جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-17
کد خبر: 52731 |
تاریخ انتشار : ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۲ |
ارسال به دوستان
پ

طرح ساخت بزرگترین تونل زیردریایی جهان میان ایران و قطر تایید شد+ عکس و جزئیات

اخیرا شایعات و گمانه زنی های زیادی پیرامون ساخت بزرگترین تونل زیردریایی جهان میان ایران و قطر منتشر شده که تایید یا رد نشده بود؛ تا اینکه سفیر ایران در قطر وجود چنین طرح بلندپروازانه ای را تایید کرد.

اقتصادسنج– اخیرا شایعات و گمانه زنی های زیادی پیرامون ساخت بزرگترین تونل زیردریایی جهان میان ایران و قطر منتشر شده که تایید یا رد نشده بود؛ تا اینکه سفیر ایران در قطر وجود چنین طرح بلندپروازانه ای را تایید کرد.

 

بیشتر بخوانید

داستان پول های کثیف آقای قالیباف چیست!؟+ فیلم

بیشتر بخوانید

جو آرام بازار مسکن؛ چرا الان زمان خرید خانه است؟

حمید دهقانی سفیر کشورمان در قطر در پاسخ به توییت کاربری در توییتر، عنوان کرد که طرح ساخت تونل زیردریایی میان ایران و قطر واقعیت دارد.

اواخر سال ۱۴۰۰ بود که علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، گفت که وزارت راه و شهرسازی ۴ توافق‌نامه با طرف قطری امضا خواهد کرد که یکی از آنها، «ساخت تونل زیر دریا بین ایران و قطر است که از «بندر دیر» بوشهر تا قطر خواهد بود.»

بیشتر بخوانید

بزرگترین عرضه خودرو در ‌کشور آغاز شد+ جزئیات

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفته بود: «این پروژه یک تحول عظیم برای قطر و نیز برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود تا خلیج فارس به شمال و جنوب متصل شود و ارتباط گسترده‌ای با کشور‌های غرب آسیا و حاشیه دریای خزر تا مدیترانه به وجود آید.»

با توجه به اینکه اطلاعات بیشتری در مورد این طرح وجود ندارد، اظهارنظر در مورد آن دشوار است، اما به نظر می‌رسد که حتی تلاش برای ساخت چنین تونلی، یک جاه‌طلبیِ بزرگ باشد. اما آیا این جاه‌طلبی قرار است رنگ اجرا هم به خود بگیرد؟

طول تونل میان ایران و قطر چقدر است؟/ بزرگترین تونل جهان در کجاست؟

کوتاه‌ترین فاصله میان «بندر دیر» در استان بوشهر در ایران و خاک قطر، حدود ۱۹۰ کیلومتر است و این در حالی است که طولانی‌ترین تونلی که تاکنون در جهان ساخته شده، تونلی به طول حدود ۱۳۷ کیلومتر است که البته خودرویی هم از آن عبور نمی‌کند.

تونل ایران و قطر

تونل یا قنات «دلاوِر» (Delaware Aqueduct) در آمریکا، طولانی‌ترین تونل زیرزمینی در جهان است که در سال ۱۹۴۵ میلادی ساخته شده، اما صرفا برای انتقال آب طراحی شده است.

طولانی‌ترین تونلی ریلی جهان هم همین اواخر، در سال ۲۰۲۰ میلادی، در «چنگ‌دو» (Chengdu) در چین افتتاح شد و بخشی از متروی این شهر است. طول این تونل حدود ۶۸ کیلومتر است. طولانی‌ترین تونل جاده‌ایِ جهان هم «تونل لردال» (Lærdal Tunnel) در نروژ است که حدود ۲۴ کیلومتر طول دارد.

طولانی‌ترین تونل زیر آب در جهان هم «تونل مانش» است که انگلیس و فرانسه را از زیر «کانال آبی مانش» به یکدیگر وصل می‌کند. (البته انگلیسی‌ها خوش دارند آن را «کانال تونل» Channel Tunnel بنامند.)

طول بخشی از این تونل که زیر آب قرار می‌گیرد، تنها حدود ۳۸ کیلومتر است. به این ترتیب، تونلی که ایران و قطر در مورد آن صحبت می‌کنند، دست‌کم حدود ۵ برابر طولانی‌تر از طولانی‌ترین تونلی است که بشر تاکنون زیر آب حفر کرده است.

اما شاید بتوان از زاویه‌ای دیگر هم به این طرح نگاه کرد: صرف صحبت در مورد یک ابرپروژه، که قرار نیست هیچ‌گاه اجرا شود، اما می‌تواند نشان دهد که دو طرف در مورد همکاری با هم جدی هستند. قطری‌ها احتمالا منظورشان فقط این بوده که در منظومه تجارت و سیاست خارجیِ آنها، ایران، اهمیت بسیاری دارد. همین و بس.

می‌توان پرسش را از سمتی دیگر دوباره طرح کرد: به فرض که هزینه اجرای تونل زیر آبی(زیردریایی) ۱۹۰ کیلومتری میان ایران و قطر تامین شود و مشکلات فنی هم در میان نباشند، اساسا چه فایده‌ای از اجرای چنین ابرپروژه‌ای قرار است عاید ایران و قطر شود؟

مهم‌ترین صادرات قطر گاز طبیعی است. موضوع آن‌قدر برای آنها مهم است که قطر در سال ۲۰۱۹ میلادی از «اوپک» خارج شد تا تمام تمرکز خود را بر روی صادرات گاز بگذارد. اما گاز طبیعی (که حالا در سایه بحران اوکراین به نیاز شماره یک جهان بدل شده)، سه راه بیشتر برای صادرات ندارد: یا از طریق خط‌ لوله، یا از طریق کشتی (LNG یا گاز مایع) و یا CNG.

صادرات LNG از طریق ریلی یا جاده‌ای اساسا مضحک است. هنوز فناوری‌ای وجود ندارد که از نظر صرفه اقتصادی، مسیر خشکی را به‌صرفه‌تر از مسیر دریایی کند. صادرات CNG هم با فناوری‌های کنونی محلی از اعراب ندارد.

از طرفی، غیرعقلانی است که یک تونل ۱۰۰ میلیارد دلاری صرفا ایجاد شود تا گاز را از طریق خط لوله انتقال بدهد. چرا که می‌شد به جای تونل خودرویی یا ریلی، از ابتدا یک خط‌لوله زیرآب برای انتقال گاز قطر به ایران و بعد هم اروپا طراحی کرد که هزینه‌اش شاید یک دهمِ طرح بالا باشد.

طرح‌های رویایی امارات

اما قطر تنها کشوری نیست که طرح‌هایی تا این اندازه جاه‌طلبانه در سر دارد. امارات متحده عربی حدود سه سال پیش، صبحت از یک تونل زیر آبی(زیردریایی) به طول دو هزار کیلومتر (یعنی تقریبا ۵۲ برابر طولانی‌تر از «تونل مانش») به میان آورده بود که می‌توانست شهر «بمبئی» در هند را به «فجیره» در امارات متصل کند.

امارات (که حالا روابط را با رژیم اسرائیل هم بهبود بخشیده)، طرحی مشابه و البته منطقی‌تر هم روی میز دارد. این دو قصد دارند با ایجاد یک خط ریلی بین «ابوظبی» تا «حیفا»، خلیج‌فارس را به دریای مدیترانه متصل کنند.

امارات، طرحی جاه‌طلبانه برای اتصال «بمبئی» در هند به «فجیره» از طریق تونلی به طول ۲ هزار کیلومتر داشت. این مسیر البته قرار است از خاک عربستان‌سعودی و اردن هم عبور کند. در حالی که دومی هنوز مشکلاتی بنیادین با اسرائیل دارد و همین مساله ممکن است جلوی اجرای طرح را بگیرد. در هر حال، اگر قرار باشد کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از راه ریل به دریای مدیترانه متصل شوند، اهمیت استراتژیک تنگه هرمز به شدت کاهش پیدا می‌کند.

آیا هدفی بزرگ‌تر در میان است؟

اما می‌توان این‌طور هم فرض کرد که هدفی سیاسی (و نه صرفا اقتصادی) پشت قضیه باشد. آن هم تازه با این شرط که تونل زیردریایی ایران-قطر اساسا قرار باشد از روی کاغذ به صحنه اجرا برسد. هدف، ممکن است اتصال شبه‌جزیره عربستان به اروپا باشد.

در واقع، ایران و قطر، طرحی مشابهِ طرح امارات و اسرائیل روی میز گذاشته‌اند تا با آن مقابله کنند. در میان کشورهای عرب‌زبان در خلیج فارس، قطر با عربستان‌سعودی که به نوعی قدرت برتر در آن منطقه حساب می‌شود، سازِ ناکوک می‌زند. (تحریم همه‌جانبه قطر در سال ۲۰۱۷ میلادی را به یاد بیاورید.)

موقعیت جغرافیایی ایران موجب شده که قطر و امارات، به دنبال اتصال خاک‌شان به اروپا یا دریای مدیترانه از طریق خاک ایران باشند.
از آن‌سو، قطر (و تا حدی هم امارات و عربستان) در حال بازسازی روابط‌شان با ایران هستند. علاوه بر این، طرح انتقال کالاها از امارات به ایران و سپس از خاک ایران به ترکیه و بعد هم اروپا، چندی پیش روی میز قرار گرفته بود.

بازی دو سر برد برای ایران؟

واقعیت این است که مسیر یک تونلِ دریایی میان ایران و امارات متحده عربی، کوتاه‌تر از همین مسیر میان ایران و قطر است. اقتصاد امارات هم به مراتب بزرگ‌تر از اقتصاد قطر است. در واقع، ایران صرفا نمی‌خواهد شاهد نفوذ اسرائیل در منطقه و از اهمیت افتادن تنگه هرمز باشد. مادامی که این هدف تامین شود، برای ایران فرقی نمی‌کند که با قطر کار کند یا با امارات.

این در حالی است که فرصت ترانزیتی عظیمی در اتصال کشورهای عرب‌زبان خلیج فارس به حوزه مدیترانه، ترکیه، روسیه و اروپا وجود دارد. هر چه باشد، این یک فرصت بی‌نظیر برای ایران است: چه با امارات، چه با قطر، چه از طریق دریا، چه از زیرِ دریا، ایران می‌تواند جنوب خلیج فارس را به اروپا متصل کند. باید منتظر بازی ایران بود.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 322
    1. نویسنده :ناشناس

      سلام خسته نباشید
      مهندسا توساخت پل …زدن چه برسه به تونل زیر اب

      1. نویسنده :ناشناس

        اول اسفالت خیابونا را درست بزنن پل و تونل زیر دریایی پیشکش

        1. نویسنده :ناشناس

          انشالله چنوقتدیگه چشاتون قلمبه میشه

          1. نویسنده :ناشناس

            شما پل یک مایلو نیمی قشم رو ۳۰ساله نیمه کاره ول کردیداز پسش بر نیومدید بودجه شم که گرفتیدخوردید بعد می خواید تا قطر طونل بزنید بوی دزدی از بین المال میاد

            1. نویسنده :ناشناس

              طونل یا تونل با سواد؟

            1. نویسنده :ناشناس

              حرف حساب

            1. نویسنده :ناشناس

              دقیققاااا

            1. نویسنده :ناشناس

              همینو بگو… 😂

            1. نویسنده :ناشناس

              شما قشم و کیش را درست اگه پول اضافه آمد آسفالت جاده های داخلی کشور رو هم درست دست درد نکنه ما راضی به زحتمان نیستم

            1. نویسنده :ناشناس

              این با بی سوادیش فهمید ولی شما زامبیا نفهمیدین

            1. نویسنده :ناشناس

              برای حرفهات فوافقم

            1. نویسنده :ناشناس

              بین المال ها افرین

            1. نویسنده :ناشناس

              … مگه ما تنها می‌خواهیم پول بدیم قطر هم میخواهد بده شما ایرانی نیستین اگه ایرانی باشین کشورتون رو هرجور باشه دوست دارین

          1. نویسنده :ناشناس

            به چی آخه عاقل

          1. نویسنده :ناشناس

            آرزو بر جوانان عیب نیست

            جوانان چرا؟

        1. نویسنده :ناشناس

          به من و تو چه .قطری ها اصلا دوست دارن پولشون رو بریزن دور . حالا یا این طرح عملی میشه یا نمیشه . اگه پول قطری ها برسه و امریکا هم این پروژه رو تحریم نکنه یعنی هم پولش فراهمه و هم تکنولوژی پس چرا نشه؟ این طرح فواید زیادی برای قطر داره

          1. نویسنده :ناشناس

            پس چرا ورد زبونتون اینه که آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه؟خدایی لقمه حروم بد بهتون ساخته.

        1. نویسنده :ناشناس

          چرا زورت میاره؟، مگه ایرانی نیستی که از پیشرفت ایران زورت میاره!!!!

          1. نویسنده :ناشناس

            چرا شما کاسه لیسا دست از توهم برنمیدارید؟؟ یدونه طرح مونوریل تو کرمانشاه زدید …توش بس نبود؟؟

          1. نویسنده :ناشناس

            نادون متوهم یه سطل آسفالت درست درمون تو جاده ها بلد نیستن بزنن اونوقت تونل زیرآب!!!! به قول دایی جان ناپلئون : اون چیزی که نهایتی نداره خریته جانم خریییییت

          1. نویسنده :ناشناس

            احسنت حرفت حسابه

          1. نویسنده :ناشناس

            پروژه هرچی بزرگ تر..رقم دزدی ام بیشتر.یسریا به اجرا شدن یا نشدن فکرنمیکنن به مبلغی که بتونن از یه پروژه بزرگ مثل این بدزدن فکر میکنن

          1. نویسنده :ناشناس

            تو واقعیت ها رو ببین،دولتمردان ایران نمیتونن قیمت ماشین داخلی رو ثابت نگه دارن و یا قیمت تخم مرغ و مرغ رو نمیتونن کنترل بکنن چطور میخوان تونل به این درازی رو بزنن،مترو اهواز بعد از بیست سال هنوز یک درصد کارش تمام نشده هههههههههواقعا شماهایی که فکر میکنید ایران میتونه بسازه باید جزء نخبه حسابتون بکنن،ایران فقط بلده فتنه بسازه هههه

          1. نویسنده :ناشناس

            خفه شو دیگههه بابا ما اوضاعی افتضاح داریم وضعیت جاده هارو دیدی اخههه چرااا همش چرت میگین اقا ما تو ایرانیم اینارو برا ما نگو

        1. نویسنده :ناشناس

          👌👌👌👌

        1. نویسنده :ناشناس

          دقیقا 🤣🤣اینا تو یه خروجی اتوبان ماندن میخوان تونل زیر اب بزنن اولش مشکلات اتوبان و چهاراه و خیابان هاتونو حل کنین بعد تونل زیر اب بزنین بوی خوردن میلیارد هزار دلار میاد

          1. نویسنده :ناشناس

            برادر
            اینا دیدن چشم و گوش مردم به اختلاس های قبلی عادت کرده میخوان یه رکورد جدید تو اختلاس ثبت کنن
            دیگه خیلی وقته از رقم های اختلاس متعجب نمیشیم
            میخوان یه رکورد بزنن که اینسری بشه باهاش یه کشور ساخت
            نهایتش هم یه الف میم پیدا میکنن میندازن گردن اون مردم پیگیرش نشن

        1. نویسنده :ناشناس

          واقعا

        1. نویسنده :ناشناس

          دقیقا موافقم

      1. نویسنده :ناشناس

        کمتر بخواب، بدخواب نشی، نظرت مال پنجاه سال پیشه. پاشو به زبون فارسی… نزن..

        1. نویسنده :ناشناس

          همین مونده بود😒

        1. نویسنده :ناشناس

          من کلاس اول ابتدایی بودم قرار بود تهران شمال ظرف ۳ سال افتتاح بشه، الان دانشجوی دکتری هستم هنوز دارن میسازنش.
          این پروژه برای یه کشور توسعه یافته با نخبه های اقتصادیه و از موقعیت استراتژیکش به بهترین نحو و به نفع مردم استفاده میکنه نه اینکه مردمتو تو فقر خفه کنی بعد تونل زیر اب بزنی تا کالای ترانزیت روسیه رو رد کنی

          1. نویسنده :ناشناس

            دکتر حواست کجاست
            این تونل را قطر میخا بزنه
            چه ربطی به آزادراه شمال داره
            قطر هم پولشو داره هم مغز میخره که کار کنه براش
            فکر آینده خودشه
            ندیدی برای جام جهانی چکار کرد

            1. نویسنده :ناشناس

              فکر کنم دانشجوی دکترای الهیات باشه

            1. نویسنده :ناشناس

              قطر کشور یه که با حساب و کتاب جلو می ره و پولشو دور نمیرسه داداش

          1. نویسنده :ناشناس

            فهمیدید دانشجوی دکتری یا واضح تر بگه😂

            1. نویسنده :ناشناس

              حالا همین

            1. نویسنده :ناشناس

              😂

          1. نویسنده :ناشناس

            داداش خواستی بگی دانشجوی دکترایی

          1. نویسنده :ناشناس

            حیف دانشجوی دکتری از تو

        1. نویسنده :ناشناس

          ایول درود برشرفتان

      1. نویسنده :ناشناس

        تو اطلاع از تونل زیر دریایی نداری عزیزم من مهندس راه سازی هستم ،تونل‌های زیر دریایی سازهای پیش ساخته ای هستن که پس از ساختن بیرون آب میبرن در کف دریا نصب میکنن که برای قطر تو ۶ ماه با مهندسان نابغه ایران کار بسیار کوچکی هست ،،همونطور که درجام جهانی همه رو مبهوت کرد تاجایی که رونالدو میگن مثل شتر مست کف کرد و دیگه همونجا مونده و تو تیمهاشون بازی میکنن ،تو امارات و قطر و عمان و …نرفتی بی پدرها مگه پول دارن ،تمام نفت وگاز دریا رو دارن اونها

        1. نویسنده :ناشناس

          اقای محترم در علمی که نه تخصص و دانش آن رانداری اظهار نظر نکن هیچ کجای دنیا همچنین نمونه ای وحودنداره واز نظر فنی وایمنی امکان پذیرنیست

        1. نویسنده :ناشناس

          رونالدو هست قطر؟

        1. نویسنده :ناشناس

          مهندس اون قطر یه منبع گاز بیشتر نداره اونم همونه که مشترکه و ما بهش میگیم پارس جنوبی. دوما با این اقتصاد فلک زده که حتی بانکاش به سوئیفت متصل نیست براچی باید چنین کاری بکنه!! بگو جنس خوب بیاره برادر این دفه گمونم متامفتامینش مونده بوده مخت…

        1. نویسنده :ناشناس

          باش تا اموراتت بگذرد

        1. نویسنده :ناشناس

          امیر همین کشور خرپول چند سال پیش گفته بود اگر پول نفت ایران رو من داشتم آسفالت خیابونهای کشورم رو روکش طلا میکردم

      1. نویسنده :ناشناس

        بازی نداره ایران یهو خبر میاد ایران دور زدن انقد که این سیاستمدارای ما شل وول هستن

      1. نویسنده :ناشناس

        خود تحقیرها دوباره اظهار نظر کردند

        1. نویسنده :ناشناس

          موافقم

        1. نویسنده :ناشناس

          خوب تو ریایی فکر کن ..

      1. نویسنده :ناشناس

        خب که چی با کدوم توجیه اقتصادی نه اینکه ما خیلی ارتباط قوی داریم با دنیا کدوم آدم عاقلی قبول می‌کنه اینو
        قرار نیست هر چی گفتید بقیه قبول کنم شما با صنعت مونتاژ کاری پنجاه سال قبل دارید تابوت متحرک می‌سازید با قیمت ماشین های روز دنیا میچپونید به ملت کافیه

        1. نویسنده :ناشناس

          درود بر شما اینو خوب اومدی موافقم

      1. نویسنده :ناشناس

        لطفا تو مسیر تونل یک ایران خودرو و سایپا یدک بزنید برای تغییر ماشین ایرانی

      1. نویسنده :ناشناس

        باهوش
        هرکشور سرمایه گذار این تونل بزنه براش منفعت داره

        احتمال زیاد قطر بزنه قطرهم مهندسانی رو فراخوان میده ک بهترین پیشنهاد و بدن هر مهندسی از هر کشوری ممکنه باشه
        قرار نیس مهندس ایرانی باشه
        توایران هم پارتی بازی پیمانکاری همیشه مصیبت بار بوده ک ک پروژه دست مهندسان نالایق سپردن
        والا مهندسان زبده ی تو ایران هستن

      1. نویسنده :ناشناس

        چهل ساله تو آراد راه تهران شمال موندیم، تازه تونلهاش رو هم برداران چینی حف کردند و رفتند، آخه این تیتر ها رو از کجا میارید، …..

      1. نویسنده :ناشناس

        اقا کی گفته شدنی نیست؟ داداش اینا کارشون زیر آبی رفتن هست اینا سالهای ساله دارن زیر آبی میرن الان میخوان مسیرشون عوض بکنن به یک کشور دیگه

      1. نویسنده :ناشناس

        بذار زیر آبی برن

      1. نویسنده :ناشناس

        هرروزتوصف مرغ وبرنج وروغنیم خدایی یکم خجالتم خوبه

      1. نویسنده :ناشناس

        مگه قراره ایران بزنه؟ هر کی طرح میده خودشم اجرا می کنه. قطعا پیمانکار هم چینیه. این جزئی از پروژه جاده ابریشم می تونه باشه البته با پول امارات یا قطر. حالا اگه بخواد اجرا بشه

      1. نویسنده :ناشناس

        اگه واقعاًقصد تجارت باشد.یاسیاسی مگر کشتی چشه .که زیر دریا تونل بزنند .این طرح جز که به سرمایه ملی ماومردم ضرر میرساندهیچ چیزی دیگری نیست.ونون چهارتا دریا نورد رامیخوان آجرکنن

    1. نویسنده :ناشناس

      مردمتون نون خوردن ندارن پل زیر ابی می خواین بزنین با کدام بودجه.عجب جکی

      1. نویسنده :ناشناس

        بودجشو قطر میده باعث میشه ایران قطر جای بندرای اماراتو بگیرن و عمان جای انبار داری ها

        1. نویسنده :ناشناس

          ایول درود برشرفت

      1. نویسنده :ناشناس

        دمت گرم گل گفتی..

      1. نویسنده :ناشناس

        بیست سال نتوانسیتد جاده شمال رو روی زمین درست کنید بعد زیر آب می خوایند بسازید؟!

        1. نویسنده :ناشناس

          تونل خوبه امروز موهم درده مردمه دل مرده است

        1. نویسنده :ناشناس

          علی

          1. نویسنده :ناشناس

            اینا دارن از رویاهای ناملموس من سوءاستفاده میکنن البته من تو رویاهام تونل رو از چابهار ب دبی میدیدم

          1. نویسنده :ناشناس

            این برای مجریان کشور ایران بچه پروژه هستش،،،

    1. نویسنده :ناشناس

      تونل خوبه اما اول چاله چوله های خیابونا رو درست کنن بعد معیشت اقتصادی مردم از تونل واجبتره قطر دوبی و…مردمشون کمبودی ندارن تونل تا قطب هم میتونن درست کنن هم دزد ندارن که بودجه رو بخوره هم دعا مردمشون وپشتشونه

      1. نویسنده :ناشناس

        😐اونجا هم دزد هست بدتر از اینجا

      1. نویسنده :ناشناس

        چقدر کوته فکر و احمقی
        از نظر تو همه جای دنیا گل وبلبه و کشور خودت افتضاح
        بجای این خزعبلات برو مطالعه و تحقیق کن مشکلات کشورهای دیگه رو ببین
        اینقدر خودتحقیری نباش

        1. نویسنده :ناشناس

          … جیره خور
          به خاطر امسال شما احمق هاست که اوضاع کشور اینجوریه .
          به جای حل مشکل میگید چون بقیه کشور ها مشکل دارن پس ماهم داشته باشیم .

          1. نویسنده :ناشناس

            بحث نکن ساندیس تازه گرفتن تاریخ هم روشه

            1. نویسنده :ناشناس

              داداش تو برو ساندیستو بخور ما هر چقد بخوایم بحث می کنیم

        1. نویسنده :ناشناس

          عجب پس ازنظرشما کشور ما گل و بلبل هست اگه موافق همه چیزی که پس توهم دستت بااینها تویه کاسه هست چون بهت نفع میرسه اگه موافق نیستی پس آدم سالم وبالغی هستی فقط الکی داری از اختلاس گران ودزدهای پول بیت‌المال داری حمایت میکنی

          1. نویسنده :ناشناس

            از کجا معلوم شاید خودشم یکی از اون دزدهای.شریف.ژن خوبه .داداش .که داره دفاع میکنه

        1. نویسنده :ناشناس

          تو دیگه چقدر دل خوشی داری

    1. نویسنده :ناشناس

      آره تونل در حال ساخته مثلا،ولی کی بهره برداری برسه صدرصد هیچ وقت.

      1. نویسنده :ناشناس

        قطرپول تونلوداده.

    1. نویسنده :ناشناس

      الان خواستی بگی مارم تو قطر راه میدن هنوز😂😂😂

      1. نویسنده :ناشناس

        به سفر قطر کرد ولش کنین بزارین خوش باشن🤣🤣🤣🤣

    1. نویسنده :ناشناس

      قطعا میتونن.مخصوصا مهندسای ایرانی از نوع جهاد نصر و غیره.از ساخته هایی که اتمام رسوندن معلومه.وسطرشهر ی پل دارن میسازن شش ساله تموم نشده کل طول پل هم پونصد متره.برن زیر دریا انشاا..

      1. نویسنده :ناشناس

        خخخخ

    1. نویسنده :ناشناس

      مثل نفت این بازی هم میبازه که آذربایجان وترکیه با هم به ایران خیانت کردن

    1. نویسنده :ناشناس

      اگه هم بشه ما که رو نداریم با پراید و پژو بریم ، تازه عید که بشه تونل توسط ایرانیان مسدود میشه ، همون هواپیما رو راضی هستیم . والا

    1. نویسنده :ناشناس

      فازتون چیه
      ساقی رو عوض کن

    1. نویسنده :ناشناس

      یعنی با پراید میریم قطر ،

    1. نویسنده :ناشناس

      پل قشم را چهل سال است می خواهید بسازید به نظرم دروغی بیش نیست

    1. نویسنده :ناشناس

      به جای تونل فعلا به مردم گرسنه برس وقتیکه درآمد کشور برای خودمان شد آن وقت تونل بزن الان دریایی و هوایی هم می‌شود کار کرد

      1. نویسنده :ناشناس

        خنگول دولت ما نمیخا بزنه
        این قطره که داره سرمایه گذاری میکنه
        این طوری برای ما هم اشتغال زایی میشه اونم با نرخ دلاری

        1. نویسنده :ناشناس

          می دونیم دولت شما عرضه این کارها را ندارد

      1. نویسنده :ناشناس

        دقیقأ

    1. نویسنده :ناشناس

      این امارات نیست که از سوی عربستان تهدید به جزیره شدن شده بلکه قطر است ….بهترین راهکار هم اتصال قطر از زیر دریا به ایران است ….هزینه پروژه هم با قطر است …طرح اونقدرها هم جاه‌طلبانه نیست دویست کیلومتر متروه

      1. نویسنده :ناشناس

        یکی نان نداشت پیازمی خوردکه اشتهایش بازشود.ماکه هنوزتوی فازهای خیلی قدیم زندگی می کنیم اینهاخیالبافی است.مملکتی که اینهمه دزدپرورش می دهد،ادعای بلندپروازیش خنده داراست.

      1. نویسنده :ناشناس

        تو دیگه قاطی زدی گمونم صنعتی و سنتی و گیاهی رو همه یه جا زدی متوهم

    1. نویسنده :ناشناس

      بیل زن هستی جاده شمال را درست کن

      1. نویسنده :ناشناس

        گ…. چه ربطی به شقیقه داره
        هزینه این طرح ظاهرا با کشور قطره

        1. نویسنده :ناشناس

          مهم هزینه نیست مهم کارامد بودنه بچه جان وقتی ایران از هرجهت تحریمه که حتی چینی ها هم جمع کردن رفتن قطر برای چی باید چنین کاری بکنه اونا که تحریم نیستن متوهم جان کمتر بکش که فانتزی نزنی

    1. نویسنده :ناشناس

      ایران اگر طرح بلند پروازانه انتقال وسیع آب به دریاچه های شور فلات مرکزی را در فصل بارش اجرا کند انقلاب اقلیمی و زیست محیطی در پهنه وسیعی رخ خواهد داد

      1. نویسنده :ناشناس

        که دریاچه خزر هم مثل دریاچه ارومیه و رود کارون بخشکه

        1. نویسنده :ناشناس

          دریاچه خزر 🙄🙄🙄
          خزر نیست که…
          خزر شمال هست…
          وقتی دریاها رو نمیشناسی و نمیدونی قطر کدام راه ارتباطی رو از راه دریا داره نظر نده خواهشا…
          اول نقشه جغرافیایی رو ببین قطر رو هم پیدا کن کجاست و دریاشو هم نگاه کن بعد بیا نظرات رو بده…

    1. نویسنده :ناشناس

      خیرشون قبول.

    1. نویسنده :ناشناس

      قبل از اطهار نظر بهتر نیست یکم راجب حرفی که میزنیم فکر کنیم آخه این پروژه چ ربطی به خیابونا و پلای سطح شهر و جهاد نصر داره یکم فهم و شعور هم بخدا چیزه خوبیه اولا این پروژه که راست و دروغش مشخص میست قراره ی پروژه مشترک باشه بین ایران و قطر دوما چیزی که من شنیدم قراره کلیه هزینه رو قطر تامین کنه در ازای هزینه همین پروژه کمک میکنه که قطر بشه قطب اقتصادی منطقه و در رقابت با دبی جلو بیفته، سوما حالا شما ادمای خود تحقیر فکر میکنید ی همچین پروژه بزرگ و جهانی رو که میتونه اقتصاد منطقه رو متحول کنه رو میشه با پروژه داخلی مقایسه کرد هرچند ما مهندس هایی داریم که تو دنیا سناخته شده ان مثل همون دختر خانم جوونی که طراح و سازنده پل طبیعت تهرانه که یکی از بهترین سازه ای دنیا سناخته شده، این هم بگم که هزار تا فیلم از آسفالت های آمریکا و کانادا و انگلیس همین ایرانی های خودمون توی اینترنت گذاشتن که نشون میده وضع خیابونای ما خیلی بهتره یعمی شرافتا شماها این فیلم‌ها رو ندیدین یا دیدین وخوشتون میاد همیشه خودتون رو ذلیل نشون بدین

      1. نویسنده :ناشناس

        خوش به حالت باخیال راحت زندگی کن همینطور ادامه بدی تا صد سالگی سالم سالم میمونی

      1. نویسنده :ناشناس

        خوش به حالت همنطور مستقیم ادامه بده تا صد سالگی سالم سالمی

        1. نویسنده :ناشناس

          خب این چه کاریه.اگه انتقال گازه.خب بهتره که لوله کشی کنن.چرا این همه هزینه.من فکر میکنم داستان چیز دیگه اس.بیشتر برای کنترل کردن زیر خلیج فارس

      1. نویسنده :ناشناس

        احسنت درود به اندیشه ملی شما

      1. نویسنده :ناشناس

        اگر شما کمی به گفته هات دقت کنی بهتره تا دیگران را سرزنش کنی. اینهمه حر ف زدی معرف یک چیز است :«فرار مغزها»

        1. نویسنده :ناشناس

          با کدوم بودجه؟
          حتما اینم از جیبه مردم دیگه
          خجالت بکشید دیگه

      1. نویسنده :ناشناس

        احسنت

      1. نویسنده :ناشناس

        تمام دنیا باید دوروغ گفتنو از مسو لین ما یاد بگیرن .

      1. نویسنده :ناشناس

        مشکل ما فرار مغز ها نیست…
        ماندن ….مغزهایی امثال تو هست

      1. نویسنده :ناشناس

        نگران خود تحقیرها نباشید،توی آلبانی از اینها زیادند.

      1. نویسنده :ناشناس

        نگران آلبانی نشین های خود تحقیر نباشید،کارتان را بکنید.

      1. نویسنده :ناشناس

        شما حجابتو درست کن بعد بپر تو میدون

      1. نویسنده :ناشناس

        دمدگرم

      1. نویسنده :ناشناس

        دادا همه اینها که میگید درسته ما تودنیا بهترین مهندسارا هم داریم اما این همه درامد تو مملکت چیش به مردم میرسه هیچه همشو معلوم نیست که استفاده میکنه که مردم روز به روز فقیر تر میشن پس برا مردم هیچی ……

      1. نویسنده :ناشناس

        چیش به مردم میرسه هیچی مگه این همه درامد تو مملکت هست چیزی به مردم میرسه…

      1. نویسنده :ناشناس

        اینکه مهندس و دکتری ایرانی برتر هستن شکی نیست…ولی این مسولین ….هیچ وقت برای ایران کاری نکردن..از همون کسی که جنس میگیری ما رو هم معرفی کن دمتگرم.

      1. نویسنده :ناشناس

        احسنت ،از تمام ابعاد راست گفتید،مشکل ما خودتحقیری و غاز بودن مرغ همسایه است

        1. نویسنده :ناشناس

          احسسسسسسنت به توهمات میلی شما
          حیف نون خالی که بدن تو بخوری
          میگم خودتحقیری آدرس ساقیتو به ماهم ب ه

      1. نویسنده :ناشناس

        شلمغز بزرگترین طرح خای زیرساختی جهان تو آمریکا اجرا میشه بعد با چنتا فیلم گیروان امید خرگوشی به این نتیجه رسیدی که زیر ساخت ما از اونا بهتره؟؟!!!!

        1. نویسنده :ناشناس

          والله که عجب احمقهایی پیدا میشن

      1. نویسنده :ناشناس

        نه پسر جون تو که اقتصاد سرت نمیشه که هی نظریه میدی ایران تحت تحریم برای چی باید قطر بیاد این کارو کنه؟؟؟؟؟ ایران به شبکه بانکی جهانی هم وصل نیست چی می گی همینطوری برا خودت!! ساقی عوض کن جنس خراب بهت داده داری توهم فانتزی میزنی

      1. نویسنده :ناشناس

        اینکه میگن اول فکر داخل کشور باشین ذلالته؟اینکه میگن کشورهای دیگه آسفالتش یااقتصادش داغونتره دلیل نمیشه ماهم بگیم خوب خدارو شکر پس بزار همین آسفالت و اقتصاد رو داشته باشیم،یعنی نباید فکرپیشرفت باشیم بجای مقایصه کردن و ذلیل موندن؟این ذلیل بودنه که فکرکنیم چون فلان کشور داغونتره پس مابایدهمینجادرجابزنیم و پیشرفت نداشته باشه کشورمون،دبی رو میبینی؟نمیگم ده سال میگم بیست سال ،طی کمتراز بیست سال ازتکنولوژی و کل دنیاجلو زده درحالیکه منابعش دربرابرکشورماهیچه،بایدهمون کشور ماسه ای میموند و پیشرفت نمیکرد چون همسایهاش یا توی جنگ هستن یا مثل مامسول باسواد و دلسوز نداریم؟

    1. نویسنده :ناشناس

      کافیه آقایون اینقدر برای آینده کار نکنید… بخدا آدمهای امروز هم باید زندگی کنند… پنجاه سال دارم و تمام عمر شنیدم که برای آیندگان سازندگی میکنیم… دوتا طرح هم ندیدم اجرایی بشه… آقاجان فردارو بیخیال امروز رو بچسب که آمار مهاجرت و تغییر مذهب داره بیداد می‌کنه…

    1. نویسنده :ناشناس

      فاصله بین بندر دیر تا قطر بیش از صد مایل یا ۱۶۱کیلومتر است

    1. نویسنده :ناشناس

      اتفاقا کاملآ درست وجالبه اما بعیده با مولاها کسی وارده همچی پروژه بزرگی بشن

    1. نویسنده :ناشناس

      به نام خدا .دیدگاه بنده از این طرح .یک آسفالت ۴۰کیلومتری میان بندر دیر وبندر کنگان را هنوز به اتمام نرسانده ،وافتتاح ننموده چطور میشود یک طونل زیر آبی را بعد از خدا میداند چندین سال طول بکشد به افتتاح رساند؟

    1. نویسنده :ناشناس

      ارتباطات ریلی داخل کشور از اهم واجبات که موجب پیشرفت در حمل ونقل میشه .الان قطارهای تندرو در کشورها در الویت قرار داره.

      1. نویسنده :ناشناس

        من مهندس راهسازی هستم ،لعنت به اون دهانی که بی‌موقع باز و زبانی که از روی نفهمی شروع به حرف زدن میکنه ،به نظر من مردم کشور ما اکثرا خنجر از پشت زدن به همدیگر رو مخصوصا نثل جدید کاملا فرهنگ شده ،،آخه آدم کم عقل مگه تونل زیردریایی مثل جاده ساختن یا تونل جاده ای هست ،بعد قطر قراره بسازه با همکاری مهندسان خودمون ،،دعا کن درست باشه من خودم هم جنوبی هستم ،کاملا هم قطر رو میشناسم و هم اطلاع درخصوص سازه های این چنینی دارم
        سازهایی که در زیر دریا استفاده میشه اکثرا پیش ساخته و بسیار شیک هست و باز کردن مسیر زیر دریا که کار سختی هم برای قطر و ایران نیست بسرعت این سازه های خاص نصب و راحت راه اندازی میشه ،،،مگه ندیدید که چه ورزشگاهایی برای جام جهانی و امکانات رفاهی جام جهانی ساخت که رونالدو کف کرد و دیگه نرفت اروپا
        قطر و ایران اگه این ارتباط جالب و راه بندازن، اینقدر راحت میری قطر ومدیر هم مثل اتوبان تهران و قم برات کوتاه میشه ،،،از ابن طریق هم میشه ارتباط با بقیه جزایر عربی برقرار کرد وهم کالا و خودرو و واردات وصادرات راحت یک شبه وارد وخارج کشورمون بشه ،،،انشاالله که پروژه شروع کنن…

        1. نویسنده :ناشناس

          بابا …به جای کپی پیست کردن نظر بقیه از خودت نظر بده
          چاقال استادیوم رو با تونل یکی میکنی
          حاضرم شرط ببندم حتی نمیدونی پیش ساخته چیه
          درضمن رونالدو تو عربستانه نه قطر

        1. نویسنده :ناشناس

          مهندس راه و شهرسازی! تو اول برو املای درست نسل رو یاد بگیر بعد بیا خودتو بنداز وسط

        1. نویسنده :ناشناس

          اگه نیازی به پل زدن باشه از همان پل های شناور روی آب بسازند نیازی به زیر آبی نیست.

        1. نویسنده :ناشناس

          قول شرف میدم سواددرحد دیپلم ببشتر نداری. شما اول واردات خودرو آزاد کن بعد از قطر خودرو وارد کن بعدشم متوهم جان جنوبی هم نیستی وگرنه فقر مردم جنوب جلوی این توهمات احمقانه رو میگرفت نهایتا همینطوری ادامه بدی حتما صدسالگی رو رد میکنی

    1. نویسنده :ناشناس

      باسلام خوشبختانه کشوره عزیزمان ایران درساخت تونل چه حفاری سنتی ،چه مکانیزه T.B.Mپیشرفت های چشمگیری داشته و مهندسان و پرسنل زیرمجموعه حرفه ایی در این زمینه خیلی حرفها برای گفتن دارند ،انشاالله به یاری خدای متعال و پشتکاره این عزیزان در رابطه با حفاری زیر آب توانایی های خود را به رخ تمام دنیا میکشندبه امید خدا

      1. نویسنده :ناشناس

        بله کاملا درسته مثل تونل مترو اصفهان که از دوسر شروع کردن اونجا که قرار بود به همدیگه برسن دیدن بیش از ۲ کیلومتر خطا دارن🤣🤣🤣

    1. نویسنده :ناشناس

      شما اول آزاد راه تهران شمال رو ب پایان برسان بعد نیم قرن بعد ب فکر تونل زیر آب باشن خواهشا

      1. نویسنده :ناشناس

        تازه اونم چین داره اجرا می کنه

    1. نویسنده :ناشناس

      آی آی خندیدم آی آی پوکیدم 🤣🤣😂😂😭😭

    1. نویسنده :ناشناس

      عالی

    1. نویسنده :ناشناس

      🤣🤣🤣🤣🤣

    1. نویسنده :ناشناس

      مگرخواب ببینندمردم

    1. نویسنده :ناشناس

      ما امکان ندارد پل خمیر پل نخل ناخدا چندین ساله باد میخوره مایک پل آدم رو نمی سازیم چون ؟ بقیه خودت حدث
      بزن

    1. نویسنده :ناشناس

      قا قاقا ۰۰۰۰ یه پل دارن توی کرج مزنن ۲۰ سال طول کشیده البته مترو هم ۲۰ سال طول کشید هنوز تمام نشده

    1. نویسنده :ناشناس

      یعنی ما با موتور سیکلت میریم قطر ساقی رو عوض کن

    1. نویسنده :ناشناس

      اگه صحت داشته باشه دمشون گرم

    1. نویسنده :ناشناس

      حتما ساخت تونل با قطر وتردد با ایرانه ،یکی نیست بگه که ۲۰ ساله میخایند یه بزرگراه شمال را بسازید هنوز توش موندید حالا حرف از ۱۹۰ کیلومتر تونل زیر دریاست

    1. نویسنده :ناشناس

      فعلا حق گاراج داری را از قطر بگی ید. تا بعد…..زکی

    1. نویسنده :ناشناس

      اگر شما واقعا میتوانید این کار رو انجام دهید پس جزیره کیش و قشم رو انجام دهید

      1. نویسنده :ناشناس

        حکایت کاسه ماست ودریاست نمیشه اگر بشه چی میشه

    1. نویسنده :ناشناس

      بودجه رو کشور مقابل تأمین می کنه یعنی قطر و امارات

    1. نویسنده :ناشناس

      عجب ملت عجیبی داریم از پیشرفته مملکت خودمونم ناراحتید!! به خدا بعید میدونم ایرانی باشید سایبری البانی نیستید؟؟
      عینک خود تحقیری بیماری عدم فهم گسل های توهم توطئه کل زندگیه یه سریا شده یا کلا نظرات دسته مرکز اعتدال عربستانو تیرانیو امثال ایناست
      درکل که در هر حالت پژوهنده را راز با مادر است…

      1. نویسنده :ناشناس

        واقعا فکر میکنی بشینی تو خونت واسه بقیه خالی ببندی خودبزرگ بینی هست ؟
        داداش کف دستی مونداره بیا بکن ، به چی بندازیم جز یه مشت پروژه نیمه کاره مگه چیزی واسه خود بزرگ بینی می مونه ،در ضمن این خودتحقیری نیست اسمش گوله حرفای اینا رو نخوردن هست ،

      1. نویسنده :ناشناس

        چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است

      1. نویسنده :ناشناس

        هیچ آدمی روی کره زمین وجود نداره که از پیشرفت مملکت خودش ناراحت باشه ولی موضوع اینجاست که فساد لایه لایه ی مملکت رو دربر گرفته و بطور کلی مسئولین بجای تمرکز در پیشبرد اهداف مملکت ، بدنبال اهداف شخصی خودشون هستن به همین خاطر مردم اعتماد لازم به مسئولین بی لیاقت رو ندارن .

      1. نویسنده :ناشناس

        عینک خود تحقیری بازم بهتر از عینک خود تحمیقی هست که شما زدی پسر جان ساقیت عوض کن

    1. نویسنده :ناشناس

      کی درست بازی کرده این دومیش باشه

    1. نویسنده :ناشناس

      چه… شما جاده استاندارد ندارین ماشین نمیتونین درست کنین آسفالت هاتون یک بارون بیاد خاکی میشه بعد این کار ………قابلمه برگردونین بهتره فازتون عوض کنین👎😂😂😂😂😂💩💩💩💩

    1. نویسنده :ناشناس

      چرا بجای تونل خطرناک زیر ِآبی و محدود از نظر انتقال هر چیزی پل روی آب نمیزنید اولا چند بانده با ریل زیر جاده اصلی یا همان پل حجم کالا و مسافر ده برابر میشود دوما ایمنی بالا و امکان تعمیرات راحتتر ارزانتر سوما جاذبه توریستی میشود چهارم محیط زیست آسیب نمی زند پنجم امنیت پایداری که همه کشورهای خلیج فارس آرزویش را دارند تامین میشود انبار باروت با وجود این همه نفت و گاز و پالایشگاه انبار تجارت میشود

      1. نویسنده :ناشناس

        مغز شما هم قبلا انباز توهمات شده عزیزم این عینک خود تحمیقی رو بردار دنیا رو واقعی ببین متوهم جان

    1. نویسنده :ناشناس

      … گفتن کنتر نمی‌اندازه

    1. نویسنده :ناشناس

      اگربرایمامقرون ب صرفه است چراکه نه ،،

    1. نویسنده :ناشناس

      ایران چرا همش صحبت از امارات و قطر میکند چرا خودمون دست بکار نشیم مگر خودمون بندر نداریم که البته بنادر داریم چرا اینقدر کوته فکر هستیم که نگاه به قطر و امارات میکنیم .خودمون پتانسیلش رو داریم ولی سیاستش رو نداریم یا اینکه توان و انرژی کشور رو صرف حاشیه میکنیم مرغ همسایه غاز شده.تمام توانمون روصرف حجاب نمیدونم مقاومت و چیزهایی که ما را به جایی نمیرساند اگر همین فردا اسراییل از بین بره ما چی داربم که بتونیم ادامه بدیم ایا در اسلام سیاسی ایران اقتصاد جایگاهی دارد.به یاد بیاریم‌ انچه که اتحاد جماهیر شوروی رو ازهم پاشید ضعف اقتصاد بود نکنه ما به این مشکل دچار بشیم.خیلی از امپراطوریها مثل یونان و روم قدیم بخاطر اشتباهات حکمرانان انها از هم پاشیده شدند همین کشورهای اسپانیا و پرتعال هم با اینکه ثروتهای زیادی مثل طلا و نقره داستند که از غارت امریکا نصیبشان شده بود به دلیل استفاده ناصحیح حالا کشورهای درجه دو یا سه اروپا هستند و کسی بعنوان بک وزنه به انها نگاه نمیکند یادمان باشد نفت همیشه برای ما نمیماند و اگر از این سرمایه خدادی خوب استفاده نکنیم که همین حالا همین اتفاق در حال رخ دادن است اینده روشنی در انتظار فرزندان ونسلهای فعلی و ایندگان نخواهیم داشت همین حالا کلی جوان ازدواج نکرده با تحصیلات بالا داریم که این یک شکست بزرگ قلمداد میشود و اهمیتی انچنانی برای مسئولین رده بالای نظام‌ محسوب نمیشود ودر حال حاضر سرمایه های مادی و معنوی زیادی از کشور در حال مهاجرت هستند که انگار اهمیتی ندارد.تنها نکته مهم برای مسئولین نزدیکی به قدس از طریق نیروهای نیابتی است که ایا در برهه ای از زمان به درد بخورد یا نخوردمتاسفانه تفکر در مورد اقتصاد کشور از درجه اهمیت بالایی برخوردار نیست و مسائل مقاومت همه مشکلات کشور را تحت الشعاع قرار داده و به این فکر میکنیم که خوب است امارات یا قطر را بتوانیم به اروپا وصل کنیم. چرا انها را وصل کنیم خودمون میتونیم به تمام دنیا وصل شویم و چشم تمام حسودان را کور کنیم.و موتور پیشرفت کشور روشن شود و با روشن شدن موتور اقتصاد خیلی از مشکلات خود بخود حل میشوند و به حاشیه میروند .

    1. نویسنده :ناشناس

      اینها می خوان آب شرب ایران را از این طریق به کشورهای عربی انتقال دهند

    1. نویسنده :ناشناس

      دولت گور داره که کفن بخاد. آسفالت و زیر ساخت جاده های شهری نابود شده بودجه نیست اصلاح کنن.
      بنده خدا جنس خارجی زده یه چیزی گفته

    1. نویسنده :ناشناس

      لطفاً جاده های افتضاح که حتی قبل از افتتاحیه تخریب یا خاکریز وتپه ماهور می‌شوند….. درست کنید…
      بعد بفکر تونل زیر دریا بیفتید
      یهویی تونل نشست می‌کند و…؟

    1. نویسنده :ناشناس

      چرا که نه؟
      بنده چندین سال پیش درجواب یک خبر همین پروژه تونل زیر دریائی با قطر را مطرح‌کردم ،
      چرا به اصل موضوع ونکته حیاتی از جانب کشور قطر نمیپردازید ؟همانگونه که همه میدانیم قطر تنها راه ارتباط زمینی اش با خارج ، از طریق خاک عربستان میباشد، بنابراین در صورت انجام این ابر پروژه از مسیر مطمئن وامن ایران خودش را تا ابد از محاصره و سیطره عربستان خارج کرده و برای همیشه آزاد و بیمه خواهد شد حتی اگر صفرتاصد تمام هزینه ساخت این مسیر را طرف قطری تقبل کند باز هم از لحاظ استراتژیک،پ غ ع، اقتصادی و سیاسی ارزشش را دارد!!

    1. نویسنده :ناشناس

      اگر چنین شود که جنوب ایران‌ تحولی عظیم خواهد داشت و صمیمیت بین ایران و سایرین بیشتر خواهد شد..امیدواریم که این پروژه اجرایی شود..بیشتر به نفع ایران خواهد بود..

      1. نویسنده :ناشناس

        کاش تحول عظیم در مغز اونهایی رخ میداد که خودشونو زدن به ….

    1. نویسنده :ناشناس

      بندر پل در بندر خمیر واقع شده دیده اید فاصله اش باقشم به والله ۱۸۰۰متره یعنی به دو کیلو متر هم نمیرسه با عمق کم دریا ۳۰ساله میخوان درست کنن هنوز ۵ درصد پیشرفت داشته تا الان

    1. نویسنده :ناشناس

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂ایران اززدن یه پل عابر عاجزه چ برسه پل زیرابی

    1. نویسنده :jawadmyrshahy@gmail.com

      با این بودجه کلان میشه آب خلیج فارس رو شیرین کرد و به استان های سمنان اصفهان کرمان و خراسان رضوی و خراسان جنوبی و یزد و بقیه استان های ایران که زمین های پهناور قابل کشاورزی اما بدون آب دارد برد و به قدرت اول دنیا در زمینه صادرات گندم ذرت و برنج و دیگر محصولات کشاورزی تبدیل شد خداوند این همه زمین هموار و قابل کشاورزی رو به ما داده اما ما دنبال کار سخت هستیم ،، امیدواریم یه دولت بلاخره جرأت این کار رو داشته باشه ، با این کار از یک کشور نیمه بیابانی به یک کشور تولید کننده محصولات کشاورزی و دامداری و باغداری تبدیل خواهیم شد ،،

      1. نویسنده :ناشناس

        چند تا مهندس که دارن صحبت میکنن یه عمله نباید حرف بزنه
        برو به سرکارگرت بگو کلاه ایمنی بهت بده

    1. نویسنده :jawadmyrshahy@gmail.com

      با این بودجه کلان میشه آب خلیج فارس رو شیرین کرد و به استان های سمنان اصفهان کرمان و خراسان رضوی و خراسان جنوبی و یزد و کرمان اصفهان و دیگر مناطق کشور که خاک حاصلخیز اما بدون آب دارد برد و به بزرگ ترین تولید کننده محصولات کشاورزی و دامداری و باغداری تبدیل شد و با صادرات این محصولات هم درآمد بیشتری از نفت داشت و هم نفوذ سیاسی داشت امیدوارم مسولین واقعا به فکر پیشرفت ایران باشن ،،

    1. نویسنده :ناشناس

      ببخشید ؟؟!؟!!!چی شد که این خبر رو کار کردی ؟!
      مگه جاده تهران چالوس تموم شده حالا رفتین زیر آب جاده بزنید ؟!

    1. نویسنده :ناشناس

      این طرح ها عملی نیست .نیازی هم نداره .قطر می‌تواند از خشکی به اروپا متصل بشه .در ضمن با اجرای این طرح میلیون ها ایرانی به قطر سر ریز میشود که قطعا خواسته قطر این نیست

    1. نویسنده :ناشناس

      شما پراید رو ایمن کنید تونل زوده

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام پروژه مترو اهواز سال ۸۳ کلید خورد و تا حالا ۶۰ درصدش مونده انشاءالله افتتاحیه رو ندیده هامون انجامش بدن

    1. نویسنده :ناشناس

      هواستو بده نهنگ نخورت ..چشمت نزنن.تو اسفالت. خوب درست کن

    1. نویسنده :ناشناس

      سنگ بزرگ نشانه نزدن است…!

      1. نویسنده :ناشناس

        اتفاقا قطر با برگزاری جام جهانی و ساخت ورزشگاه‌ها و هتل‌ها جاذبه‌های گردشگری ثابت کرد که میتونن رویاهاشونو هرچه بزرگتر عملی کنن مثل ورزشگاه کانتینری که بعد هم جمع کردن دادنش به لبنان
        ۵ تا ۱۰ برابر ما از میادین گازی مشترک دارن بهره‌برداری میکنن
        پس لازم دارن برای فروشش طرحهای بلند پروازانه اجرا کنند
        تو کشور ما سنگ بزرگ علامت نزدنه ولی قطر برعکسه
        قطر از راه خشکی میتونه فرآورده های نفت و گازش را صادر کنه ولی عقل میگه همیشه تخم مرغهاتو تو به سبد نزار
        البته چون بنظر میرسه هزینه این پروژه را قطر میده برای ما خوبه بدلیل اینکه تونل از دو سمت شروع میشه و این طرف که ما هستیم اشتغال زایی بزرگ و کلانی با قیمت ارزی ایجاد میشه
        منافع ترانزیتی و اجبار با همکاری آینده با ایران هم باید در نظر داشت

    1. نویسنده :ناشناس

      قطار تهران شما و الان شانزده ساله دارید می‌سازید هنوز افتتاح نکردید حتماً افتتاح این قطارهم لمیمونه واسه مسافرهای اون دنیا

    1. نویسنده :ناشناس

      یعنی کشور عقب مونده ما پیشرفت می کنه

    1. نویسنده :ناشناس

      پول یا مفت دارند ، قطر اگه دوست ما هست بجای این کار ویزا را بر دارند . این طرح ، هدر دادن پول هست

    1. نویسنده :ناشناس

      خخخخ.جک خوبی بود

    1. نویسنده :ناشناس

      اول کشور ‌

    1. نویسنده :ناشناس

      امیدی برای مردم دیگه نمانده به آینده

    1. نویسنده :ناشناس

      ایران اگه جهاد نصر وخاتم و داره چرا نمیره گاز میدان مشترک ایران وقطر بصورت مساوی برداشت کنه قطر چند ساله به وجود نعمت تحریم ایران ملیاردها دلار پول گاز ملت ایران وبه جیب زده حالا میخواد تونل بزنه اونم البته در حده حرفه پس یه عده چیز مغز دل به تونل و غیر خوش نکنند … عیچ وقت مملکتش اباد نمیشه

    1. نویسنده :ناشناس

      شما تونل‌های بزرگراه تهران شمالو بساز باقیش پیشکش

      1. نویسنده :ناشناس

        تورو خدا نکنید این کارها رو
        بجاش توی بلوچستان مظلوم
        یه بزرگراه بزنند یا خط راه آهن
        که تلاش مسولین قبل هست
        هنوز تکمیل نمیشه
        آدم اول به خانواده خودش باید
        برسه بعد نیکی و ثواب برای بچه های همسایه
        در مورد رفاه بلوچستان مظلوم سرچ
        کنید تا بفهمید

    1. نویسنده :ناشناس

      آزادراه تهران شمال که رو زمین بود بیش از بیست سال طول کشید. حالا زیر دریا رو چند قرن میخواهین طول بدین؟ مگر اینکه شما بهش دست نزنین و کلا بسپارین به قطری ها که اونا هم بدن به پیمانکارای غربی بعد شما بگین بخاطر امنیت ملی نمیشه!

    1. نویسنده :ناشناس

      ایران که عرضه و توان اینکار را به هیج وجه نداره.
      همین تونل آبی بین جزیره قشم تا خشکی، فقط دو کیلومتره که تنها دویست متر آن، آنهم در خشکی، اجرا شد.
      چه برسه به تونل دویست کیلومتری.

    1. نویسنده :ناشناس

      یعنی وزیر را راه میدند قطر؟

    1. نویسنده :ناشناس

      جوکه قشنگی بود خدایی خیلی خندیدم مثل حرف زدن وچرت وپرت گفتن رو خوب بلدند….

    1. نویسنده :ناشناس

      درود بشرف مسئولین قطر که چطور دارند سرمایه های کشورشون را خرج برنامه های صلح آمیز و زیربنایی میکنند و در جهان قطر را بسیار مطرح کردند . بعد مسئولین ایرانی را نگاه کنید ….

    1. نویسنده :ناشناس

      دولت مردان ایران هم که آخر استفاده از فرصت هستن !!

    1. نویسنده :ناشناس

      درود بشرف مسئولین قطر.

    1. نویسنده :ناشناس

      حساب کن اونطرف که میری پایین اینجا که میای بالا هر کی باشه هنگ میکنه….

    1. نویسنده :ناشناس

      روی آسفالت جاده های شهری و بین شهری پیاده نمیشه بری چه برسه با ماشین،اونوقت میخواهید بزرگترین تونل را بسازیم .؟؟؟!!!

    1. نویسنده :ناشناس

      خوب میخواد از محمود که آب خزر را آورد تو کویر عقب نباشه. حتما اون قطارش هم از این تونل با سرعت ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه از این تونل عبور می کنه.
      خدا میدونه بعدی چه پروژه سنگین به دست بگیره.

    1. نویسنده :ناشناس

      وااااا حالا ما با پراید و پیکان می ریم قطر و اونا انگشت به دهن میمونن از پیشرفت های شگرف ما

    1. نویسنده :ناشناس

      عیب نداره که آسفالتامون خوب نیست بهتر اینطوری جوونا کمتر سرعت میگیرن اما قبول کنین این تونل اگر زده بشه میتونه آغاز پیشرفت های ایران باشه من خودم مهندسی عمران تدریس و تحصیل میکنم مهم نیست چه دولتی مهمه چه کاری میکنن این پروژه واقعاً هم برای مردم خوبه هم کل دولت و ملت ایران این پروژه اگر عملی بشه میتونه اولین در جهان باشه

    1. نویسنده :ناشناس

      فکر کن چه بخور بخوری بکنن مسئولان ….قشنگ تا ۳۰ سال آخرش هم جاش دوتا لنج میخرن

    1. نویسنده :ناشناس

      شما یه پل دو کیلومتر کمتر رو روی بندر پل و قشم نمی‌تونید بزنید یا نمیزنید اون موقع پل صدها کیلومتری میخواید بزنید اونم روی دریایی بون عظمت.؟! دروغ اول آوریل یا سیزده.؟!

    1. نویسنده :ناشناس

      برای رفتن باید ویزا گرفت پس تونل برای چی زده خواهد شد . اول کشور خودمان را درست کنیم که نه خیابان دارد نه آسفالت و جاده و نه مردم حتی نون ندارند بخورند .تونل پیش کش . نخواستیم

    1. نویسنده :ناشناس

      بیشتر به جک شبیه هست تا خبر. اینا ۲۰ سال هست نتونستن یه پل هوایی بین بندر پل و جزیره قشم بزنن و پایه های پل توی آب داره پوسیده میشه بعد ادعای ساخت ۱۹۰ کیلومتر تونل زیر دریا دارن.

    1. نویسنده :ناشناس

      باش بهش میگم منتظرم باش

    1. نویسنده :ناشناس

      مردم از گشنگی دارن میمیرن اینا می‌خوان برن اونجا پولشونو خرج کنن
      یه چیز جالبی هست ک می‌خوام با پول خود مردم برن پل بسازن خب این پولا حق مردمه بیاین بدین خودشون

    1. نویسنده :ناشناس

      اولا ایران با کدوم پول میخواد با قطر اینکارو بکنه مگه نمیگه کشور در تحریم آمریکاست پول نداریم دوما هم اول بیان آسفالتهای قدیمی که از زمان شاه مونده الان دیگه شده جاده خاکی اونا را درست کنه بعد

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام مردم عزیز ایران همین دولتمون با آذربایجان هم شریک شده که راه ریلی آستارا به رشت وبزنه از آذربایجان میاد این را ه ریلی از آذربایجان چند وقته که اومده رسیده تا آستارا ولی دولت ما پول نداشت که ادامه بده آذربایجان که مسخره اش میکنید قرار داد بست نمیدونم حالا سر چی این راه ریلی را گرفت اختیارش واقعا شرم آوره با قطر هم همینو میکنن فقط اسمشونو بژرگ میکنن هیچی نیستید

    1. نویسنده :ناشناس

      و ما همیشه بد بازی میکنیم

    1. نویسنده :ناشناس

      کمتر ترکیبی بزنید که خیالم ورتون نداره
      هنوز یه شلنگ‌ اب شیرین برا یه شهری از دریا نکشیدین حالا میخواین تونل زیر ابی بزنید

    1. نویسنده :ناشناس

      کار خوب قابل تقدیر و تشکره

    1. نویسنده :ناشناس

      این تونل فقط به سود قطر است ولی تونل با امارات به نفع هر دو طرف است

    1. نویسنده :ناشناس

      تو جاده صاف نمیتونه بره تو جاده شنی جفتک میندازه

    1. نویسنده :ناشناس

      تکذیب شد.

    1. نویسنده :ناشناس

      جک هفته

    1. نویسنده :ناشناس

      بعد از شما نگن به دستور روس و انگلیس این خدمات رو کردین 🙂

    1. نویسنده :ناشناس

      ما که همچین گنده گویی هایی نمی‌تونیم بکنبم ،مگه قطری ها خودشون بسازنش

    1. نویسنده :ناشناس

      شما جاده های زمینی درست کنید تونل دریایی پیش کش.
      سنگ بزرگ نشانه نزدن است .

    1. نویسنده :ناشناس

      من رعیتی هستم از خطه همدان این سوال واسه من پیش میاد که چرا باید دبی و بندرهای مهم دیگه رونق داشته باشن و بندرهای ایران که از نظر استراتژی و هم از نظر دسترسی به کشورهای دیگه خیلی بیشتر از کشورهای حوزه خلیج فارس اهمیت داره رونقی نداشته باشه کجای کار میلنگه

      1. نویسنده :ناشناس

        همش میلنگه کلش میلنگه

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام اگه. کشور قطر به تنهایی خودش شروع بکنه شاید میشه کاری انجام بشه. از طرف ایران هیچ امیدی نیست جاده های بلوچستان و بعضی آستانه های دیگر نمیتونه یک جاده عادی روی زمین ده ها سال طول می‌کشه چی برسه زیر دریا

    1. نویسنده :ناشناس

      بشنو باورنکن دولت ایران پول نداره حقوق کارمنداشو بده اگرهم بخاد چنین کاری بکنه سه قرن تول میکشد مطمعن باش

    1. نویسنده :ناشناس

      بسازین نوش جونتون ولی جان عمتون هزینه ایی اگه کردین نکشین رو قبض و هزارتا کوفت و زهرماره دیگه تا از جیب مردم تامین بشه ، هدف کشور ما کاملا مشخص بود توی توضیحات فقط جنبه سیاسی داره حتی اگر به ضرر اقتصاد مملکت باشه ، زودتر ازاسرائیل اینکارو انجام بده

    1. نویسنده :ناشناس

      یه اتوبان میزنن پول خون مردم رو بابت عبور و مرور می‌گیرند ، ببین عوارض عبور از این چقدر میشه ، که نود در صد مردم توان دادنش رو ندارن ، این طرح هم باز به نفع بولدارها هست ،

    1. نویسنده :ناشناس

      ارزانترین حمل و نقل ، حمل و نقل آبی است من متاسفم که این حرف ها را می‌شنوم اتصال دریای مازندران به خلیج فارس و دریای هرمز تنها پروژه ای است که ارزش افزوده‌ای ابدی برای ایران دارد و ایران را تا به آخر حیات بشری از هر لحاظ تامین میکند اما متاغ شعور صفر است پول میخواد از کشورهای عربی درخواست سرمایه گذاری شود بجای این طرح های احمقانه….

    1. نویسنده :ناشناس

      متاسفانه با یه عده مغز گچی طرف شدیم که فقط حرف از چاله چوله یا پروژه‌های نیمه تمام یا عدم اجرای پل و غیره صحبت میکنن
      فقط تیتر خبر را میخونن و شروع به اظهار نظر میکنن
      آهای مغز گچی این پروژه را قطر میخاد اجرا کنه که تو بن‌بست نباشه هر چقدر هم بلند پروازی داشته باشه قطر تو برگزاری جام جهانی ثابت کرده میتونه
      از طرفی متخصصین ساخت تونل میدونن که تونل را از دو طرف شروع به ساخت میکنن تا در انتها به هم متصل بشه
      ایران احتمالا سهمش از این پروژه تامین نیروی انسانی طرف خودش میشه که باز هزینه پرداختش با قطره و اونم به نرخ دلار
      دست از مسخره کردن بردارید و دعا کنید این کار انجام بشه چون علاوه بر اشتغال عظیمی که ایجاد میشه حق ترانزیت و بعد سیاسی رابطه با قطر را هم باید در نظر گرفت
      لطفا منطقی باشین و یه کم تفکر داشته باشید
      پیشنهاد میکنم قبل از اظهار نظر یکبار دیگه خبر را کامل بخونید

    1. نویسنده :ناشناس

      برای صادرات منابع

    1. نویسنده :ناشناس

      قطعا به یک شرط عملی هست .قطر کامل بسازش قیچی رو بدن رئیسی بگن افتتاح کن .یا کلنگی رو ما بزنیم اونا بسازن.

    1. نویسنده :ناشناس

      من طراح سازه ام،اجازه بدن با ۷۰ درصد براورد هزینه ،تحویلشون میدم،کیفیتی برابر با طراحی سازه هایی که تو امریکا طراحی میشه چه بسا بهتر و زیباتر از اونها،،با بیس هنرمعماری ایرانی،دولت مردها حاضرن دعوت به همکاری بدن،

      1. نویسنده :ناشناس

        منم مهندس معمار بیاییم باهم بریم خوب میشه هها

    1. نویسنده :ناشناس

      فکرنون باش که خربزه آب است.
      فکربیکاری،مسکن،درمان،….
      کوفت ودردمردم باشن.
      تونل زیرآبی پیشکش شون
      لعنت ابدی به باعث وبانی این همه درد که مردم میکشن

    1. نویسنده :ناشناس

      ای آفرین بر ایران کور شود دشمنان ایران

    1. نویسنده :ناشناس

      اگر به امید خدا روسیه دست از سر ما بردارد امیدی هست که این اتفاقها بیافتد الان متاسفانه روسیه به خاطر منافع خودش اجازه نداد با اروپا رابطه گازی داشته باشیم

    1. نویسنده :ناشناس

      کشورهای عرب زبان؟؟؟؟

      یعنی این کشورها عرب نیستن و زبانشون فقط عربیه
      و

    1. نویسنده :ناشناس

      این هزینه بسیار سنگینی است اگر برای ایران سودی داشته باشد و اعراب یهویی از در دیگری در بیان اتصال با تمتم دنیا میتونه به نفع باشه البته اگر کار را باعقل ومنطق شروع کرد 🤔

    1. نویسنده :ناشناس

      اگر همچی کاری انجام بشه واقعا عالی میشه فقط ایی کاش گول نخویم و توافق اجرایی وسودیش از هردو طرف باشه هرچند بعید میدونم که ایران بتونه همچی هزینه کنی واراده ایی داشته باشه چون تو مخارج کشور خودشم مونده چهههه کنههه

    1. نویسنده :ناشناس

      چنین تونلی هیچ منفعتی برای این دوکشور نداره وکاملا بی اساس هزینه بالا هنوز اگر یکی از کشورهاگاز ونفت نیاز داشت تا همراه تونل دومنفعت داشت شاید به صرفه بود این هم طرف خریدار ایران بود نه قطر

    1. نویسنده :ناشناس

      اول استادیوم آزادی رو درست کنم تونل پیشکش

    1. نویسنده :ناشناس

      ما اگه جاده‌های کشورمان را درست کنند هنر کرده اند تونل پیش کش سالیانه هزاران نفر بر اثر جاده‌ها وماشین های داخلی جان خود را ازدست می‌دهند وگوش کسی بدهکار نیست راستی با ۳۶۰ ملیون پراید چه ماشینی توی قطر می‌خرند تمام خیابان‌ها چال وچوله دارند

    1. نویسنده :ناشناس

      از قطری‌ها بر میاد ولی از ایرانیها اصلا

    1. نویسنده :ناشناس

      اگر تونل زیر آب برای قطار و حمل بار باشه آن هم قطار برقی ممکن است برنامه اقتصادی خوبی داشته باشه.

    1. نویسنده :ناشناس

      جاده هارو درست کنن تونل یا طونل😂 پیشکش
      قطری ها …زیاد میزنن جدی نگیرین
      خدا وکیلی زیر بندی واسه ماشین ها مون نمونده او نوقت تونل زیر دریا😂خخخ

    1. نویسنده :ناشناس

      چه شود

    1. نویسنده :ناشناس

      الان با این وضعیت بنزین که قراره جیره بندی بشه میشه تا اونطرف تونل برسی؟
      یا قراره زیر دریا پمپ بنزین بزنن؟

    1. نویسنده :ناشناس

      اگه دست پیمانکارهای ایران باشه هزار سال دیگه درست میشه .ولی اگه دست خود قطریا باشه زود درستش میکنن با بهترن مهندسی روز

    1. نویسنده :ناشناس

      شما که بلدین تونل زیر دریایی بزنید لطف کنید این تورم زپرتی رو هم مهار بفرمایید تا تمام چاخان هاتون رو باور کنیم.

    1. نویسنده :ناشناس

      یک ابر دزدی در راه است همین نوشته یک بیریلون دلار هزینه دارد مابقی با خودتان

    1. نویسنده :ناشناس

      جوک سال خوبی بود مسکن مهر ها ونهضت مسکن هر کدوم توطرح ۴طلبقه ۸ستون میخاد با سقف ودورچین دیوار که سفت کاریش تمام بشه تمام مصالح ساختمانیش هم تولید داخله دولت وهمه پیمانکاران سرشون را گرفتند وفریادشون از بی پولی به آسمان هشتم رسیده.بعد میگه این تونل طرح دوسر برده.

    1. نویسنده :ناشناس

      فکرش قشنگه ولی ……..نمیدونم ..حرف زدن آسونه عمل ..زیر صفر ..بابا بی خیال .پل بندر عباس به قسم حدود ۱۳ ال ۱۵ کیلومتر روی در اب تا العان حدود ده ساله که رو هواست ..

    1. نویسنده :ناشناس

      موشه تو سوراخ جا نمیشد جارو هم بست به دمش.

    1. نویسنده :ناشناس

      والا یه پل ده متری ما بین خرم آباد و پلدختر میخوان بزنن پنج ساله تمام نشده 🤣

      اگه این تونل رو بزنن ، بالای سیصد سال طول میکشه و بالای سیصد هزار میلیارد بالا میکشن ، مگه قطری ها این تونل رو بزنن نه ایرانی ها

    1. نویسنده :ناشناس

      واقعا اگه اجرا بشه افتخار داره برای ما چون تا حالا بجز دزدی ودروغ چیزی از این مسعولین ندیدیم

    1. نویسنده :ناشناس

      شتر در خواب بیند بنیه دانه ،
      گهی لف لف دهد گه دانه دانه ،

      آزاد راه شمال را ریزش زاییدید ، چرت برای ملت تحویل ندهید‌

    1. نویسنده :ناشناس

      شتر در خواب بیند پنبه دانه ،
      گهی لف لف دهد گه دانه دانه
      ،
      بلوف بزرگ نزنید ،
      آزاد راه شمال را تمام کنید بعد ۴۰ زیرش ماندید‌

    1. نویسنده :ناشناس

      من واین همه خوشبختی محاله

    1. نویسنده :ناشناس

      جان خودتان آزاد راه تهران شمال را درست کنید ،راه قطر فدای سرتان

    1. نویسنده :ناشناس

      رویکرد ما فقط مهندسی است…

    1. نویسنده :ناشناس

      سرمایه گذاری در خلیج فارس و تنگه هرمز اصلا عاقلانه نیست چون اینجا هر لحظه ممکنه جنگ و تنش پیش بیاد و و یک نقطه ضعف بزرگ میشه از اینجهتذکه دشمن میتونه با تخریب و هدف قرار دادنش تمام سرمایه‌ای خرجش شده رو نابود کنه

    1. نویسنده :ناشناس

      هدف ازساخت این تونل دراختیار قرار دادی فضای ایران به قطر است این هیچ خوشحالی نداره .

    1. نویسنده :ناشناس

      فضای ایران دراختیار. قطر

    1. نویسنده :ناشناس

      هیچی دیگه این دریاهم نابود شد

    1. نویسنده :ناشناس

      تو خودرو سازی که نمره اول دنیا و گرفتین.فقط مونده همین تونل باشه حتما می‌سازید.

    1. نویسنده :ناشناس

      بعد از ۴۳ سال آن هم در حد گمانه زنی خدا قوت

    1. نویسنده :ناشناس

      واقعا سود این کار برای قطر چیه ؟

      1. نویسنده :ناشناس

        انشاالله که با موفقیت انجام بشه خود تحقیر نباشیم

    1. نویسنده :ناشناس

      ببخشیندا، کشوری که بیل مکانیکی از کره و ژاپن وارد میکنه و یه جاده روستائی هم نمیتونه بسازه، چگونه میتونه……..؟؟؟؟؟

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام ایول درود برشرفتان

    1. نویسنده :ناشناس

      بله این موضوع کاملا صحت داره و قراره هفته آینده افتتاح بشه خخخخخخخخ

    1. نویسنده :ناشناس

      بیشتر توضیح بدهید چه سودی برای مردم عادی داره

    1. نویسنده :ناشناس

      تحلیل آبدوغ خیاری یا پامنقلی دقیقا همینه

      1. نویسنده :ناشناس

        دقیقاً

    1. نویسنده :ناشناس

      بدین دست برادران یه تونل بزنن عین پل دریاچه ارومیه که خلیج فارس رو هم بخشکونن دیگه ازراه دریا نریم دبی ازراه زمینی بریم.

    1. نویسنده :ناشناس

      نمیشه حالا هم با امارات هم با قطر از این طرح ها بزنیم؟ اونم با طور همزمان
      اینجوری هر دو طرف رو راضی نگه داشتیم و اینکه به نفع خودمون هم هست چندین برار هزینه ای که خرج میکنیم پس میگیریم
      ما کشور فقیری نیستیم که پس هزینه هاش بر نیاییم

    1. نویسنده :ناشناس

      اگه ایران بسازه، همه غرق میشیم😄

    1. نویسنده :ناشناس

      چه خوب خسته نباشید اعضای دولت محترم

    1. نویسنده :ناشناس

      شما ورزشگاهی بسازین آبروی ایران رفته تهران به این بزرگی ورزشگاهی مدرن نداره تونل پیشکش

    1. نویسنده :ناشناس

      عالی خسته نباشید

    1. نویسنده :ناشناس

      سلا خسته نباشید

    1. نویسنده :ناشناس

      اول پل بندر پهل به قشم رو بسازید بعد خیال پردازی کنید

    1. نویسنده :ناشناس

      تمام کشور از جنوب به شمال واز شرق تا غرب با خشگ سالی شدید مواجه است هزینه این طرح باید صرف انتقال اب از دریا به مناطق مختلف کشور شودمثل اب دریا به دریاچه ارومیه تا به این صورت هم دریاچه خشک نشود وهم از انتقال اب شیرین به درچه جلو گیری شود

    1. نویسنده :ناشناس

      اینا یه جاده می‌کشن به سال نرسیده نشست میکنه کلی چاله چوله از توش میزنه بیرون می‌خوان تونل بزنن تا قطر فک کنم چینیا اومدن بخور بخور😁😁😁🤣🤣🤣بیا من یه پل جلو دره خونمون دارم مال شما ولی تونل نزنید توروخدا فعلا پراید هست واسه نفله کردن مردم

    1. نویسنده :ناشناس

      مثل خط لوله ایران پاکستان و هند نشه …وسط کار پاکستان پس کشید و خط لوله ناقص …

    1. نویسنده :ناشناس

      مثل دروغهایی که همکاری در زمینه برگزاری جام جهانی فوتبال گفتند

    1. نویسنده :ناشناس

      انشاالله که با موفقیت انجام بشه خود تحقیر نباشیم

    1. نویسنده :ناشناس

      ببین‌عمرا‌ایران‌شلوارشم‌نمیتونه‌بکشه‌بالا

    1. نویسنده :ناشناس

      خخخخ ، اول جاده هایی که روزانه جان هزاران تن را میگیرد درست کنید ، تونل زدن پیشکش

    1. نویسنده :ناشناس

      این گنده کاریا بتون نیومده لطف کنید بیایید پروژه متروی اهوازرو که الان نزدیک به بیست ساله هنوز ربعی از اون انجام نشده رو کارکنید تونل به این طویلی رو وللش

    1. نویسنده :ناشناس

      شتر در خواب بیند پنبه دانه😀😀😀😀

    1. نویسنده :ناشناس

      شتر در خواب بیند پنبه دانه

    1. نویسنده :ناشناس

      ای ولادمتون گرم اگر ترشی نخورید وایه چیزی میشید بریدکارای زمینی تمام کنید بعدش تونل بزنید

    1. نویسنده :ناشناس

      اول برید خاموشی معابر درست کنید مخصوصا قم که چند ساله خاموشی داره جالبه میگن پول نداریم لامپ و سیم بخریم کارمندش که اضافه کاری فول

    1. نویسنده :ناشناس

      درود،ماتوی کشوریه خیابون درست و درمون نداریم،بعدسودش واسه کشورچیه؟چقدرقراره سودکنه که اینهمه هزینه بشه؟ماواسه خریددارو میگیم بودجه نیست اما وقتی پای سود کشورهای دیگه وسط میاد دولت ماکلی بودجه داره

    1. نویسنده :ناشناس

      بابا مردم از گرسنگی می میرند بفکر نان خشک باش تونل ات بمونه واسه آخرت…

      1. نویسنده :ناشناس

        صحبت صحبت تونل نه مردم نان ندارن گرسنه اند. چه ربطی داره به تونل شما ایرانی نیستین شما دشمن ایرانین خیلی متاسفم که راجب ایران اینجوری دارین فکرمیکنین

    1. نویسنده :ناشناس

      یکی به رییسی و دولتش و به شهرداری‌ها و اداره راه ها بگه شما زرنگ باشید چاله‌ای کف خیابان و لکه های آسفالت رو ترمیم ،و خیابان‌ها رو آسفالت کنید .آدم وقتی سنگ کلیه داشته باشه پیاده روی کنه از بس چاله چوله هست سنگش دفع میشه .آدم سالم شاه فنر خورد میکنه از بس چاله چوله هست .
      تونل زیر دریا ؟؟؟؟؟؟؟
      توهم زدید.شما چه به این کارها

    1. نویسنده :ناشناس

      قطر ۲۰ ساله به واسطه ندانمکاری واین دست آن دست کردن مسولین ما داره با کمک آمریکا از میدان مشترک گازی ما بهره برداری می کنه وما هنوز پیمانکار نگرفته ایم واز این درآمد ثروتمندترین کشور دنیاست بهتر است برای حسن نیت هم شده از همان درآمدهای بغارت رفته ما از محل فروش گاز هزینه این پروژه را پرداخت کند برای رفت وآمد در طول تونل زیر آب هم از اتومبیلها وقطارهای برقی می توان استفاده کرد

    1. نویسنده :ناشناس

      هنوز نمی‌توانند دریاچه ارومیه و رودخانه زاینده رود را سرپا نگهدارند آنوقت ادعای ساخت تونل زیر آبی را میکنند خجالت بکشید دروغ بس است

    1. نویسنده :ناشناس

      نوشته سرمایه گذاری با قطر و در واقع قطر می خواد درست کنه بعد یه مشت ….. میگن ایران جاده نمی تونه بزنه درست بخونی می فهمی اصلا ایران نمی خواد بزنه بعد اصلا بخواد بزنه چرا تو فشاری میشی

    1. نویسنده :ناشناس

      دیشب تو جاده هراز ۱۲ ساعت تو ترافیک بودیم
      برگردید به بیل و کلنگ دارای قرن پیش شاید کمکتون کنند و چند متر پهن ترش کنند.
      تونل بازی راه نندازید و مردم رو نیم قرن دیگه فیلم نکنید

    1. نویسنده :ناشناس

      اصلاً رونقشه تونل به ایران وصل نشده به بحرین وصل شده برای به ایران ندارم ایران نشین درستی ندارد
      پراید مدل۹۰شده۲۴۵میلیون آن وقت بیاد پل زیر آبی بزنه تا هممون رو بکشه

    1. نویسنده :ناشناس

      لابد با پراید هم باید بریم قطر….

    1. نویسنده :ناشناس

      می گن یارو نان نداشت می رفت پیاز می خرید آخه ایران چرا خودش را همتراز قطر می بیند ما ایرانی چکار به به این کارها. ماندیم چگونه سیب زمینی گیر بیاریم

    1. نویسنده :ناشناس

      بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد

    1. نویسنده :ناشناس

      عشق اتحاد وحدت بینهایت خدا

    1. نویسنده :ناشناس

      هههه شما هنوز یک پل ۲ کیلومتری قشم به بندر پهل رو سی ساله میخواین بزنید نمی‌تونید حال تونل ایران قطر جک خنده داری هست که خبری چاپ کرده ههههه مگر اینکه بعهده قطری ها بندازید و کامل خودشون درست کنن حتی قسمت آبهای ایران و بعد از عوارض رفت و آمد از ایرانیا پولش بگیرن چون اونا هم پولش رو دارن و هم نیروش رو ببینید در طول مدت کم چه ورزشگاه هایی در قطر درست کردن اونا میتونن چون ثابت کردن ولی ما نه چون …

      1. نویسنده :ناشناس

        این خنده دار نیست این افتخار ایرانه

    1. نویسنده :فرشید

      سلام هرچی که باشه یک افتخار بزرگ برای ایران خودمونه که همه روبه چالش بکشه اگه تونل رو بزنه واقعا دمشون گرم

    1. نویسنده :ناشناس

      ما چرا باید ایران خودمونه دسته کم میگیریم من افتخار میکنم

    1. نویسنده :ناشناس

      ۲۰سال کوچمون اسفالت نمیشه خخخخخخخخ وای میخان پل زیر دریای بزنن تو خواب

    1. نویسنده :ناشناس

      بیست سال یک اتوبان ۱۵۰ کیلومتری برای شمال میخواهند بسازند هنوز در حال ساخت هست .این کشورهای عربی هستند که با سرعت در حال پیشرفت هستند مسئولان ما با سیاست‌های اشتباه باعث انزوا و تورم شدید وووو شده اند و امیدی به آینده ایی روشن نیست چه برسد به چنین طرح های رویایی.‌

    1. نویسنده :ناشناس

      سراب است

    1. نویسنده :ناشناس

      تو چاله های خیابان شهرهای ایران خوردرو ناپدید میشه اونا را در ست کنید بعد🤣🤣🤣

    1. نویسنده :ناشناس

      ۳۰ سال دیگه

    1. نویسنده :ناشناس

      اول سی کیلومتر آزادراه چهل ساله را بسازید تا قطر