وزیر آموزش و پرورش با اعلام این خبر که ۷۲ هزار معلم در سال ۱۴۰۳ استخدام میشوند، گفت: مهر ۱۴۰۳ در پایه اول دبستان کتابهای درسی جدید خواهیم داشت.
اقتصادسنج| وزیر آموزش و پرورش با اعلام این خبر که ۷۲ هزار معلم در سال ۱۴۰۳ استخدام میشوند، گفت: مهر ۱۴۰۳ در پایه اول دبستان کتابهای درسی جدید خواهیم داشت.
رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش درباره تأمین امنیت امتحانات نهایی گفت: کیفیت آموزش از دغدغههای جدی این وزارتخانه است و مصوبه کاهش ضریب کنکور در پذیرش دانشجویان در دو مجلس مصوب و به دو دولت ابلاغ شد اما به دلایلی توان اجرا نداشتند، سال 1402 این موضوع را اجرا کردیم و در کنار تمام فشارهای روانی بر داوطلبان و تلاش مافیای کنکور برلی لغو مصوبه، آن را اجرا کردیم و به معلم، کتاب و مدرسه مرجعیت دادیم.
وی افزود: موضوع «کیفیت آموزش» روی میز رئیس جمهور قرار دارد؛ با اجرای مصوبه کنکوری، 11 استان که سهم آنها از صندلیهای برتر دانشگاهها بین 50 تا 150 درصد بیشتر از نسبت داوطلبانشان بود، منطقی شد و سهم استانهای محروم افزایش یافت به عنوان مثال استان سیستان و بلوچستان که 0.16 درصد از یک (شاخص عدالت آموزشی) کسب میکرد در سال 1402، 0.48 درصد سهم کسب کرد.
لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی شایعه است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مصوبه کنکوری به دنبال کیفیت آموزش و اجرای برنامه درسی ملی است، گفت: حتی یک مورد از شایعات لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی صحت نداشت و اگر سوالی لو برود ابتدا خودمان به خانوادهها خواهیم گفت، در سال 1403 امنیت امتحانات نهایی بیشتر از سال گذشته تامین خواهد شد.
صحرایی درباره برگزاری کنکور تربیت معلم برای نخستین بار در سال 1403 بیان کرد: سال 1401 مصوبه کیفیت بخشی به دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شد. باید توجه داشته باشیم که عالم با معلم بسیار متفاوت است و فرد باید ذات معلمی را داشته باشد، کنکور اختصاصی تربیت معلم به دنبال کشف معلم است.
رشد 25 درصدی پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان
وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه مصوب شد ظرفیت دانشگاه فرهنگیان سالانه 25 درصد افزایش یابد همچنین «مدرک دو گانه» را با همراهی سایر دانشگاهها اجرا کردیم، در این طرح افراد به مدت دو سال دروس علمی را در سایر دانشگاهها و به مدت دو سال، دروس حرفه معلمی را در دانشگاه فرهنگیان طی خواهند کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هماکنون بیش از دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون استخدامی معلم جذب میکنیم، گفت: سال 1402 تاریخی ترین سال استخدام معلم بود، ریشه کمبود معلم مربوط به 10 سال گذشته است و این سونامی مهر 1402 گریبانگیر ما شد چون معلمانی هم که به خاطر رتبه بندی بازنشستگی خود را به تأخیر انداخته بودند، مهر 1402 با بهرهمندی از رتبهبندی، بازنشسته شدند.
72 هزار معلم استخدام میشوند
صحرایی گفت: سال 1402، 50 هزار معلم از طریق آزمون استخدامی و 25 هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام شدند و سال 1403، 72 هزار معلم استخدام خواهیم کرد و و 20 هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و رجایی نیز به مدارس وارد میشوند.
کتابهای درسی جدید برای پایه اول دبستان
وی درباره تعییر کتابهای درسی عنوان کرد: تحول باید در برنامه درسی اتفاق بیفتد که یک شاخه آن کتاب درسی است. شایستگیهای پایه که دانش آموزان باید به آن برسند، استخراج شده و مقدمه تغییر کتابهای درسی است براین اساس در سال 1403 کتابهای درسی پایه اول دبستان جدید خواهد بود همچنین اثر محسوس تغییر کتابهای درسی در سال 1404 مشاهده خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش درباره توجه به مدارس دولتی گفت: کیفیت مدارس دولتی همیشه از مدارس غیردولتی پایینتر نیست در بسیاری از مدارس دولتی کادر مدرسه متعهدانه خدمت میکنند و با وجود تنگناها قلههای تربیتی فراوانی در این مدارس قابل مشاهده است.
صحرایی با اشاره به اینکه معلمان جدید الاستخدام به مدارس دولتی میروند، افزود: در قالب بخشنامهای اعلام کردیم، معلمان با سابقه نیمی از ساعت موظف را در مدارس دولتی تدریس کنند.
تنوع مدارس باید کاهش یابد
وی با اشاره به اینکه خرداد امسال برای نخستین بار دانشآموزان معلمان را ارزیابی میکنند، مطرح کرد: رئیسجمهور برای هر دستگاهی اولویت ابلاغ کرده حیرت آور است که اولویت ابلاغی به بنده ارتقای کیفیت آموزش و مدارس دولتی است، برای این موضوع لایحه حمایت از مدارس دولتی تدوین میشود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 18500 مدرسه غیردولتی و 106 هزار مدرسه دولتی داریم، در تعدادی از مدارس خاص غیردولتی کیفیت آموزش بالا است اما در برخی مدارس دولتی مانند هیئت امنایی، سمپاد، شاهد و نمونه دولتی کیفیت خوبی وجود دارد البته باید تنوع مدارس کاهش یابد و دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داشته باشیم.
همراهی سه نهاد برای بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل
صحرایی درباره دانشآموزان بازمانده از تحصیل گفت: 911 هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل در قالب طرح شهید محمودوند شناسایی شدند که دلایل اصلی بازماندن از مدرسه مسائل فرهنگی، اقتصادی و معیشتی است.
وی ادامه داد: تقویت مدارس روستا مرکزی، عشایری و شبانهروزی در دستور کار است و بنیاد مستضعفان به ما برای ساخت مدارس شبانه روزی در مناطق روستایی کمک میکند؛ تا به امروز توانستیم 130 هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل را به مدارس برگردانیم.
وزیر آموزش و پرورش در پایان یادآور شد: پروژه ملی انسداد مبادی بیسوادی و بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل به مدارس با ریاست، معاون اول رئیس جمهور در حال پیگیری است و بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی امام و قرارگاه جهادی امام حسن مجتبی برای بازگشت به تحصیل دانشآموزان همراهی میکنند.