بر اساس استعلام از فروشندگان سطح شهر تهران، قیمت لاستیک خودرو سواری تنها در یک هفته قریب ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
اقتصادسنج؛ بر اساس استعلام از فروشندگان سطح شهر تهران، قیمت لاستیک خودرو سواری تنها در یک هفته قریب ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
افزایش چندماه یکبار نرخ لاستیک خودرو علیرغم این حقیقت است که مصطفی تنها، سخنگوی صنعت لاستیک کشور مدعی شد که ۷۰ درصد مواد اولیه تولید داخل است، موادی که بعضاً در پتروشیمیهای تولید میشود که از انواع رانت و حمایت دولتی مانند نرخ دولتی یوتیلیتی برخوردار هستند.
نرخ ۴ حلقه تایر برای خودروهای پرتیراژ بعضاً به ۷ تا ۸ میلیون تومان رسیده که برای اقشار پایین درآمدی کمرشکن محسوب میشود. با وجود این رشد قیمت، وزارت صمت در اقدامی عجیب واردات تایرهای پرمصرفی مانند تایر ۱۴، ۱۳ و ۱۵ را ممنوع کرده است، همین مسئله بر رشد تصاعدی قیمت آنها در بازار افزوده است.
دولت با ایجاد رانت و انحصار در صنعت لاستیک، با افزایش اعتراضات به رشد قیمت به جای آنکه عرضه را افزایش دهد، در اقدامی که از سوی برخی کارشناسان پوپولیستی و نمایشی خوانده شد، برخی تایرسازان را موظف کرد که در سامانههای اینترنتی تایر را با نرخ دولتی عرضه کنند.
در واقع یک حلقه تایر که در بازار قریب ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد، در سامانههای مذکور حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است.
با وجود ۲ هفته تلاش، همه محصولات کویر تایر با گزینه ناموجود سیمانی شده بود و خرید از این سایت امکانپذیر نبود.
سایت لاستیک دولتی متعلق به شرکت آسایش راه همتا (سکوی شماره ۳۸ سامانه تجارت تخصیص و توزیع کالا) خود را مسئول فروش تایرهای دولتی احتکار شده معرفی نموده، در سایت خود شماره تماس را غیرفعال کرده و برای ارتباط تنها یک آدرس تلگرامی قرار داده است، این آدرس نیز پاسخگوی تماسها نیست، البته با توجه به تفاوت قیمت تایر در بازار اگر پاسخ میدادند عجیب بود! لینکهایی نیز که این سایت از فروش آنلاین شرکتهای تولید داخل قرار داده، با هر بار طی کردن پروسه خرید اصطلاحاً ارور میزنند و امکان خرید در آنها وجود ندارد.
تمام نمایندگیهای عرضه لاستیک با نرخ مصوب نیز گزینه قیمتهای مصوب را مانند تصاویر زیر ناموجود کردهاند.
در این بین تنها شرکتی که میتوان بارگذاری مدارک و تکمیل پروسه خرید را در سایت آن انجام داد و بنا بر اظهارنظر مردم برخی افراد پیش از این موفق شدهاند از آن خرید کنند، لاستیک بارز است. سایت این مجموعه نیز پس از دو هفته تلاش هر بار با پیغام درخواست بیش از حد مواجه میشود.
سامانه تخصیص تایر و روغن موتور وزارت صمت نیز همانگونه که در صفحه اول این پلتفرم درج شده تنها محصولات ویژه خودروهای سنگین را عرضه مینمایید، هر چند اخذ تایر دولتی از این سامانه برای رانندگان خودرو دولتی نیز پروسه چندان راحتی نیست.
روابط عمومی وزارت صمت در برابر سوال این رسانه در مورد وضعیت رشد بیرویه قیمت تایر و ناموجود بودن تایر در سامانههای فروش آنلاین با نرخ مصوب حاضر به پاسخگویی نشد.
نظرات و تجربیات شما
-
واقعادرست میفرماید اگررانت ودزدی وآقازاده بازی نباشه ایران گلستانه
-
جلوی واردات لاستیک را گرفته اند چون می دانند دیگر نمی توانند لاستیک را با قیمت گران به مردم بیاندازند….😞
چه خبره ۷ میلیون ۴ تا لاستیک .. اونم ۷۰درصد مواد اولیه داخلی
لاستیک جفتی ۱۲۰ هزار تومن شده ده برابر بازم توقع تولید کننده زیاده ؟ در ازای عدم واردات توزیع تایر با قیمت مثلا دولتی با وزارت صمت به تفاهم رسیدن … اگر واردات آزاد بشه تولید کننده تایر داخلی خوب میدونه از قیمت اونا کمتر خواهد شد اینجا مصرف کننده هست که داره بشدت چوب سیاست های غلط رو میخوره