موفقیت در مصاحبه شغلی تنها با فهرست کردن مهارتها و تجربیاتی که در رزومه خود نوشتهاید به دست نمیآید.
اقتصادسنج | موفقیت در مصاحبه شغلی تنها با فهرست کردن مهارتها و تجربیاتی که در رزومه خود نوشتهاید به دست نمیآید.
برای موفقیت در مصاحبه شغلی باید تصویری از دستاوردهایتان را با مثالهای مشخص و دقیق ترسیم کنید. برای انجام درست این کار باید بدانید که چگونه به طور مؤثر ارتباط برقرار کنید. ناتالی فیشر (Natalie Fisher) که قبلا متخصص منابع انسانی بود تاکنون به عنوان مشاور شغلی به صدها نفر کمک کرده مشاغلی با حقوقهای شش رقمی به دست بیاورند. او عبارات خاصی را که باعث جلب توجه مصاحبه کننده و یک مصاحبه کاری موفق میشود به اشتراک گذاشته است. در ادامه پنج عبارت کلیدی که باعث میشود شرکتها بخواهند شما را استخدام کنند آمده است.
۱. «در گذشته به خاطر مهارت [X]، که باعث شد تیمها کار [Y]را بهتر انجام دهند مورد توجه قرار گرفتم.»
نشان دهید سطح مهارتتان آنقدر بالاست که افرادی که با آنها کار میکنید نیز از آن بهرهمند میشوند.
مثال:
نگویید: «من یک ارتباطگیرنده عالی هستم.»
در عوض بگویید: «در گذشته به خاطر اینکه باعث شدم اعضای تیم ارتباط کارآمدتری داشته باشند مورد توجه قرار گرفتهام. یک سیستم پیام رسانی بین تیمهای خدمات مشتریان و مهندسان نرم افزار تنظیم کردم تا سریعتر مشکلات وبسایت را برطرف کنیم.»
۲. «در یک جلسه بررسی عملکرد، مدیرم اشاره کرد که من بهویژه در مهارت [X]خوب هستم.»
پس از هر بررسی عملکرد، یک نسخه (یا یادداشت برداری) از نظرات سرپرست خود ذخیره کنید تا بتوانید برای مصاحبههای شغلی آینده به جزئیات خاص مراجعه کنید.
مثال:
نگویید: «من مهارتهای سازماندهی قوی دارم.»
در عوض بگویید: «در آخرین بررسی عملکردی که داشتم، مدیرم اشاره کرد که از تواناییام در مسلط بودن بر چندین پروژه و مهلت تحویل آنها تحت تأثیر قرار گرفته است؛ و بسیاری از رهبران ارشد به خاطر روندی کاری مدیریت تولیدی که من پیادهسازی کردم، از ارتقای شغلیام حمایت کردند.»
۳. «همکارانم همیشه به لطف مهارت [Y]که دارم در مورد تواناییام در انجام کار [X]صحبت میکنند.»
این نشان میدهد که شما آنقدر در کاری ماهر هستید که این به یک باور عمومی در مورد شما تبدیل شده است. تعریف کردن یک داستان از زمانی که یک همکار در موقعیتی به شما تکیه کرده، میتواند به موفقیتتان در مصاحبه شغلی کمک کند.
مثال:
نگویید: «من در موقعیتهای بحرانی خوب عمل میکنم.»
در عوض بگویید: «همکارانم همیشه در مورد توانایی من در تهیه یک برنامه واکنشی موثر به بحرانها صحبت میکنند، چون میدانم که چطور آرام و متمرکز بمانم. یک بار مشتریانِ همکارم از وجود مشکل در وبسایت شکایت کردند و تهدید کردند که اگر مشکل هرچه سریعتر رفع نشود، حسابهای خود را لغو میکنند. من اولین کسی بودم که همکارم با او تماس گرفت و طرحی ارائه دادیم که نگرانی مشتریانش را کم کرد.»
اشتباهی که فوراً در مصاحبه شغلی ردتان میکند
۴. «من به لطف مهارت [X]، به بهتر کردن فرهنگ تیممان معروفم.»
مدیران استخدام داوطلبینی را میخواهند که تأثیر مثبتی بر فرهنگ شرکت داشته باشند.
مثال:
نگویید: «مردم در کنار من احساس راحتی میکنند.»
در عوض بگویید: «من به لطف مهارتهای تعاملیام، به اینکه رئیس خیلی خوبی هستم شهرت پیدا کردهام. یکبار میزبان یک جلسه «ناهار و یادگیری» برای تیم خدمات مشتریان بودم تا از طراحان برنامهنویسی چیزهای بیشتری درباره وبسایتمان یاد بگیرند. این جلسه آنقدر موفقیت آمیز بود که تیم طراحی درخواست کرد تا در جلسه بعدی حضور پیدا کند.»
۵. «چند دوست نزدیک دارم که در تمام طول زندگی کنارم بودهاند.»
این امر به ویژه در شغلی که روابط در آن مهم باشد مفید است. از مثالهای خاص استفاده کنید تا نشان دهید که مهارتهای تعاملی و ارتباط برقرار کردن شما در زندگی شخصی و حرفهایتان ذاتی است.
مثال:
نگویید: «مهارتم در برقراری ارتباط با دیگران عالی است.»
در عوض بگویید: «دوستان نزدیکی دارم که در تمام طول زندگی کنارم بودهاند. همیشه سعی میکنم مطمئن شوم که آنها احساس مهمبودن و دیدهشدن کنند. از این مهارتها برای برقراری روابط واقعی و پایدار با مشتری هایم هم استفاده میکنم. بسیاری از آنها حتی بعد از اینکه محل کارم را تغییر دادهام به دنبالم آمدهاند.»
روزیاتو/