شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 29478 |
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰:۳۱ |
ارسال به دوستان
پ

قالیبافی،‌ شغلی درآمدزا با ارزش افزوده بالا

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف از قالیبافی به عنوان شغلی درآمدزا، صادرات محور و دارای ارزش افزوده بالا نام برد و تشکیل اتحادیه یا سازمانی به منظور سرمایه‌گذاری در حوزه فراوری پشم و ابریشم و حمایت از نوغان داران را خواستار شد.

به گزارش اقتصادسنج، عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف از قالیبافی به عنوان شغلی درآمدزا، صادرات محور و دارای ارزش افزوده بالا نام برد و تشکیل اتحادیه یا سازمانی به منظور سرمایه‌گذاری در حوزه فراوری پشم و ابریشم و حمایت از نوغان داران را خواستار شد.

عبدالله بهرامی، شغل قالیبافی را از جمله مشاغل خانگی دارای ارزش افزوده و زود بازده عنوان کرد و گفت: قالیبافی  در امنیت شغلی زنان به ویژه زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار نقش بسزایی دارد و موجب اشتغالزایی و درآمدزایی بسیار برای قالیبافان می شود.

وی فرش دستباف را در ارزآوری و اشتغالزایی برای کشور مهم خواند و گفت: ۹۵ درصد فرش دستباف ارزآور و صادرات محور است و تنها کالایی است ۵ تا ۷ درصد آن به مصرف داخل می رسد و مابقی صادر می‌شود.

قالیبافی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف در ادامه با تاکید بر لزوم تامین مواد مورد نیاز بافت فرش اظهار کرد: یکی از مسایل اساسی که در زمینه فرش دستباف باید مورد توجه قرار گیرد، فراوری پشم است و باید سازمان و شرکت یا اتحادیه‌ای در حوزه فراوری پشم این مسئولیت را تقبل کند چون هم درآمدزاست و هم می‌تواند صنعت نساجی کشور را متحول کند ولی متاسفانه تا به امروز این طرح مورد قبول قرار نگرفته و از نظر سرمایه‌گذاری حمایت نشده است.

به اعتقاد بهرامی، ۲۰ سال قبل بزرگترین تولید کننده ابریشم در دنیا بودیم ولی امروز به بزرگترین وارد کننده ابریشم تبدیل شده‌ایم در حالی که این ظرفیت در داخل کشور وجود دارد و می توان صنعت نوغان‌داری را هم به لحاظ اشتغالزایی و درآمدزایی و هم صادرات محوری تقویت کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به آنکه بیش از ۷۰ درصد اقتصاد، دولتی و ۳۰ درصد خصوصی و تعاونی است، نتوانسته‌ایم سرمایه گذاری خوبی در حوزه فراوری پشم داشته باشیم و در هر دوره تبدیل به وارد کننده پشم و ابریشم شده‌ایم. عدم حمایت از نوغان داران و مسایلی همچون عدم پوشش بیمه نیز باعث شده عده زیادی از این صنعت خارج شوند و حضور بافندگان فرش و قالیبافان در این حوزه کمتر شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف در پایان گفت: در حال حاضر بازار داخلی کشش قیمت را ندارد و مباحثی همچون مصوبه تعهد ارزی و نبود بازارهای جهانی، جایگاه فرش دستباف را تحت تاثیر قرار داده است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید