مسئولان مربوطه میگویند مردم از چند روش میتوانند به دهکبندی یا دیگر مشکلات خود درباره یارانه نقدی اعتراض کنند. دو سامانهای که معرفی شده؛ یکی سامانه ثبت اعتراض و درخواست بازبینی و دیگری سامانه ثبتنام از جاماندگان یارانه است.
اقتصادسنج؛ مسئولان مربوطه میگویند مردم از چند روش میتوانند به دهکبندی یا دیگر مشکلات خود درباره یارانه نقدی اعتراض کنند. دو سامانهای که معرفی شده؛ یکی سامانه ثبت اعتراض و درخواست بازبینی و دیگری سامانه ثبتنام از جاماندگان یارانه است.
نوبت واریز یارانه بهمن ماه سر رسید، اما صدوچهلوچهارمین مرحلهی این کمک معیشتی نیز بدون حاشیه نبوده است. یارانهبگیران از کجا میتوانند پیگیر اعتراض خود باشند؟
نوبت واریز یارانه بهمن ماه سر رسید، اما صدوچهلوچهارمین مرحلهی این کمک معیشتی نیز بدون حاشیه نبوده است؛ گروهی از سرپرستان خانوار یارانه نگرفتهاند و گروهی دیگر به دستشان رسیده، اما نه با رقمی که انتظارش را داشتند! اما سازمان هدفمندی یارانهها میگوید چند راه را برای پیگری یارانه پیش روی خانوار قرار دادهایم.
قرار شد این ماه نیز به روال ماههای دیگر واریز یارانه در بیستم بهمن ماه انجام شود. هرچند گاهی یکی دو روزی وقفه در پرداخت یارانه نقدی مشاهده میشود. سازمان هدفمندی یارانهها نیز خبر از پرداخت یارانه نقدی در این روز داد، اما در ادامه سروصدای برخی خانوار بلند شد؛ میگویند یارانه به دستشان نرسیده یا اگر هم رسیده نه ۴۰۰ هزار تومان بلکه ۳۰۰ هزار تومان. با پیگیریهایی که تجارتنیوز انجام داد، مشخص شد اشکال کار کجاست؛ اختلال سامانه در دو بانک. افرادی که یارانه خود را از دو بانک قرضالحسنه مهر ایران و بانک رفاه دریافت میکنند، هنوز مبلغ یارانه به دستشان نرسیده است.
اختلال سامانه -اشکالی که برای ایرانیها چندان هم تازه نیست- علت این امر عنوان شده، اما به نگرانی خانوار از این بابت که مبادا از گروه یارانهبگیران حذف شده باشند، دامن زده است. این در حالیست که پیشتر، داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خبر داده بود که فعلا دولت برنامه و سیاستی برای حذف یارانهبگیران تا اخر سال ندارد.
اما گروه بعدی یارانهبگیران به مبلغ یارانه اعتراض دارند؛ ظاهرا برخلاف ماههای قبل بهجای ۴۰۰ هزار تومان، ۱۰۰ هزار تومان کمتر به حسابشان واریز شده است. در این باره هم پیشتر وزیر اقتصاد توضیح داده بود که قرار نیست در رقم یارانه نقدی تغییری ایجاد شود که حالا از الان شاهد این تغییر باشیم. لایحه بودجه هم در حالی تقدیم مجلس شد که رقم یارانه نقدی ثابت مانده بود. در این باره هیچ مسئولی اظهار نظری نداشته است، فقط امروز طیبه حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانهها اعلام کرده که پرداخت یارانه نقدی تا پایان سال تغییری ندارد، اما در بودجه سال آینده هر رقمی که برای یارانه ابلاغ شود، همان مبلغ پرداخت خواهد شد. با اینحال، سرپرستان خانوار از کجا میتوانند پیگیر اعتراضات خود باشند؟
چند روش برای پیگری پرداخت یارانه نقدی
مسئولان مربوطه میگویند مردم از چند روش میتوانند به دهکبندی یا دیگر مشکلات خود درباره یارانه نقدی اعتراض کنند. دو سامانهای که معرفی شده؛ یکی سامانه ثبت اعتراض و درخواست بازبینی و دیگری سامانه ثبتنام از جاماندگان یارانه است. وزارت رفاه هم اعلام کرده که سرپرستان خانوار میتوانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.
همچنین، یکی دیگر از راهها پیگیری با کمک کد ملی است. افراد میتوانند با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند. در مرحله بعد باید کد ملی سرپرست خانوار را وارد کنند. با وارد کردن کد ملی و شماره تماس سرپرست خانوار، مشخص میشود که آیا یارانه به خانوار تعلق میگیرد یا نه.
اعتراض به قطع یارانه به دلیل تراکنش بانکی
حساب شخصی و تجاری تفکیک کنید
افرادی که به دلیل تراکنشهای بالا یارانه آنها قطع شده است میتوانند نسبت به تفکیک حساب شخصی و تجاری خود اقدام کنند. در این صورت در آینده سابقه اطلاعات گردش حساب آنها در نظر گرفته نمیشود.
دولت سیزدهم در اردیبهشت ماه تصمیم به حذف یارانه گرفت. در همان زمان هم شرایط ثبت اعتراض به دهکبندیها و درخواست بررسی مجدد را فراهم کرد. با وجود گذشت بیش از سه ماه از آن زمان همچنان افراد جامانده و متقاضیان بررسی مجدد دهکبندی انتقادهایی دارند.
در سامانه حمایت معیشتی جدید به نشانی hemayat.mcls.gov.ir امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده است و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند، میتوانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به صورت تفکیک شده ثبت کنند.
سایت ثبت اعتراض به دهکبندی یارانه
با این حال روند ثبت اعتراض به دهکبندی و شناسایی خانوار مشمول، همچنان ادامه دارد و متقاضیان بازبینی دهکبندی و افرادی که یارانه آنها از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده است، همچنان میتوانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.
ثبت نام جاماندگان یارانه نقدی
همچنین ثبتنام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا ماندهاند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز از طریق سایت https://my.gov.ir امکان پذیر است.
تکلیف جاماندگان و ثبتنامیهای جدید یارانه
سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تکلیف جاماندگان و ثبتنامیهای جدید یارانه گفت: برخی افراد جامانده به دلایل مختلف هنوز امکان ثبتنام پیدا نکردهاند. ثبتنام افراد جامانده و انصرافیهای قبل، توسط سازمان هدفمندسازی یارانهها و از طریق درگاه my.gov.ir صورت میپذیرد.
پس از ثبتنام، اطلاعات خانوارهای ثبتنامی توسط سازمان هدفمندسازی یارانهها برای پایگاه رفاه ایرانیان ارسال شده و در اولین دور بعدی واریز یارانه، مورد وسع سنجی فوری قرار گرفته و در صورت حضور در دهکهای ۱ تا ۹، سرپرستان خانوارهای مشمول برای واریز یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانهها معرفی میشوند.
تکلیف رفع مسدودی یارانهها
درباره خانوارهایی که اخیرا مشمول شده و معوقات خود را دریافت نکردهاند و همچنین درباره تکلیف رفع مسدودی یارانهها گفت: تمامی امور اجرایی مربوط به واریز یارانهها، از جمله پرداخت معوقات مشمولان، تعیین تکلیف مبالغ مسدودی در حساب سرپرست خانوار، رفع مشکل واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضا خانوار و … توسط سازمان هدفمندسازی یارانهها صورت میپذیرد.
نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی اولیه خانوار
وی درباره نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی اولیه خانوار اظهار کرد: همانطور که پیشتر بیان شد متولی اطلاعات ورودی، دستگاههای اجرایی مولد آن هستند. به عنوان مثال اگر کسی خودرویی را قولنامهای فروخته یا فک پلاک نکرده است باید با مراجعه به مراکز فک پلاک مسئله را حل کند.
جداسازی یارانه فرزند مجرد
اطلاعات ساختار خانوار که یکی از پایهایترین اطلاعات وسع سنجی است در صورت نیاز به اصلاح (مواردی از قبیل ازدواج فرزندان، اشتغال فرزندان مجرد، فوت و موالید و حضانت و طلاق و امثالهم) طبق بخشنامه ستاد تنظیم بازار فعلا توسط سازمان هدفمندسازی یارانهها اصلاح میشود که از طریق پلیس به علاوه ۱۰ یا سامانههای اعلامی این سازمان صورت میپذیرد.
سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در هر صورت وزارت رفاه در سامانه جدید حمایت (اعتراض یارانه) hemayat.mcls.gov.ir امکانی را فراهم میکند تا سرپرستان خانوار بتوانند با مراجعه به آن برخی آیتمهای دخیل در وسع سنجی خود را مشاهده کنند و در صورت اعتراض راهنمایی لازم برای اصلاح آن اطلاعات را دریافت کنند.
در مورد افرادی که اصطلاحا کارپرداز هستند و تصور میکنند گردش حساب بالا ایشان موجب حذف یارانهشان شده است این امکان فراهم شده است که در صورت تفکیک حساب شخصی و تجاری، در وسع سنجیهای آتی سابقه اطلاعات گردش حساب آنها در نظر گرفته نشود.
زریباف افزود: مضاف بر اینکه برخلاف تصور عموم، گردش حساب (مجموع واریز و برداشت بانکی) از آیتمهای کم اثر در ساز و کار وسع سنجی است.
به گفته وی پس از ثبت اعتراض و اقدام برای اصلاح اطلاعات ثبتی خانوار و همچنین ارجاع اطلاعات اصلاح شده از دستگاههای متولی به پایگاه رفاه ایرانیان، از اطلاعات جدید در وسع سنجیهای آتی که در بازههای زمانی سه یا شش ماهه صورت میپذیرد بهره برده خواهد شد.
چرا یارانه اين ماه من واریز نشده