پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 6340 |
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰:۰۱ |
ارسال به دوستان
پ

تخصیص ۳ میلیارد دلار خط اعتباری صندوق توسعه‌ به بانک‌های عامل

مدیرعامل صندوق توسعه ملی از تخصیص ۳ میلیارد دلاری خط اعتباری صندوق توسعه به بانک‌های عامل برای پرداخت به پروژه‌ها خبر داد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی از تخصیص ۳ میلیارد دلار خط اعتباری صندوق توسعه به بانک‌های عامل برای پرداخت به پروژه‌ها خبر داد.

به گزارش «اقتصادسنج»، مهدی غضنفری، امروز در مراسم امضای اولین قرارداد تسهیلات مانایی صندوق توسعه ملی اعلام کرد: با توجه به اینکه صندوق توسعه ملی دارای یک ثروت بین‌نسلی است و نباید منابع صندوق رو به کاهش بگذارد، در نتیجه تسهیلاتی که پرداخت می‌شود به شکل مانایی یعنی ریال متصل به ارز پرداخت می‌شود و هنگام بازپرداخت تسهیلات هم ریال متصل به ارز از سرمایه‌گذاران دریافت می‌شود.

تخصیص ۳ میلیارد دلار خط اعتباری صندوق توسعه‌ به بانک‌های عامل

وی گفت:‌‌ صندوق توسعه ملی، خط اعتباری ۳ میلیارد دلاری برای بانک‌های عامل درنظر گرفته است که از این رقم بانک‌ها می‌توانند تا سقف ۱۰ درصد از اعتبارات صندوق را به شکل تسهیلات مانایی یعنی ریال متصل به ارز به مشتریان خود پرداخت کنند و امروز اولین قرارداد تسهیلات مانایی بین صندوق توسعه ملی و بانک عامل خاورمیانه امضا می‌شود.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی افزود: خط اعتباری بانک خاورمیانه ۳۰۰ میلیون دلار است که بانک هم می‌تواند تا مبلغ ۳۰ میلیون دلار تسهیلات مانایی متصل به ارز پرداخت و همچنین این بانک امروز قراردادی به مبلغ ۷ میلیون دلار تسهیلات مانایی با یک شرکت خصوصی تولید فولاد امضا کرد.

به گفته وی، کل پروژه مورد نظر ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مانایی صندوق توسعه ملی دریافت می‌کند. ۲۰۰ میلیارد تومان با انتشار اوراق تأمین می‌کند و بقیه آورده متقاضی و سهامداران خواهد بود.

‌غضنفری افزو‌د: پروژه‌ای که امروز اولین قرارداد تسهیلات مانایی از محل منابع صندوق توسعه ملی امضا کرد ۷ میلیون دلار منابع دریافت می‌کند. دوره مشارکت بانک دو تا سه سال، دوره تنفس شش ماه و بازپرداخت آن سه تا چهار ساله است.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی ادامه داد:‌ کندی سازمانی در دستگاه‌های دولتی بالاست و بخش خصوصی از این قضیه گلایه دارد، اما ما قول داده‌ایم در زمان مقرر، تسهیلات را به این پروژه پرداخت کنیم و از آنها قول گرفته‌ایم در بازپرداخت اقساط به موقع عمل کنند.

غضنفری تصریح کرد: صندوق توسعه ملی به زودی اوراق ارزی منتشر می‌کند و امروز اولین تسهیلات مانایی پرداخت می‌شود که متقاضیان هم آورده داشتند هم از بانک‌ها تسهیلات می‌گیرند و هم اوراق منتشر می‌کنند و چون این پروژه‌ها صادرات‌محور هستند، می‌توانند از محل درآمد صادراتی، اقساط خود را به شکل ارزی و یا ریال میخکوب شده به ارز اصطلاحاً ریال مانایی پرداخت کنند.

برگشت ۷۵ درصد از تسهیلات پرداختی صندوق توسعه ملی

مدیرعامل صندوق توسعه ملی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا ۲۵ درصد از تسهیلات صندوق توسعه ملی دچار معوق شده است، گفت: امسال ۷۵ درصد از تسهیلات پرداختی صندوق توسعه ملی برگشته است و ۲۵ درصد مانده است که‌ تلاش می‌کنیم آن را هم وصول کنیم، عمده آن مربوط به پروژه‌های نیروگاهی است، با تعدادی از آنها به توافق می‌رسیم و برخی از این مبالغ مربوط به پروژه‌های کوچک نیمه‌تمام و رهاسازی‌شده است که درخواست تعیین تکلیف می‌کنیم.

وی افزود: البته این نکته هم قابل ذکر است که صندوق توسعه ملی مستقیم به طرح‌ها وام نمی‌دهد بلکه صندوق با بانک‌های عامل طرف حساب است و از بانک‌های عامل دریافت می‌کند و عقب افتادن تسهیلات ناشی از کم‌کاری بانک‌های عامل است.

درخواست مسدودی منابع سه بانک عامل طرف قرارداد با صندوق توسعه ملی

غضنفری در مورد اینکه چرا تسهیلات معوق را از بانک‌های عامل درخواست نکرده‌اید، گفت: نامه‌ای به بانک مرکزی نوشته‌ایم و درخواست مسدودی منابع سه بانک عامل طرف قرارداد با صندوق توسعه ملی کرده‌ایم که اگر نسبت به تسهیلات پرداختی تعیین تکلیف نکردند، طبق قانون از منابع این بانک‌ها نزد بانک مرکزی مسدود و برداشت می‌شود و منابع صندوق برمی‌گردد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی اظهار کرد: منابع ارزی صندوق توسعه ملی با رقم‌های ۶ و ۸ درصد سود پرداخت می‌شود و منابع ریالی صندوق توسعه ملی با نرخ ۱۶ تا ۱۸ درصد پرداخت می‌شود که امسال ۳ میلیارد دلار خط اعتباری صندوق توسعه ملی دراختیار بانک‌ها قرار گرفته است، همچنین منابع ریالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت طرح‌ها درنظر گرفته شده است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید