جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 6753 |
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵ |
ارسال به دوستان
پ

ا‌فزایش ۱۲ درصدی تولید خودرو در سال جاری

توکلی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت از افزایش ۱۲ درصدی تولید خودرو در سال جاری خبر داد.

به گزارش «اقتصادسنج»، عبدالله توکلی مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، ‌امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از سال ۹۷ با شدت گرفتن تحریم‌ها تولید خودرو افت کرد و از تولید ۱.۴ میلیون دستگاه در سال به نصف کاهش یافته بود و همچنین به خاطر عدم واردات قطعات، تولید خودروهای ناقص هم افزایش یافته بود.

وی از افزایش ۱۲ درصدی تولید خودرو در سال جاری خبر داد و افزود‌: در حال حاضر تولید خودروهای کامل در خودروسازان بزرگ افزایش یافته است و دیگر خودروها روانه پارکینگ نمی‌شوند.

افزایش ۳۰ درصدی تعداد تحویل خودرو به مشتری ها

به گفته توکلی، تعداد خودروهای تحویل داده شده به مشتری در سال جاری ۳۰ درصد افزایش یافت و تعهدات خودروسازان کمتر شده است، سال گذشته در ایران خودرو ۲۱ هزار دستگاه در این مدت تولید شده بود که این رقم امسال به ۲۳۴ هزار دستگاه خودروی کامل رسیده است.

در بخش خصوصی هم علاوه بر دو خودروساز بزرگ تولید افزایش یافته است، به گونه‌ای که امسال تا پایان مهرماه ۹۶ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که پارسال در این مدت ۳۹ هزار خودرو در بخش خصوصی تولید شده بود.

 رشد تولید خودروهای سواری در قیاس با سال قبل

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت همچنین گفت: تولید خودروهای سواری در سال جاری با رشد ۷ درصد نسبت به سال قبل به ۵۴۵ هزار دستگاه رسیده است.

در تولید وانت از رشد ۴۷ درصد برخوردار شد. تولید ون از ۳۰۰ دستگاه سال گذشته، امسال با رشد ۴۵۴ درصد به ۱۷۰۰ خودروی ون رسیده، در تولید اتوبوس و مینی‌بوس هم از ۳۷ رشد برخوردار شده است.

در خودروهای سنگین رشد تولید در سال جاری ۱۷۸ درصد بود که در این مدت ۱۵ هزار و ۸۹۳ دستگاه خودروی سنگین تولید شد.

تولید ۲۳۹ هزار دستگاه موتورسیکلت 

توکلی همچنین در مورد تولید موتورسیکلت در سال جاری گفت: امسال ۲۳۹ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۵۰۰ هزار دستگاه برسد. همچنین با توجه به اینکه موتورسیکلت‌ها نقش مهمی در آلودگی هوا دارند، تولید باکیفیت مدنظر قرار گرفته است.

رشد فروش سایپا و ایران خودرو

به گفته توکلی، رشد فروش ایران‌خودرو در سال جاری ۷۶ درصد بوده و ‌سایپا ۹۴ درصد رشد فروش داشته است. همچنین همه خودروهای سایپا از قرعه‌کشی خارج شده است، اما هنوز قرعه‌کشی در ایران‌خودرو وجود دارد. عرضه خودرو در بورس کالا هم آغاز شده است.

وی یکی از اهداف واردات خودرو را تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری، نوسازی شبکه حمل و نقل و توسعه پلتفرم‌های اقتصادی و افزایش کیفیت خودروهای داخلی عنوان کرد.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید