جمعه, ۳ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-22
کد خبر: 18127 |
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶ |
ارسال به دوستان
پ

افزایش بی سابقه نرخ تورم در آلمان

دفتر آمار فدرال آلمان اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور در ماه اکتبر به بالاترین حد خود و بالاتر از انتظارات بازار، به رقم ۱۰.۴ درصد رسیده است. 

به گزارش«اقتصادسنج»، دفتر آمار فدرال آلمان اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور در ماه اکتبر به بالاترین حد خود و بالاتر از انتظارات بازار، به رقم ۱۰.۴ درصد رسیده است.

رکورد بی سابقه نرخ تورم در آلمان

دفتر آمار فدرال آلمان روز جمعه اعلام کرد، نرخ تورم در این کشور در ماه اکتبر با فراتر رفتن از سطح پیش‌بینی‌ها به رقم بی‌سابقه ۱۰.۴ درصد رسیده است. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، این رقم بالاتر از انتظارات بازار معادل ۱۰.۱ درصد بود.

دفتر آمار فدرال آلمان در اعلامیه خود نوشت: «از زمان شروع جنگ در اوکراین قیمت‌های انرژی به طور خاص افزایش قابل توجهی پیدا کرده‌اند و تاثیری چشمگیر بر نرخ تورم گذاشته‌اند. قیمت‌های انرژی در آلمان در اکتبر ۲۰۲۲ در مقایسه با اکتبر ۲۰۲۱، ۴۳ درصد بیشتر شده‌اند.»

خبرگزاری آناتولی نوشت، قیمت‌های مواد غذایی در آلمان افزایشی بیش از حد متوسط پیدا کرده و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۰.۳ درصد افزایش نشان داده‌اند.

این دفتر مسئول انتشار آمارهای اقتصادی در دولت آلمان همچنین تصریح کرد: افزایش قابل توجه قیمت ها در میزان فراتر از حد انتظار در فرآیند اقتصادی، همراه با ادامه اختلال‌ها در زنجیره تامین در اثر همه گیری کووید-۱۹، اثر صعودی بر تورم داشته است.

همچنین بر مبنای ماهانه، قیمت مصرف کننده در آلمان در ماه اکتبر ۰.۹ درصد افزایش یافت.

تورم در کشورهای عضو اتحادیه اروپا 

حدود یک هفته پیش،‌ اداره آمار اتحادیه اروپا، یورو استات، گزارش داد که نرخ تورم این اتحادیه در ماه سپتامبر رکورد تاریخی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکسته است.

آمارهای منتشرشده از سوی یورو استات نشان داد که در ماه سپتامبر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نرخ تورم در کل ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ۱۰.۹ درصد افزایش یافته است.

بحران انرژی در اروپا و آمریکا و افزایش بهای نفت و گاز در این کشورها در پی اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه به بهانه اجرای عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس و آغاز جنگ با اوکراین، رخ داد. مسکو نیز برای تلافی تحریم‌های یک جانبه غرب، ضمن قطع صادرات گاز به تعدادی از کشورهای اروپایی، خواستار پرداخت هزینه واردات انرژی از روسیه به واحد پول «روبل» شد.

کارشناسان می گویند زمستان تاریک اتحادیه اروپا از همین الان آغاز شده است؛ زیرا حالا حالاها قادر نخواهند بود وابستگی خود به واردات نفت و گاز را به صفر برسانند. اگرچه برنامه گسترده ای روی انرژی ها تجدید پذیر پیاده کرده اند؛ اما حداقل زمستان امسال را باید تاریک ترین زمستان اروپا نامید.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید