چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-15
کد خبر: 80118 |
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ |
ارسال به دوستان
پ

هجوم مردم به سمت پوشاک دست دوم/ سهم بازار ۱۰درصدی پوشاک استوک

نایب رئیس انجمن ویژندهای پوشاک معتقد است: گرانی پوشاک منجر شده تا مردم از پوشاک دست دوم استقبال کنند.

اقتصادسنج| نایب رئیس انجمن ویژندهای پوشاک معتقد است: گرانی پوشاک منجر شده تا مردم از پوشاک دست دوم استقبال کنند.

براساس آمار رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، میزان قاچاق پوشاک در سال ۱۴۰۲ حدود ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده است. این میزان نسبت به سال گذشته که ۳.۲ میلیارد دلار بود، کاهشی برآورد شده است.

آمارهای غیر رسمی از قاچاق پوشاک

در برابر آمارهای اعلامی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، انجمن تولیدکنندگان پوشاک از گردش مالی ۳ تا ۳.۵ میلیاردی سخن به میان می‌آورد.

به گفته عضو انجمن تولیدکنندگان پوشاک کشور، پیش از این پوشاک قاچاق از مرزهای غربی و به صورت چمدانی از ترکیه و سایر کشورها به کشور وارد می‌شد، با با افزایش چشمگیر نرخ ارز، واردات و حتی قاچاق پوشاک از کشورهایی مانند ترکیه، جذابیت خود را از دست داده است.

در حال حاضر بازار پوشاک استوک و تاناکورا به دلیل گرانی لباس رونق خاصی گرفته است.

سهم بازار ۱۰ درصدی پوشاک استوک

هنوز آمار دقیقی از میزان واردات و قاچاق پوشاک استوک به کشور در دسترس نیست؛ اما آمارهای وزارت صمت می‌گوید، میزان عرضه پوشاک استوک در بازار ایران حدود ۳.۵ میلیارد دلار است. این رقم حدود ۱۰ درصد از کل بازار پوشاک ایران را تشکیل می‌دهد.افزایش قیمت لباس، منجر به رشد بازار پوشاک استوک شده است. علاوه بر مشکلاتی مانند از دست رفتن بازارهای داخلی، کاهش تولید، بیکاری و آسیب به اشتغال، هشدارهای بهداشتی هم در رابطه با بزرگ شدن بازار مصرف پوشاک استوک داده می‌شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که این لباس‌ها ممکن است قبلاً توسط افراد دیگری پوشیده شده باشند و از نظر بهداشتی مناسب نباشند و یا ناقل بیماری باشند. با این سهم ۱۰درصدی پوشاک استوک می تواند یک زنگ هشدار برای صنعت پوشاک کشور باشد.

رونق بازار پوشاک دست دوم و استوک

نیما عظیم دوست، نائب رئیس انجمن ویژندهای پوشاک ایران در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران گفت: اولین و بزرگترین اتفاقی که در نمایشگاه امسال افتاد، این است که چند نمایشگاه با هم ادغام شده‌اند. این که نساجی، پوشاک، کیف و کفش و چرم امسال کنار هم قرار گرفته‌اند به نظر من بسیار سودمند و مفید است.

او ادامه داد: نسبت به ایام کرونا که نمایشگاه‌ها رکود بزرگی را تجربه کردند، در نمایشگاه امسال رشد چشم‌گیر و قابل توجهی داشتیم. حضور وزیر صنعت برای افتتاحیه نمایشگاه هم باعث شد اعتبار بیشتری به نمایشگاه بخشیده شود. در مجموع می‌توان گفت نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته بهتر بود؛ اما هنوز هم ظرفیت‌های بیشتری برای بالا بردن سطح آن وجود دارد.

وی اضافه کرد: امسال تنها دو سالن مختص پوشاک بود. ما که انجمن ویژندها را داریم و حداقل ۲۰ برند زیر مجموعه ماست، به علاوه انجمن صنایع پوشاک با برندهای زیر مجموعه حضور داشته باشند حداقل ۵ تا ۶ سالن نیاز است. باید ظرفیت‌ها را بالا ببریم تا همه حضور داشته باشند و نمایشگاه هم رونق بیشتری بگیرد.

قاچاق یک بازار ناسالم و نابرابر می‌سازد

نیما عظیم دوست از بزرگترین مشکلات صنعت پوشاک ایران گفت: اولین معضل بزرگ صنعت پوشاک داخل بحث قاچاق است که به راحتی در کشور ما انجام می‌شود. اتفاقی که از پس این جریان می‌افتد این است که تولید ما را در خطر می‌اندازد و رقابت را مشکل می‌سازد. وقتی قاچاق اتفاق می‌افتد یعنی نظارتی بر بازار وجود ندارد؛ پس بر قیمت، عوارض و مالیات آن هم نمی‌توان کنترلی داشت. در صورتی که تولیدکننده داخلی با همه این‌ها درگیر است. در واقع این یک رقابت نابرابر و ناسالم است.

او ادامه داد: بعد از قاچاق بزرگترین مشکل در بحث قیمت‌گذاری‌ها وجود دارد. این که قرار باشد در بازار با یک استاندارد قیمت‌گذاری انجام شود ممکن نیست. چراکه یک شرکت برند کار می‎ کند، یعنی تبلیغات دارد، کیفیت بالاتری دارند و خیلی موارد دیگر. دیگری ممکن است یک تولیدی کوچیکتر با هزینه ‎های کوچکتر باشد. اگر مجبور باشند همه با یک استاندارد قیمت‌گذاری کنند پس آن شرکت بزرگتر مجبور است کیفیت خود را تحت شعاع قرار دهد.

او همچنین گفت: در بحث قاچاق مهمترین مساله تعرفه است. واردات باید آزاد شود و بعد با تعرفه‌های منطقی و عوارضی که وضع می‌شود و این‌ها با بازار داخلی رقابت بکنند. برندهای خارجی باید قانونی در کنار ما قرار بگیرند و یک بازار عادلانه و رقابتی ایجاد شود.

عظیم دوست ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم که کالاهای استوک و یا دست دوم وارد می‌شود و فروش خوبی هم در کشور دارد. مردم به خاطر قیمت پایین‌تر از آن‌ها استقبال می‌کنند. ولی این‌ها همان جنس‌های درجه چندمی است که در آن کشورها در انبارها باقی مانده و کیلویی به کشورهای جهان سوم می‌فروشند. ما هم که توان رقابت در آن کیفیت و با آن قیمت را در بازار نداریم، پس مردم ترجیح می‌دهند محصول قاچاق با قیمت کمتر را خریداری کنند.

قیمت‌گذاری دستوری باید حذف شود

نائب رئیس انجمن ویژندهای پوشاک ایران به بحث قیمت‌گذاری دستوری در کشور اشاره کرد: مشکل قیمت‌گذاری دستوری تنها مربوط به پوشاک نیست. در مجلس هم اخیرا یک ماده‌ای تصویب شد که قیمت‌گذاری اجباری و دستوری باید به طور کامل حذف شود و فقط نظارت اتفاق بیوفتد.

او در ادامه اضافه کرد: وظیفه انجمن مذاکره و بهبود در مسائل اقتصادی است و در کار سیاسی دخالت نمی‌کند. در مشکلاتی هم که برای برندها پیش می‌آید فقط سعی در بهبود شرایط داریم. تا کسب‌وکارها بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند و رشد اقتصادی اتفاق بیوفتد. ما باید قانون را همگام با مردم پیش ببریم، یعنی اینکه نه قانون نادیده گرفته بشود و نه مردم.

وی در پایان افزود: انجمن ویژندهای پوشاک برای اولین بار در کشور مطالعه بازار ایران را انجام داده است؛ یعنی رفتار مصرف کننده و عادات خریداران را مورد بررسی قرار دادیم برای اینکه یک سرمایه‌گذار برای ورود به بازار اطلاعات کافی و مفید داشته باشد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید