چت بات ها با معرفی CHatGPT وارد فاز جدیدی شده اند. یکی از کاربردهای مهم آن در نرم افزارهای ERP است که در این یادداشت به آن می پردازیم.
هدایت ابراهیمی | اقتصادسنج: دنیای چت بات ها با معرفی چت بات CHatGPT از شرکت Open AI وارد فاز جدیدی شده است و به رکورد فوق العاده ده میلیون دانلود در چهل روز رسید.
در روزهای گذشته مایکروسافت که یکی از سهامداران و مالکان Open AI آست نسخه جدیدی از مرورگر Edge و موتور جستجوی Bing را معرفی کرده است که انقلابی در دنیای اینترنت محسوب می شوند.
این فناوری به حدی هیجان انگیز و مهم است که بیل گیتس درباره آن می گوید: ChatGPT جهان ما را تغییر میدهد چون به اندازه اختراع اینترنت مهم است.
کاربرد چت بات ها به گستره تمامی فعالیت های دیجیتال است. خبرها حاکی از این است که مایکروسافت ظاهراً درحال آمادهشدن برای نمایش نحوه عملکرد برنامههای آفیس با هوش مصنوعی مشابه ChatGPT است. به عنوان مثال مایکروسافت درحال آزمایش مدلهای GPT در اوتلوک است تا عملکرد جستجوی آن را بهبود دهد و همچنین ویژگیهایی مانند پاسخ به ایمیلها را به آن اضافه کند.
یکی از محصولات مایکروسافت که می تواند بستر شگفت انگیزی برای chatGPT باشد، راهکار جامع سازمانی(ERP) است که با نام مایکروسافت داینامیکس شناخته می شود. این محصول هم اکنون حدود سی درصد از سهم بازار erp ها را در اختیار دارد.
یکپارچه سازی داینامیکس با چت بات می تواند دستیار هوشمند و همه فن حریفی در اختیار کاربران erp قرار دهد. دستیاری که انتظار می رود کارهای مختلفی از جمله جست و جو، گزارش، تحلیل و برنامه ریزی را برای کاربران انجام دهد. از جمله کارهایی که ERPGPT می تواند انجام دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
جست و جوی هوشمند: بررسی تمامی لایه داده های ثبت شده در دیتابیس ماژول های مختلف
ورود داده اتوماتیک: با توجه به الگوهای پیشین ورود داده، چت بات داده های موردنظر کاربران سیستم را به صورت اتوماتیک وارد نرم افزار می کند.
تحلیل های پیشگویانه: کاربر صرفا صورت مساله را طرح کرده و چت بات با استفاده از الگوریتم های مختلف هوش مصنوعی، پاسخ دقیق را به کاربر ارائه می کند.
بهبود فرایندها: دسترسی به تمامی لاگ های سیستم، بهترین الگوهای موجود و توان پردازشی بالا این امکان را به چت بات می دهد که فرایندهای موجود را تجزیه تحلیل کرده و بر اساس ست پرکتیس ها، سناریوهای مختلف را شبیه سازی کرده و فرایندها را بهینه سازی کند.
خدمات مشتریان: چت بات بر اساس الگوهای پیشین، پردازش زبان طبیعی و بانک اطلاعاتی موجود، راهنمایی های لازم را به مشتریان ارائه می کند، بدون اینکه مشتری متوجه ربات بودن پاسخ دهنده باشد.
پشتیبانی فنی: چت بات با بررسی پایگاه های دانشی متعدد، راه حل و تحلیل های فنی را بر اساس مساله مطرح شده در اختیار تیم فنی قرار می دهد.
دستیار برنامه ریزی: هر کارمند دارای دستیار یا مسئول دفتر اختصاصی خواخهد بود که برنامه ریزی و یادآوری ها را به صورت دقیق و منظم انجام خواهد داد. همچنین در نوشتن ایمیل ها، صورتجلسه ها و دیگر مکاتبات می توان روی کمک این دستیار حساب باز کرد.
گزارش های کمی و کیفی: دسترسی به دانش تدوین گزارش های مختلف و پایگاه داده erp این امکان را به چات بات می دهد که در کوتاه ترین زمان ممکن، انواع گزارش را در قالب های متعدد در اختیار کاربر قرار دهد.
تصمیم گیری های چندمعیاره و چندهدفه: بخش های مختلف سازمان به صورت مداوم در معرض تصمیم گیری های چندهدفه یا چندمعیاره هستند. چت بات می تواند ورودی ها را از کاربر و دیتابیس دریافت کند و تحلیل های دقیق انجام دهد. همچنین برای تعیین شاخص ها نیز می توان از دانش چت بات استفاده کرد.
پیشتر شرکت SAP به عنوان رهبر صنعت ERP و رقیب اصلی مایکروسافت داینامیکس، در ERP جدید خود، S/4HANA، به صورت محدود از ChatGPT در ماژول خدمات مشتریان استفاده کرده است.
با توجه به احتمال بالای استفاده مایکروسافت از ChatGPT در ERP، انتظار می رود که در آینده نزدیک دیگر رقبا به استفاده از این چت بات یا چت بات های مشابه روی آورند. اتفاقی که در صورت تحقق، تحول بزرگی در فعالیت های سازمانی به وجود خواهد آورد.
در یادداشت های آینده به صورت جزیی تر به کاربردهای چت بات ها در محصولات مختلف erp خواهیم پرداخت.