شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 52513 |
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴ |
ارسال به دوستان
پ

صدای سربازان هم درآمد/ چرا حقوق سربازان به صورت کامل پرداخت نشد؟

  اقتصادسنج؛ اسفندماه ۱۴۰۱ بود که مجلس شورای اسلامی افزایش حقوق سربازان برای سال ۱۴۰۲ را به تصویب رساندند و مانور رسانه ای زیادی نیز روی آن صورت گرفت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشنبه ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، جز ۷ […]

 

اقتصادسنج؛ اسفندماه ۱۴۰۱ بود که مجلس شورای اسلامی افزایش حقوق سربازان برای سال ۱۴۰۲ را به تصویب رساندند و مانور رسانه ای زیادی نیز روی آن صورت گرفت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشنبه ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، جز ۷ بند الف تبصره ۱۲ را تصویب کردند.

بیشتر بخوانید

طبق این مصوبه، در اجرای ماده (۴۹) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳/۷/۲۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیرعملیاتی معادل شصت درصد (۶۰%) حداقل دریافتی پایور (چهل و هشت میلیون (۴۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال)، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی معادل هفتاد و پنج درصد (۷۵%) حداقل دریافتی پایور (شصت میلیون (۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال) و حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه متأهل بدون فرزند معادل نود درصد (۹۰%) حداقل دریافتی پایور (هفتاد و دو میلیون (۷۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال) می‌باشد.

دستورالعمل آن با توجه به تحصیلات، درجات و تعداد فرزند آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می‌شود.

 

حقوق سربازان

این مبلغ در سال ۱۴۰۱ برای حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیرعملیاتی ۳۰ میلیون ریال، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی ۳۷ میلیون و پانصد هزار ریال و حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه متاهل بدون فرزند ۴۵ میلیون ریال بوده است.

حقوق سربازان

چرا حقوق سربازان کم واریز شد؟

گزارش ها حاکی از آن است که سربازان برخلاف آنچه اعلام و تصویب شد، حقوق کمتری را دریافت کرده اند که زمینه نارضایتی آن ها را به وجود آورده است.

یک سرباز در گفتگو با اقتصادسنج عنوان کردند: قرار بود با سربازان متاهل ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق پرداخت کنند اما مبلغی که در فروردین برای من که هم متاهل هستم و هم دارای مدرک کارشناسی ارشد، پرداخت کردند، ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

سرباز دیگری به اقتصادسنج گفت: برای من با مدرک لیسانس ۳ میلیون و ۳۹۶ هزار تومان واریز کردند؛ این در حالی است که قرار بود حداقل ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان واریز کنند.

شخص دیگری عنوان کرد: من با مدرک فوق لیسانس ۳ میلیون و ۶۵۰ دریافت کردم. نسبت به حقوق سال قبل فقط ۶۰۰ هزار تومان افزایش حقوق داشتیم.

آنچه از پیگیری های اقتصادسنج و پیام های سربازان به این رسانه حکایت دارد این است که نه برای سربازان متاهل ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان واریز شده است و نه کف حقوق ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی به حساب سربازان واریز شد. در واقع، به آنچه تصویب و اعلام شد عمل نشده است.

حقوق سربازان بر چه اساسی تعین میشود؟

مدرک تحصیلی

از گذشته تا به همین الان اولین موردی که در حقوق و درجه نظامی سرباز تاثیر گذار است مدرک تحصیلی میباشد.افراد دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم کمترین و مشمولین دارای مدرک تحصیلی دکتری عمومی و دکتری تخصصی بیشترین حقوق را دریافت میکنند.

یگان خدمتی

میزان حقوق برای سربازان یگان های حاضر در شهر ها و مناطق با امکانات در حداقل حقوق محاسبه شده است و بلعکس سربازانی که در مناطق عملیاتی و مرزی خدمت میکنند دارای حداکثر حقوق دریافتی هستند.

معمولا حقوق یگان های مرزبانی و تیپ های عملیاتی ارتش چه برای کادر آن یگان و چه برای سربازان در بالاترین میزان ممکن در نظر گرفته میشود همچنین مدت خدمت سربازی این مشمولین ۶ ماه کمتر است و مرخصی های بیشتری هم دارند.

تاهل

مشمولین متاهل علاوه بر امتیازاتی همچون کسری خدمت تاهل و تقسیم در یگان بومی که دارند دارای حقوق بیشتری هستند و حداقل حقوق تعریف شده در سال ۱۴۰۲ برای آن ها ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

نکته

طبق اساس گفته شده برای محاسبه حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ بیشترین حقوق را سرباز متاهلی که دارای مدرک پزشکی یا PHD است و در مناطق عملیاتی خدمت میکند میگیرد.

مشمولین متاهل دارای فرزند علاوه بر کسری خدمت فرزند به ازای هر فرزند حق عائله مندی دریافت میکنند که برای هر فرزند بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 16
    1. نویسنده :ناشناس

      من از نیروی زمینی ارتش راضی هستم. طبق گفته مسوولین حقوق سربازا افزایش یافته بنده باتوجه به این که متاهل هستم ولیسانس دارم دوتا هم فرزند دارم ۷ملیونو۱۰۰ دریافتی داشتم حالا نهایتش اگه کم یازیاد ریخته باشن خب ماه بعد معوقاتشو میدن

      1. نویسنده :ناشناس

        ی مشت بیخاصیت شدن نماینده ما برید بمیرید حرف میزنید عمل نمیکنید

    1. نویسنده :ناشناس

      خوب انچه عیان است چه حاجت به بیان است از اول هم ظاهرا قرار نبوده بدهند فقط تبلیغات ومانور بوده مثل ۵میلیون مصوبه معلولین شدید که ۳میلیون دادند با هزار منت و مثل گوشت قربانی و با خفت که ۷۰۰ برای جلوگیری از فقر مطلق ۵۰۰ معیشتی مابقی هم بعد خانوور چی بگم خجالت هم پیش این جماعت شرمندست

    1. نویسنده :ناشناس

      حقوقمون وضعیتش اینه حد اقل اضاف خدمتا پشت دفتر چه ای رو ببخشید تا زودتر به زندگیمون برسیم اینجوری تا سال سگ باید خدمت کنیم مرخصی درستم بهمون نمیدن

    1. نویسنده :ناشناس

      قرار بود حداقل حقوق ۴۸۰۰ باشد اما فقط پانصد هزار تومان اضافه شده، نمایندگان ‌و د‌ولت باید پاسخگو باشند.

    1. نویسنده :ناشناس

      بد بخت از همه سربازان زندان هستند که کار استرس زا و فرسایشی دارند و هفته ای یروز میایم خونه و رنگ بیرونو نمیبینیم اما ب اندازه اون سربازی ک صب میره ظهر میاد و کارش چال کردنه خدمت میکنیم و چپ و راست سر چرتو پرت اضاف.
      حق حقوقم ک هر وقت عشق کنند واریز میکنند. چیزی ب اسم اخر ماه نداریم.

      1. نویسنده :ناشناس

        بلع

      1. نویسنده :ناشناس

        حقوقش خرج کرایه ماشین میشه سر موقع هم واریز نمیشه

    1. نویسنده :ناشناس

      والا برا من ۲و۸۰۰ریختن نیرو زمینی سپاهم هسم آخه این چه وضعشه با این حقوق چیکا میشه کرد.

    1. نویسنده :ناشناس

      فقط دروغ میگن ۴۸۰۰همون ۲۵۰۰پرداخت کردن

    1. نویسنده :ناشناس

      فرمانده کل قوا چرا به قانون عمل نمیکنید؟

    1. نویسنده :محمد

      من لیسانس دارم درجه استوار دوم ۳ میلیونو پونصد میریزن که قرار بود ۴ میلیونو هشتصد بریزن

    1. نویسنده :ناشناس

      چرا هیچ شخص و رسانه ای پیگیر این موضوع نیست؟ سربازا باید ب کجا اعتراض کنن؟ اینکه یه طرح تصویب شده و اجرا نمیشه خلاف قانون نیست؟؟؟

    1. نویسنده :ناشناس

      حقوقش خرج کرایه ماشین میشه سر موقع هم واریز نمیکنن

    1. نویسنده :ناشناس

      والا فقط دروغ بلد شدن بگن ۴۸۰۰۰۰۰ کجا بوده برج قبلی برای من ۱۸۰۰۰۰۰ تومن ریختن، زیادش که نکردن هیچ کمترش هم کردن سرو صاحب نداره که با این کاراشون به یک سال دیگه هم نمیرسه حتی یک نفر هم دفترچه پست نکنه

      1. نویسنده :ناشناس

        هم اینا دروغ میگن برای من برج قبل ۶۷۰۰ واریز کردن اما این برج ۴۸۰۰ تومان با این که متاهل هم هستم