یک کارشناس روند و آینده پژوهی بازی های رایانه ای می گوید بازیهای معمایی _ فکری محبوبترین گونه در میان گیمرهای موبایلی ایرانی هستند.
اقتصادسنج| مهشید شهیدی کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به آخرین گزارش منتشر شده از سوی معاونت آموزش و پژوهش این مجموعه گفت: صنعت بازیهای موبایل در سالهای اخیر رشد فوقالعادهای داشته است و با افزایش در دسترس بودن دستگاههای تلفن همراه، با محبوبیت بیشتر بازیهای موبایلی رو به رو هستیم.
وی افزود: آمارها نشان میدهد که ۶۲ درصد از دارندگان گوشیهای هوشمند یک بازی را در طول مدت یک هفته پس از دریافت گوشی خود نصب میکنند و بازیهای موبایل اکنون بیش از ۴۳ درصد از کل زمان صرف شده برای گوشیهای هوشمند را تشکیل میدهند، در ایران نیز بر اساس نتایج آخرین پیمایش مصرف بازیهای دیجیتال ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بازیکن موبایلی داریم که بیشترین مخاطب بازیها در گروههای سنی خردسال، جوان و میانسال هستند.
کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: بازیکنان موبایلی به طور میانگین ۷۱ دقیقه در روز تنها با پلتفرم موبایل بازی میکنند و مردان زمان بیشتری را به بازیهای موبایلی اختصاص میدهند و در بین بازیکنان موبایلی ۹۵.۸ درصد بازیکنان از گوشی هوشمند و ۱۳.۶ درصد از تبلت استفاده میکنند.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که بالغ بر ۴۰ درصد از بازیکنان این پلتفرم را گروههای سنی زیر ۱۸ سال تشکیل میدهند، و با بررسی میزان توجه بازیکنان موبایلی به ردهبندی سنی مشخص شد که زنان در مجموع بیش از مردان به ردهبندی سنی توجه دارند، شاید یکی از مهمترین دلایل این موضوع را بتوان مسئولیتهای مادران در هنگام بازی کودکان دانست که توجه بیشتر آنها را طلب میکند که بر همین اساس نیز نتایج بررسی نشان میدهد ۶۳ درصد از زنان به طور متوسط و بیش از آن به این مسئله توجه دارند.
شهیدی گفت: بازیهای معمایی – فکری محبوب ترین بازی در میان گیمرهای موبایلی ایرانی هستند و در بین بازیهای داخلی «آمیرزا»، «کلاچ» و «منچرز» در بین ده بازی محبوب بازیکنان ایرانی هستند.
وی افزود: تازهترین گزارش معاونت پژوهش و آموزش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در خصوص شاخصترین اطلاعات استفاده از پلتفرم موبایل در میان بازیکنان ایرانی نشان از استقبال از بازیهای موبایلی در میان جوانان کشور دارد.
کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: تازهترین گزارش معاونت پژوهش و آموزش بنیاد ملی بازیهای رایانهای مبنی بر شاخصترین اطلاعات استفاده از پلتفرم موبایل در میان بازیکنان ایرانی با عنوان «نمای نزدیک ۱۴۰۰- پلتفرم موبایل» منتشر شد.
وی ادامه داد: این گزارش که در ادامه مجموعه گزارشهای استخراج شده از نتایج پیمایش ملی مصرف بازیهای دیجتال در ایران منتشر شده، به مرور مهمترین اطلاعات استفاده از پلتفرم موبایل در میان بازیکنان ایرانی پرداخته و نگاه کاملی را در خصوص الگوهای مصرف بازی موبایلی، ترجیحات، علاقهمندی و میزان هزینهکرد در بین بازیکنان موبایلی ارائه میدهد.
شهیدی گفت: گزارش «نمای نزدیک ۱۴۰۰- پلتفرم موبایل» نشان میدهد، در ترکیب سنی بازیکنان، نوجوانان و جوانان بخش بزرگتری را به نسبت سال ۹۸ در اختیار گرفتهاند و اکنون نوجوانان ۱۶ و جوانان ۵۵ درصد آن را به خود اختصاص دادهاند و از سهم بزرگسالان کاسته شده است. همچنین، بازیهای موبایلی در میان بازیکنان ایرانی نفوذ بالایی دارند و نرخ رشد مرکب سالانه در ایران بین سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰، برابر با ۸.۱۱ درصد بوده است.
وی افزود: نتایج این پژوهش نشان داد به دلیل دسترسی سادهتر و گستردهتر به بازیهای موبایلی از دو پلتفرم دیگر، شاهد حضور طیفهای اجتماعی گستردهتری در میان بازیکنان موبایلی هستیم و این بازیها بهویژه در بین زنان نیز محبوبیت گستردهای پیدا کرده است و بالغ بر ۳۷ درصد از بازیکنان موبایلی را زنان تشکیل میدهند.
کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: این پیمایش نشان میدهد سهم بازیکنان موبایلی با ۴ درصد رشد نسبت به پیمایش قبلی، به ۹۶ درصد کل بازیکنان کشور رسیده و با توجه به افزایش نسبت افرادی که از هر ۳ پلتفرم برای بازی استفاده میکنند، میتوان به استقبال بیشتر گیمرها از بازیهای موبایلی اشاره کرد.
متن کامل گزارش معاونت پژوهش و آموزش بنیاد ملی بازیهای رایانهای مبنی بر شاخصترین اطلاعات استفاده از پلتفرم موبایل در میان بازیکنان ایرانی با عنوان «نمای نزدیک ۱۴۰۰- پلتفرم موبایل» از طریق این پیوند قابل دریافت است.