جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 29041 |
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳ |
ارسال به دوستان
پ

رشد ۵۵ درصدی تجارت ایران و مجارستان

در سومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و مجارستان، دو طرف بر رشد ۵۵ درصدی مبادلات تجاری دو کشور در فاصله اجلاس دوم و سوم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی تاکید کردند که نشان‌دهنده اهمیت این کمیسیون است.

به گزارش اقتصادسنج؛ در سومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و مجارستان، دو طرف بر رشد ۵۵ درصدی مبادلات تجاری دو کشور در فاصله اجلاس دوم و سوم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی تاکید کردند که نشان‌دهنده اهمیت این کمیسیون است.

در حوزه کشاورزی دو کشور توافق های مهمی داشتند که قرار شد سه سند همکاری در حوزه کشاورزی، بهداشت دام و قرنطینه گیاهی در آینده نزدیک امضا نمایند.

در حوزه تبادل دانشجو با توجه به توافقات قبلی مجارستان برای اعطای صد بورسیه به دانشجویان ایرانی توافق کرده بود که تاکنون بیش از ۶۰۰ دانشجو درخواست استفاده داده‌اند.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان این اجلاس از برنامه دو کشور برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور به صد میلیون یورو خبر داد.

خاندوزی با اشاره به نقش دانشجویان دو کشور به عنوان سفیران فرهنگی ابراز اظهار کرد دانشجویان مجار بیشتری به ایران سفر کنند.

وزیر اقتصاد ادامه داد؛ که ایران و مجارستان دو کشور با مواضع بسیار نزدیک در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و فرهنگی هستند.

به گفته خاندوزی، پیام کمیسیون مشترک دو کشور منحصر به اقتصاد نیست و دو کشور می‌توانند در رفع معضلات منطقه همکاری کنند.

حمایت مجارستان از حق ایران برای دسترسی به انرژی هسته‌ای 

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در کنفرانس خبری مشترک با وزیر اقتصاد پس از سومین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و مجارستان بر همکاری دو کشور در زمینه کاهش تنشهای منطقه‌ای تاکید کرد.

وی امسال را هشتاد و پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور خواند و گفت ۹۶ شرکت ایرانی و مجاری در نشست اقتصادی دو کشور حاضر هستند.

وزیر امور خارجه مجارستان از رشد بیش از پنجاه درصدی حجم تجارت خارجی دو کشور در سال جاری میلادی خبر داد.

وی از توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های کشاورزی، تبادل دانشجو و بورسیه تحصیلی، فناوری و محصولات صنعتی سخن گفت و از نقش مهم ایران در جلوگیری از مهاجرت افغان‌ها به اروپا و خصوصا مجارستان خبر داد.

پیتر سیارتو گفت؛ که مجارستان حامی حق استفاده ایران از انرژی هسته‌ای است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید