یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 67782 |
تاریخ انتشار : ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸ |
ارسال به دوستان
پ

۲۰ کشور برتر در جذب سرمایه و پول در جهان/ جایگاه ایران کجاست؟

از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، روند جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران نزولی و با شیبی ملایم بوده است. همین روند در نهایت موجب شده تا رقم سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲ به ۱.۵ میلیارد دلار برسد.

اقتصادسنج| از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، روند جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران نزولی و با شیبی ملایم بوده است. همین روند در نهایت موجب شده تا رقم سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲ به ۱.۵ میلیارد دلار برسد.

این روزها در هر محفلی سخن از جذب سرمایه‌گذاری خارجی است؛ اما دلایلی که اقتصاد ایران را در تنگنا محصور کرده‌اند، مجالی برای تحقق این امر نمی‌دهند.

حالا در مطلبی که اخیرا معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با این عنوان «سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی» با استناد به تازه‌ترین گزارش آنکتاد به نگارش درآورده، به بررسی روند سرمایه‌ گذاری مستقیم خارجی در ایران طی پنج سال منتهی به ۲۰۲۲ و دلایل ناکام بودن در این بخش و همچنین مقایسه با کشورهایی از جمله ترکیه، عربستان و امارات متحده عربی پرداخته است.

آنگونه که گزارش اخیر آنکتاد نشان می‌دهد طی پنج سال منتهی به سال ۲۰۲۲، از میان کشورهای ایران، عربستان، امارات و ترکیه، این کشور امارات بود که توانست روند صعودی جذب سرمایه‌گذاری خارجی خود را که از سال ۲۰۱۹ آغاز شده بود، تا سال ۲۰۲۲ ادامه دهد. در این بین امارات موفق به جذب حدود ۲۳ میلیارد دلار سرمایه شد.

اما روند جذب سرمایه‌‌ گذاری در کشور عربستان در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ متفاوت است. جریانات ورود سرمایه مستقیم خارجی عربستان از حدود ۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ با کاهش ۵۹ درصدی به حدود هشت میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

سرمایه‌گذاری

روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

نمونه ایران هم نشان می‌دهد که روند جریان ورودی سرمایه‌ گذاری مستقیم خارجی نزولی و با شیبی ملایم بوده است. همین روند در نهایت موجب شده تا رقم سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲ به ۱.۵ میلیارد دلار برسد.

دلایل کاهش سرمایه‌گذاری چیست؟

دلیل این امر چیست؟ تشدید تحریم‌های بین‌المللی و خروج شرکت‌های خارجی از ایران. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که عمده سرمایه‌ گذاری در سال‌های اخیر در بخش نفت و گاز بوده است.

کسری سرمایه‌گذاری جهانی از ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲

گزارشی که آنکتاد از سرمایه‌گذاری جهانی در سال ۲۰۲۳ منتشر شده، نشان می‌دهد که کشورهای در حال توسعه در تلاش برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ با کسری سرمایه‌ گذاری سالانه رو به رشدی روبه‌رو هستند. این کسری از ۲.۵ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ آغاز شده و به چهار هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

توصیه آنکتاد چیست؟

از آنجایی که روند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۲ کاهشی بوده است، گزارش فوق تاکید می‌کند که کشورهای در حال توسعه سالانه به ۱.۷ تریلیون دلار سرمایه‌ گذار ی در انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز دارند؛ اما تنها ۵۴۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ دریافت کردند. در همین ارتباط، آنکتاد خواستار حمایت فوری برای توانمندسازی کشورهای در حال توسعه برا ی جذب سرمایه‌گذاری بیشتر برای گذار به انرژی پاک است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید