جمعه, ۳ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-22
کد خبر: 6337 |
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸ |
ارسال به دوستان
پ

راهکارهای مهم سازمان ملل متحد بر بحران غذا و انرژی جهان

سازمان ملل متحد در گزارشی چند راهکار برای برطرف شدن بحران غذا و انرژی جهان پیشنهاد داده است. کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد تاکید کرده است اگر کشورها این راهکارها را استفاده کنند، کشورها می توانند به راحتی به غذا و انرژی دسترسی داشته باشند.

به گزارش «اقتصادسنج»، براساس گزارشات منعکس شده، شیوع ویروس کرونا و همچنین جنگ بین روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت غذا و انرژی در جهان شده است.

از این رو سازمان ملل متحد در گزارشی چند راهکار برای برطرف شدن بحران غذا و انرژی جهان پیشنهاد داده است و تاکید کرده است اگر کشورها این راهکارها را استفاده کنند، می توانند به راحتی به غذا و انرژی دسترسی داشته باشند.

افزایش صادرات از بندر دریای سیاه

دریای سیاه مرز مشترک کشورهای ترکیه، گرجستان، روسیه، اوکراین، رومانی و بلغارستان است.

با درگیری جنگ بین روسیه و اوکراین صادرات از این منطقه به بن بست رسیده است.

پس از توافق بین این دو کشور در حضور نماینده سازمان ملل متحد و با میانجی‌گری ترکیه، صادرات انجام می شود؛ اما به اندازه ای نیست که در بازارهای جهانی موثر واقع شود.

ابتدای انجام صادرات، قیمت کالاهای اساسی مانند گندم، ذرت و دانه های روغنی کاهش یافت اما دوباره صعودی شد.

پایان دادن به محدودیت‌های صادراتی بین کشورها

محدودیت های صادراتی که کشورها در پیش گرفته اند مشکلات عرضه در بازارهای جهانی را افزایش داده است و سازمان ملل متحد معتقد است به این محدودیت ها باید پایان داد.

بسیاری از کشورها پس از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی، صادرات کالاهای اساسی را محدود یا صفر کرده اند.

روسیه عوارض صادراتی تعیین کرده و برخی کشورها صادرات کود شیمیایی را متوقف کرده اند و اینها دسترسی دیگر کشورها را به کالاهای اساسی محدود می کند.

تسهیل صادرات بین کشورها

 کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد تاکید می‌کند که جریان آزاد کالا بین کشورها باید برقرار باشد. محدود سازی صادرات و ذخیره سازی باعث تمرکز کالا در کشورهای توسعه یافته و دسترسی کمتر دیگر کشورها شده است.

اعمال مدیریت تقاضا

 این نهاد بین‌المللی اعلام کرده است که مدیریت تقاضا هم باید اعمال شود. روی کالاهای ضروری باید متمرکز شوند تا به همان نسبت تناسبی بین عرضه و تقاضا ایجاد شود.

شرایط فعلی بحرانی به ویژه در بخش انرژی نیاز به مدیریت تقاضای بیشتری دارد. دولت ها بیش از آنچه به تامین کالا فکر کنند باید به کنترل مصرف در داخل هم معطوف شوند.

کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد تاکید کرده است اگر کشورها این راهکارها را استفاده کنند، کشورها می توانند به راحتی به غذا،‌ کود شیمیایی و انرژی دسترسی داشته باشند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید