جمعه, ۲ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-11-22
کد خبر: 36697 |
تاریخ انتشار : 14 ژانویه 2023 - 15:38 |
ارسال به دوستان
پ

در روزهایی که نوسانات نرخ ارز به اوج خود رسیده است؛ قیمت لوازم یدکی خودرو نیز همانند سایر محصولات افزایش یافته است.

اقتصادسنج؛ در روزهایی که نوسانات نرخ ارز به اوج خود رسیده است؛ قیمت لوازم یدکی خودرو نیز همانند سایر محصولات افزایش یافته است.

علاوه بر نرخ بالای تورم و جهش‌های نرخ دلار در ماه‌های گذشته، یک عامل دیگر برای افزایش قیمت قطعات یدکی؛ ممنوعیت ثبت سفارش این محصول است که طی یک سال گذشته اعمال شده است و به چالشی برای قطعات خودروهای خارجی به ویژه خودروهای چینی تبدیل شده است.

نیک‌آیین، رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در این باره گفته است که افزایش قیمت قطعات سبب شده تا مردم قید خرید لوازم یدکی را زده و خودروهای خود را بدون تعمیر استفاده کنند که همین عدم رفع ایرادات، سبب بروز تصادفات جاده‌ای می‌شود.

گفته است که با وجود افزایش قیمت‌ها، کمبودی در این زمینه وجود ندارد؛ اما خرید قطعات خودروهای خارجی با مشکل مواجه است. عبدالهادی خسروفرد، رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل هم در اظهارنظری صریح این خبر را تایید کرده است.

وزارت صمت برای بازار لوازم یدکی چه کرده است؟

وجود التهاب در بازار قطعات یدکی در حالی است که پیش از این نیز این بازار با معضلات مهم دیگری همچون وجود کالای تقلبی و قاچاق درگیر بوده است.

وزارت صمت برای مقابله با قطعات یدکی قاچاق موجود در بازار، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان را ملزم به دریافت کد رهگیری و شناسه کرد. بر این اساس آنها باید قطعات یدکی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت و شناسه کالا دریافت کنند.

اخذ شناسه برای لوازم یدکی خودرو از نیمه مرداد توسط وزارت صمت برای ۵۵ گروه قطعه اجباری شده و تا پایان سال جاری ادامه دارد.

اقدام دیگر وزارت صمت در این زمینه الزام درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی لوازم یدکی بود که این موضوع نیز با مخالفت انجمن‌های مرتبط با قطعات یدکی همراه شد و آنها این تصمیم را عاملی برای مخاطره افتادن تولید و هم ضرر مصرف کنندگان ارزیابی کردند.

وزارت صمت در ساماندهی بازار موفق بود؟ 

زیرساخت‌های ضعیف سامانه شناسه کالا مشکلاتی برای مردم و تعمیرکاران ایجاد کرده است. برخی از اتحادیه‌ها از جمله رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی در مشهد طرح وزارت صمت را ناموفق می‌داند.

اردکانی مقدم به حجم بالای کالاهای موجود از سال‌های قبل اشاره کرده و گفته که صرفا نیم درصد از آن کالاها شناسه‌دار شده است. او می‌گوید این طرح فروش را با چالش مواجه کرده و پاسخگوی شرایط موجود نیست.

اما وزارت صمت از طرح خود دفاع می‌کند؛ در این خصوص محمدمهدی برادران؛ معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفته است که صدور کد رهگیری برای قطعات یدکی باعث تقویت تولید داخلی، رشد چند برابری فروش و مقابله با کالای قاچاق شده است.

تا به امروز اقدام وزارت صمت دولت سیزدهم در زمینه بازار لوازم یدکی صرفا شناسه دار کردن کالاها برای مقابله با قاچاق و درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی کالا بوده است که اکنون وضعیت بازار حاکی از ناموفق بودن این طرح‌ها است.

به نظر می‌رسد تداوم روند فعلی در بازار سبب رکود در وضعیت کاری تعمیرکاران به دلیل عدم علاقه مردم برای تعمیر خودروهای خود و یا استفاده از اتومبیل‌ها بدون تعمیر و در نهایت وقوع مشکلات جانی و مالی شود.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید