مرسدس AMG قیمت سدان اسپرت C۶۳ را حدوداٌ ۸۵ هزار دلار اعلام کرد.
اقتصادسنج| بنز، یا مرسدس-بنز، یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای لوکس و خودروهای سواری در جهان است. شرکت مرسدس-بنز، که معمولاً به نام بنز شناخته میشود، یکی از سه برند اصلی خودروسازی شرکت دایملر آلمان است. این برند برای کیفیت، فناوری پیشرفته، و طراحی بینظیر خودروهاش معروف است.
ژرمنها از نسل جدید C۶۳ در سال ۲۰۲۲ رونمایی کردند اما قیمت و مشخصات نهایی آن در بازار خودرو آمریکا به تازگی منتشر شده است. خریداران برای این خودرو باید حدود ۸۵ هزار دلار بپردازد که شامل ۱۱۵۰ دلار هزینه تحویل نیز هست. با انتخاب مدل پیناکل که دارای تجهیزات بیشتر است قیمت C۶۳ به ۸۷ هزار دلار افزایش مییابد.
اما مرسدس AMG C۶۳ از نظر قیمتی در برابر رقبا چگونه عمل میکند؟
اصلیترین رقیب این خودرو بی ام و M۳ است که هماکنون با قیمت حدود ۷۷ هزار دلاری عرضه میشود. بسیاری از طرفداران احتمالاً سدان اسپرت باواریا را به خاطر پیشرانه ۶ سیلندر خطی حجیمتر فاقد سیستم پلاگین هیبریدی، طراحی دیفرانسیل عقب و همچنین گیربکس ۶ سرعته دستی ترجیح خواهند داد. حتی مدل قویتر و اتوماتیک M۳ کامپتیشن نیز با قیمت ۸۱ هزار دلار ارزانتر از C۶۳ خواهد بود.
قیمت M۳ کامپتیشن xDrive اتوماتیک به حدود ۸۵ هزار دلار میرسد و از این نظر تقریباً مشابه C۶۳ خواهد بود. البته مدل سفارشی و تولید محدود M۳ CS که سال قبل عرضه شد و تمامی نسخههای آن به فروش رسید قیمت ۱۲۰ هزار دلاری دارد.
یکی دیگر از رقبای مرسدس AMG C۶۳ خودروی آلفارومئو جیولیا است که متأسفانه از بازار آمریکا خداحافظی کرده اما میتوان اندک نمونههای باقی مانده آن را با قیمت حدود ۸۳۵۰۰ دلار خریداری کردرصورت رتیکه تا آخر همین ماه جیولیا خریداری شود تخفیف ۱۷۵۰ دلاری اعمال خواهد شد و قیمت آن را به حدود ۸۲ هزار دلار کاهش خواهد داد.
سومین رقیب C۶۳ را میتوان کادیلاک CT۴-V بلک وینگ دانست که با گیربکس دستی ۶۳ هزار دلار قیمت دارد و در صورت انتخاب گیربکس اتوماتیک قیمت آن به ۶۶ هزار دلار میرسد. به این لیست باید آئودی RS۵ اسپرت بک را نیز اضافه کنیم که اگرچه خودرویی هاچبک به شمار میرود اما هنوز رقیب AMG C۶۳ خواهد بود. این خودرو ۸۱ هزار دلار قیمت دارد.
اما انتخاب گرانترین خودروی این کلاس باعث دستیابی به قویترین پیشرانه ۴ سیلندر تاریخ در یک محصول تولید سری میشود. نیروگاه دستساز M۱۳۹I مرسدس از نوع ۲ لیتری است که بهصورت طولی در خودرو قرار میگیرد. این پیشرانه ۴۶۹ اسب بخار قدرت دارد و با یک موتور برقی ۲۰۱ اسب بخاری همکاری میکند. شایان ذکر است موتور برقی نصب شده در اکسل عقب حداکثر قدرت خود را فقط به مدت ۱۰ ثانیه ارائه میکند و خروجی مداوم آن تنها ۹۴ اسب بخار است. این موتور برقی با باتری ۶.۱ کیلووات ساعتی همراه شده است. برخلاف نسل پیشین ۸ سیلندر و دیفرانسیل عقب، مرسدس AMG C۶۳ جدید فقط بهصورت چهار چرخ محرک عرضه میشود و قدرت ترکیبی آن به ۶۷۱ اسب بخار میرسد. با این قدرت قابلتوجه، سدان تازهنفس مرسدس صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۳ ثانیهای خواهد داشت.
البته ژرمنها یک موتور برقی دیگر را نیز برای حذف تأخیر توربو در نظر گرفتهاند. AMG از سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب، ترمزهای کامپوزیتی، دستهموتورهای دینامیک و دامپرهای تطبیقی برای C۶۳ استفاده کرده است. در آمریکا فقط نسخه سدان این خودرو ارائه خواهد شد اما اروپاییها میتوانند مدل جادارتر واگن را نیز انتخاب کنند. همچنین باید گفت نسخههای استیشن RS۴ آوانت و M۳ تورینگ نیز در آمریکا عرضه نمیشوند.
هنوز مشخص نیست که چه تعداد از آمریکاییها ۸۵ هزار دلار را برای یک خودروی ۴ سیلندر پرداخت خواهند کرد. از طرفی نباید منتظر بازگشت پیشرانه ۸ سیلندر ماند چراکه چنین چیزی قبلاً رد شده است. مایکل شیبه مدیرعامل AMG اظهار داشته بازوی پرفورمنس مرسدس همچنان به پیشرانه ۴ سیلندر پلاگین هیبریدی وفادار باقی خواهد ماند زیرا این پیشرانه بسیار بسیار پیشرفته و سطح بالاست. در نهایت باید گفت نسل جدید E۶۳ نیز فاقد پیشرانه ۸ سیلندر خواهد بود و احتمالاً از پیشرانه ۶ سیلندر هیبریدی استفاده خواهد کرد.