سه شنبه, ۴ دی ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-12-24
کد خبر: 125286 |
تاریخ انتشار : 23 دسامبر 2024 - 9:14 |
ارسال به دوستان
پ

از گذشته تا کنون، روش‌های ارتباطی متفاوتی برای برقراری تعامل میان یک برند و مخاطبان آن به‌وجود آمده است. برخی از این متدها در گذر زمان، کنار رفته و جای خود را به تکنیک‌های ارتباطی کاربردی‌تری داده‌اند؛ اما کدام یک از این روش‌های اطلاع‌رسانی، بهترین راه ارتباطی با مخاطبان هدف است؟ با ما همراه باشید […]

اطلاع‌رسانی از طریق ایمیل، پیامک و شبکه‌های اجتماعی

از گذشته تا کنون، روش‌های ارتباطی متفاوتی برای برقراری تعامل میان یک برند و مخاطبان آن به‌وجود آمده است. برخی از این متدها در گذر زمان، کنار رفته و جای خود را به تکنیک‌های ارتباطی کاربردی‌تری داده‌اند؛ اما کدام یک از این روش‌های اطلاع‌رسانی، بهترین راه ارتباطی با مخاطبان هدف است؟ با ما همراه باشید تا اطلاع‌رسانی از طریق ایمیل، پیامک و شبکه‌های اجتماعی را برای کسب‌وکارهایی که به‌دنبال بهترین روش اطلاع‌رسانی به مشتریان هستند، بررسی کنیم.

اهمیت اطلاع‌رسانی به مشتریان

جذب مشتری و افزایش فروش، اهداف اصلی یک کمپین تبلیغاتی محسوب می‌شوند. یافتن بهترین روش‌های اطلاع‌رسانی به مخاطبان هدف، اعتماد ایشان به کسب‌وکار شما را افزایش می‌دهد. همچنین، در صورتی که بتوانید از بهترین روش اطلاع‌رسانی به مشتریان، به‌طور صحیح، استفاده کنید، می‌توانید آگاهی از برند را در جوامع هدف افزایش داده و در گذر زمان، نام تجاری خود را در میان رقبا، بالا ببرید.

روش اول: ایمیل مارکتینگ

بازاریابی با استفاده از ایمیل تبلیغاتی از قدیمی‌ترین روش‌های ارتباط با مشتریان است که به‌دلیل مزایای ویژۀ خود، تا امروز در مارکتینگ باقی مانده است. در این روش، صاحبان کسب‌وکارها با تهیۀ محتوای متنی یا تصویری تبلیغاتی و ارسال آن از طریق ایمیل برای مخاطبان، آن‌ها را به بازدید از محصولات و خدمات خود و خرید از برندش، تشویق می‎‌کند.

مزایای ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ، با وجود قدیمی بودن، مزایایی را برای کسب‌وکارها به‌دنبال خواهد داشت که آن را در لیست بهترین روش‌های اطلاع‌رسانی به مشتریان، حفظ کرده است.

این مزایا عبارت‌اند از:

  • هزینۀ پایین

بهره‌گیری از ایمیل به‌عنوان ابزار اطلاع‌رسانی به مشتریان، نیازمند خرج کردن بودجه‌ای سنگین نیست. به همین خاطر است که کسب‌وکارهای کوچک نیز با دارا بودن ایمیل و اطلاعات مشتریان خود، می‌توانند از آن برای تبلیغات مؤثر استفاده کنند.

  • عدم وجود محدودیت تعداد کاراکتر

ایمیل، شکلی از نامه است که به‌صورت الکترونیک درآمده. با استفاده از ایمیل مارکتینگ به‌عنوان روش برقراری ارتباط با مشتریان، می‌توانید بدون نگرانی دربارۀ محدودیت تعداد کاراکتر، متون طولانی تبلیغاتی یا اطلاع‌رسانی خود را برای جامعۀ هدف ارسال نمایید.

معایب ایمیل مارکتینگ

با وجود مزایایی که بالاتر ذکر کردیم، ایمیل مارکتینگ معایبی نیز هنگام اطلاع‌رسانی به مشتریان دارد.

  • اسپم Spam

با پیشرفت تکنولوژی و هوشمندتر شدن inbox ایمیل، بسیاری از ایمیل‌های تبلیغاتی بدون داشتن فرصت برای دیده‌شدن توسط مخاطب، به بخش اسپم هدایت می‌شوند. این امر برای کسب‌وکاری که بودجۀ تبلیغاتی خود را برای بازاریابی ایمیلی به‌عنوان یک روش اطلاع‌رسانی به مشتریان خرج کرده است، یک باخت بزرگ محسوب می‌شود.

  • نرخ دیده شدن پایین

اما امروزه، بیشتر افراد تنها برای مسائل کاری، صندوق پست الکترونیک خود را بررسی می‌کنند. این موضوع می‌تواند نرخ باز شدن ایمیل تبلیغاتی کسب‌وکار شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد؛ چرا که در صورتی که مخاطب هدف، ایمیل خود را چک نکند، تبلیغات شما دست‌نخورده، باقی می‌مانند و اطلاع‌رسانی به‌موقع انجام نمی‌شود.

کاربردهای ایمیل مارکتینگ

در صورتی که نیازمند اطلاع‌رسانی غیرفوری به تعداد زیادی از افراد هستید، ایمیل مارکتینگ برای‌تان گزینۀ خوبی به‌نظر می‌رسد. این روش، هزینۀ زیادی برای برندتان نخواهد داشت و اگر پیش از راه‌اندازی کمپین، به مخاطبان خود اطلاع دهید که از این راه ارتباطی استفاده می‌کنید، می‌توانید به اطلاع‌رسانی گسترده برای مسائلی که ضرورت آنی ندارند، از ایمیل مارکتینگ بهره ببرید.

روش دوم: اس ام اس مارکتینگ | SMS Marketing

ارسال پیامک انبوه در تبلیغات برای بسیاری از کسب‌‌وکارها و سازمان‌ها اهمیت زیادی دارد. این روش ارتباطی سریع و موثر، امکان اطلاع‌رسانی به مشتریان را در کمترین زمان و با هزینه کمتری فراهم می‌کند.

در ادامه، به مزایا، معایب و کاربردهای پیامک انبوه تبلیغاتی با شرح هر یک از این موارد، می‌پردازیم.

 

مزایای بازاریابی پیامکی

اس ام اس مارکتینگ برای کسب‌وکارهای گوناگون، فواید مختلفی دارد. استفادۀ صحیح این ابزار، می‌توانید بهترین روش اطلاع‌رسانی به مشتریان برای بسیاری از برندها شمرده شود.

  • نرخ باز شدن بالا

نرخ باز شدن پیامک‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی به‌دلیل آسانی چک کردن نوتیفیکیشن‌های تلفن همراه، بسیار بالا است.

همچنین، مخاطبان شما که منتظر دریافت اطلاع‌رسانی‌های ضروری از سمت‌تان هستند، می‌توانند با خواندن چند خط کوتاه در یک اس ام اس، اطلاعات کافی را به‌دست آورند؛ لذا، از چک کردن پیامک‌های برندتان سر باز نخواهند کرد.

  • سرعت زیاد ارسال پیامک

بهترین روش اطلاع‌رسانی به مشتریان، متدی است که مهم‌ترین موارد را در کوتاه‌ترین زمان، به آن‌ها منتقل می‌کند. ارسال پیامک انبوه از طریق اینترنت، به‌دلیل سرعت بالا در فرستاده و دریافت شدن، به‌راحتی این امر مهم را برای‌تان انجام می‌دهد.

  • قابلیت شخصی‌سازی پیامک

با خرید پنل اس ام اس از سامانه‌های ارائه‌دهندۀ خدمات بازاریابی پیامکی، می‌توانید برای مخاطبان مختلف، بر اساس نیازها، علایق و ویژگی‌های فردی‌شان، پیامک اطلاع‌رسانی ارسال کنید. به این نوع اس ام اس، پیامک شخصی‌سازی شده می‌گویند. قابلیت شخصی‌سازی پیامک‌ها، آن‌ها را به بهترین روش اطلاع‌رسانی به مخاطب هدف تبدیل می‌کند.

معایب اس ام اس مارکتینگ

با وجود تمام مزایای اس ام اس مارکتینگ، این روش ارتباطی، معایبی نیز به همراه دارد.

  • محدودیت تعداد کاراکتر

پیامک‌هایی با متن فارسی و انگلیسی، از قوانین خاصی پیروی می‌کنند. هر 70 کاراکتر فارسی، یک صفحۀ پیامکی محسوب می‌شود. در صورتی که از تعداد کاراکتر بیشتری استفاده کنید، پیامک اطلاع‌رسانی وارد صفحۀ دوم خواهد شد و ممکن است متن شما را دچار مشکل و مخاطب‌تان را گیج کند.

  • بلک‌لیست مخابرات

برخی از کاربران، به لغو پیامک تبلیغاتی خود اقدام کرده‌ و شماره تلفن‌شان را در بلک‌لیست مخابرات قرار داده‌اند. این موضوع ممکن است مخاطبان شما را از دریافت اطلاع‌رسانی‌های انبوه، باز دارد.

با این حال، روشی برای رفع این عیب وجود دارد. با تهیۀ خطوط خدماتی و کسب اجازه از مشتریان‌تان برای دریافت اس ام اس از سمت شما، می‌توانید به این دسته از کاربران که دریافت پیامک تبلیغاتی را لغو کرده‌اند نیز اطلاع‌رسانی کنید.

کاربردهای پیامک انبوه

ارسال پیامک انبوه از طریق اینترنت با پنل اس ام اس، بهترین روش اطلاع‌رسانی به مشتریان برای این موارد است:

  • اطلاع‌رسانی‌های فوری که به ابزاری سریع و دقیق احتیاج دارند
  • پیشنهادات ویژه مانند کد تخفیف، جشنواره‌ها، رویدادها و…
  • اس ام اس اطلاع‌رسانی از وضعیت سفارشات مشتریان
  • اطلاع‌رسانی‌های هدفمند منطقه‌ای، بر اساس کد پستی و…
  • شخصی‌سازی متن اطلاع‌رسانی با پنل اس ام اس

روش سوم: بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی نیز بستر مناسبی برای اطلاع‌رسانی به مشتریان هستند. در ادامه، به مزایا، معایب و کاربردهای این روش ارتباطی می‌پردازیم.

مزایای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

استفادۀ روزافزون از انواع شبکه‌های اجتماعی و توسعۀ آن‌ها در زمینه‌های مختلف، می‌تواند این ابزار را بهترین روش اطلاع‌رسانی به مخاطبان هدف شما تبدیل کند.

  • دسترسی گسترده

استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزار اطلاع‌رسانی برند به مشتریان، به شما امکان دستیابی به گسترۀ وسیعی از افراد را می‌دهد. این‌گونه، می‌توانید به اطلاع‌رسانی انبوه در بستر اینترنت بپردازید.

  • کمک به افزایش آگاهی از برند

فرض کنید که برند شما، یک حساب اینستاگرامی دارد که در آن به اطلاع‌رسانی‌های لازم در قالب پست و استوری برای کاربران خود می‌پردازید. این حساب برای اشخاصی که به‌دنبال کسب‌وکارهای مشابه شما هستند نیز قابل مشاهده خواهد بود. به همین خاطر، حتی بدون این‌که تلاشی در راستای تبلیغات برند کرده باشید، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند آگاهی از برند کسب‌وکار شما را بالا ببرند.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

معایب بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

با ما همراه باشید تا برخی معایب شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی به مشتریان را بررسی کنیم.

  • الگوریتم پیچیده

شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام، توییتر یا فیسبوک، از الگوریتم‌های خاصی برای نشان دادن پست‌ها به افراد استفاده می‌کنند. سر در آوردن از این الگوهای پیچیده، کار آسانی نیست. به همین خاطر، نمی‌توانید به موفقیت برندتان در این پلتفرم‌ها اطمینان کامل داشته باشید و یا دلیل عدم موفقیت‌تان را به‌طور کامل شناسایی کنید.

  • رقابت بالا

کسب‌وکارهای بسیاری در فضای شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های آنلاین، فعالیت دارند. این موضوع می‌تواند اطلاع‌رسانی شما را از چشم افرادی که لازم است آن را ببینند، بپوشاند و زحمات‌تان را هدر دهد.

کاربردهای اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی

استفاده از بازاریابی دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی، یکی از بهترین روش‌های اطلاع‌رسانی به مشتریان محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم در کنار استفاده از روش‌های دیگر، مانند بازاریابی پیامکی و مارکتینگ محتوامحور در وب‌سایت برندتان، از شبکه‌های اجتماعی نیز برای برقراری تعامل بیشتر با مخاطبان خود، بهره ببرید.

ایمیل، پیامک یا شبکه‌های اجتماعی؟

در این‌جا جدولی برای مقایسۀ ایمیل، پیامک و شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی به مشتریان را تعبیه کرده‌ایم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

مقایسۀ ایمیل، پیامک و شبکه‌های اجتماعی

جمع‌بندی

بهترین روش اطلاغ‌رسانی به مشتریان برای هر کسب‌وکاری متفاوت است. با این حال، در نظر گرفتن مزایا، معایب و کاربردهای این سه ابزار مهم اطلاع‌رسانی، به شما کمک می‌کند که یک قدم به تصمیم‌گیری دربارۀ آیندۀ برند خود و تعامل با مشتریان، نزدیک‌تر شوید. امیدواریم که با استفاده از مطالب موجود در این مقاله، بهترین ابزار اطلاع‌رسانی به مخاطبان هدف را برای کسب‌وکارتان برگزینید.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید