هندی در دانشگاه‌های آمریکا با رشد خیره کننده ۳۵ درصدی روبه‌رو شده به‌طوری‌که تعداد دانشجویان بین‌المللی از هند را از ۱۹۹ هزار به ۲۶۹ هزار نفر رسانده و ۲۵.۴ درصد از کل دانشجویان بین‌المللی آمریکا را در اختیار دارد. به رغم اینکه تعداد دانشجویان چینی ۰.۲ درصد افت داشته، حدود ۲۹۰ هزار دانشجو از این کشور در آمریکا تحصیل می‌کنند که بزرگ‌ترین گروه از دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های آمریکا را تشکیل می‌دهند. ۲۷.۴ درصد از کل دانشجویان بین‌المللی آمریکا را دانشجویان چینی تشکیل می‌دهند. بعد از چین و هند، کره جنوبی با سهم ۴.۱ درصدی، سومین کشور با بالاترین تعداد دانشجویان را شامل می شود به‌طوری‌که با افزایش ۷.۶ درصدی نسبت به سال گذشته، تعداد دانشجویان کره جنوبی از ۴۰۷۵۵ نفر در ۲۰۲۲- ۲۰۲۱ به ۴۳۸۴۷ نفر در ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ رشد داشته است.

 

در مقایسه بیشترین تغییراتی که در شمار دانشجویان بین‌المللی در آمریکا، هند با تغییر ۳۵ درصدی نسبت به سال تحصیلی گذشته، بالاترین نرخ تغییر را به خود اختصاص داده است که یک‌چهارم کل جمعیت دانشجویان بین‌المللی را در آمریکا دربرمی‌گیرد. پس از آن، کشور غنا با تغییر ۳۱.۶ درصدی، دومین تغییر بالا را در تعداد دانشجویان بین‌المللی تجربه می کند که سهم آنها از دانشجویان خارجی آمریکا تنها ۰.۶ درصد گزارش شده است.

پس از آن هم بنگلادش با تغییر ۲۸ درصدی نسبت به سال قبل مشاهده می‌شود که سهم ۱.۳ درصدی را به خود اختصاص داده است. در این میان، ایران که رتبه چهاردهم را بین کشورهای دنیا از نظر دربرگیری بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی از آن خود کرده، با افزایش ۱۶.۳ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است به‌طوری‌که شمار دانشجویان بین‌المللی ایرانی در دانشگاه‌های آمریکا از ۹۲۹۵ نفر در سال تحصیلی ۲۰۲۲- ۲۰۲۱ به ۱۰۸۱۲ نفر در ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ افزایش یافته است. دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های آمریکا سهم یک درصدی دارند.

   کاهش ۱۲ درصد دانشجویان سعودی در آمریکا

دانشجویان عربستان سعودی نسبت به سال قبل ۲۲۱۷ نفر کمتر شدند که با ۱۲.۲ درصد بالاترین نرخ منفی تغییرات را در جدول نشان می‌دهد. سهم عربستان از کل دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های آمریکا تنها ۱.۵ درصد است. بعد از آن، شمار دانشجویان خارجی چین ۰.۲- درصد افت داشته که دومین نرخ کاهشی در دنیاست. پس از آن هم مکزیک با ۰.۳ درصد افزایش، کمترین میزان افزایش دانشجویان خارجی را به خود اختصاص داده و سهم ۱.۴ درصدی از بازار دانشجویان بین‌المللی در آمریکا را از آن خود کرده است. هند برترین جایگاه را بین سایر کشورها در دانشجوی بین‌المللی مقطع کارشناسی ارشد در اختیار دارد به طوری که از هر ۱۰ نفر، ۸ نفر در این مقطع تحصیل می‌کنند.

بالاترین میزان ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در ۱۰ کشور

مقطع دکتری بیشترین طرفدار را دارد

از آنجایی که بیشتر دانشجویان بین‌المللی به دنبال کسب مدارک پیشرفته دانشگاهی هستند، بخش اعظمی از آنها در دانشگاه‌هایی که مدرک دکتری اعطا می‌کنند، متمرکز شده‌اند. براین اساس، بیش از ۸۱۹ هزار دانشجوی بین‌المللی در این دانشگاه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند که در مقایسه با سال گذشته رشد ۱۱ درصدی نشان می‌دهد. تعداد دانشجویان بین‌المللی که در کالج‌های ارائه کننده مدرک کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند، ۲۱.۶ درصد رشد یافته و تعداد کل دانشجویان را به ۱۲۸۵۱۴ نفر رسانده است. در این بین، کالج‌هایی که مدرک کارشناسی ارائه می‌کنند، کمترین طرفدار را بین دانشجویان بین‌المللی دارند به‌طوری‌که این کالج‌ها ۲.۶ درصد دانشجوی بین‌المللی بیشتری را به خود جذب کرده‌اند و به این ترتیب تعداد دانشجویان بین‌المللی این کالج‌ها به ۳۶۴۸۹ نفر رسیده است.

افزایش ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی جدید در ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ (برحسب هزار نفر)

افزایش ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی جدید در 2023- 2022 (برحسب هزار نفر)

ریاضی و علوم کامپیوتر در جمع محبوب‌ترین رشته‌ها

حدود ۲۴۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در آمریکا در سال تحصیلی ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ در رشته‌های ریاضی و علوم کامپیوتر تحصیل کرده‌اند که در مقایسه با سال گذشته ۱۹.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بعد از آن رشته مهندسی بالاترین محبوبیت را بین دانشجویان خارجی در آمریکا در اختیار دارد به‌طوری‌که ۲۰۳ هزار دانشجوی بین‌المللی را به خود جلب کرده و با افزایش سالانه ۷.۸ درصدی روبه‌رو شده است.

 

رشته‌های تجارت و مدیریت با رشد سالانه ۶.۸ درصدی و کمی بیش از ۱۵۷ هزار دانشجو در رده سوم رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های آمریکا قرار دارد. کم‌طرفدارترین رشته‌های دانشگاه‌های آمریکا از منظر دانشجویان بین‌المللی به مطالعات حقوقی و اجرای قانون، آموزش، علوم انسانی، کشاورزی و انگلیسی فشرده تعلق می‌گیرد که هر کدام کمتر از ۲۰ هزار دانشجو را به خود جذب کرده‌اند.

باوجود این، رشته انگلیسی فشرده با رشد سالانه ۴۱.۴ درصدی بالاترین رشد را بین سایر رشته‌ها به خود اختصاص داده است. پس از آن، ریاضی و علوم کامپیوتر با ۱۹.۹ درصد بیشترین رشد را دارند و رده بعدی به مطالعات حقوقی و اجرای قانون با ۱۶.۷ درصد می‌رسد. در مقابل، رشته هنرهای زیبا و کاربردی با رشد ۱.۱ درصدی کمترین رشد را در جذب دانشجویان بین‌المللی در اختیار دارند. پس از آن هم علوم انسانی با رشد ۳.۸ درصد و سپس آموزش با رشد ۴.۱ درصد، پایین‌ترین درصد رشد را در زمینه جذب دانشجویان خارجی به خود اختصاص داده‌اند.

تعداد دانشجویان بین‌المللی برحسب رشته تحصیلی دانشگاهی (برحسب بیشترین تغییرات)

رشد ۱۹ درصدی سود آمریکا از دانشجویان خارجی

به گزارش forbes، بیش از یک میلیون دانشجوی بین‌المللی در سال تحصیلی ۲۰۲۳- ۲۰۲۲، قریب به ۴۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده‌اند که نشان دهنده افزایش قابل توجه ۱۹ درصدی نسبت به سال تحصیلی گذشته است. حتی باوجود اینکه این سود اقتصادی کمی کمتر از سود اقتصادی آمریکا از دانشجویان بین‌المللی خود در سال تحصیلی ۲۰۱۹- ۲۰۱۸ است، این دومین سال متوالی رشد ثبت‌شده پس از تأثیر منفی همه‌گیری کروناست که از مارس ۲۰۲۰ آغاز شد. تعداد دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا از پایین‌ترین سطح خود در طول همه‌گیری به آمار پیش از کرونا بازگشته است.

 

شواهدی که از سوی وزیر امور خارجه آمریکا عنوان شده، نشان می‌دهد که آموزش‌های بین‌المللی تنها به نفع دانشجویان تمام نمی‌شود بلکه این مقوله برای دیپلماسی آمریکایی، رقابت اقتصادی و حتی امنیت ملی آمریکا حیاتی است. دانشجویان بین‌المللی نه تنها از طریق شهریه‌ای که به مؤسسات آموزش عالی آمریکا می‌پردازند، بلکه از طریق هزینه‌هایشان برای اقامت، حمل و نقل، غذا و کالاهای مصرفی در زمان اقامت در آمریکا به اقتصاد این کشور کمک می‌کنند. از این رو کمک دانشجویان بین‌المللی به اقتصاد آمریکا قابل توجه است و برای دومین سال متوالی شاهد افزایش سالانه آن هستیم که همین آمار رو به رشد می‌تواند دلگرم‌کننده باشد.

   ۳۶۸ هزار فرصت شغلی؛ ارمغان دانشجویان خارجی

فعالیت اقتصادی دانشجویان بین‌المللی همچنین توانسته است از ۳۶۸ هزار و ۳۳۳ شغل حمایت کند که نسبت به سال قبل ۹.۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. سه دانشجوی بین‌المللی در ایجاد یا حمایت از یک شغل در آمریکا مشارکت دارند که هرچه تعداد دانشجویان خارجی بیشتر شود، حمایت از شغل‌های متعدد در این کشور افزایش می‌یابد. کالیفرنیا، نیویورک و تگزاس میزبان بیشترین دانشجویان بین‌المللی در سال تحصیلی اخیر بوده و ۹ ایالت از نظر مشارکت اقتصادی این دانشجویان، از مرز یک میلیارد دلار فراتر رفته‌اند.

 

با وجود این، تأثیر دانشجویان بین‌المللی فراتر از آن چیزی است که تعداد دانشجویان بین‌المللی حاضر در آمریکا طی سال‌های دریافت مدرک دانشگاهی در آمریکا هزینه کرده‌اند. به گفته کارشناسان آموزش بین‌المللی، دانشجویان خارجی تجربیات متنوعی را با خود به دانشگاه‌ها منتقل کرده و دیدگاه‌های بین‌المللی را در کلاس‌های درس ارائه می‌کنند و بخشی از شبکه‌های جهانی فارغ‌التحصیلان را برای دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند.

 

فرهیختگان/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :ناشناس

      سلام
      در کشور ما به علم اصلأ اهمیت چندانی داده نمی شود.
      وقتی شخصی که مثلاً در دانشگاه های تاپ مثل دانشگاه شریف تحصیل کرده و باید بیاد زیردست یک شخص بیسواد که با سهمیه استخدام شده کار کند، معلومه که دانشجوی باسوادی در ایران نخواهد ماند.
      یک زمانیبه غلط از دانش آموزان می‌پرسیدند علم بهتر است یا ثروت؟!!
      حالا بعد از ۳۰ سال فهمیدیم اول ثروت و بعد …