خودرو سایپا سیلک یکی از جدیدترین و البته لوکسترین خودروهای گروه سایپا است و یک محصول هاچبک به حساب میآید. این خودرو محصول مشترک دانگ فانگ چین و کمپانی فرانسوی است که حالا توسط سایپا در ایران مونتاژ میشود. در ادامه با معرفی جزییات بیشتر از مشخصات این خودرو همراه ما باشید.
اقتصادسنج| خودرو سایپا سیلک یکی از جدیدترین و البته لوکسترین خودروهای گروه سایپا است و یک محصول هاچبک به حساب میآید. این خودرو محصول مشترک دانگ فانگ چین و کمپانی فرانسوی است که حالا توسط سایپا در ایران مونتاژ میشود. در ادامه با معرفی جزییات بیشتر از مشخصات این خودرو همراه ما باشید.
سایپا سیلک (Siyalk)، جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا است که در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۲ رونمایی شد. البته این خودرو سابقهای چندین ساله در نمایشگاههای خودرویی ایران دارد.
چرا که نسخه اولیه آن، سال ۹۵ در نمایشگاه مشهد رونمایی شد و سال ۱۴۰۱ هم با نام سایپا M۴۴ و طراحی ظاهری قدیمی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو حضور پیدا کرد. اگرچه این خودرو نشان سیتروئن را روی چهره خود دارد، اما با نام سیتروئن C۳-XR محصول مشترک دانگ فنگ چین چین و کمپانی فرانسوی به حساب میآید و به همین خاطر، سایپا توانسته مجوز مونتاژ آن را در ایران دریافت کند. نام این خودرو از تپه باستانی سیلک در نزدیکی کاشان گرفته شده است.
مشخصات فنی سایپا سیلک
سایپا سیلک با پیشرانه ME۱۶ که با اسامی TU۵ پلاس و EC۵ نیز شناخته میشود، مونتاژ خواهد شد. حداکثر قدرت این موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی، ۱۱۳ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن نیز ۱۵۰ نیوتن.متر است. قدرت موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به چرخهای جلو منتقل میشود.
سیتروئن C۳-XR در چین به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی مشترک با پژو ۳۰۱ مجهز است. این پیشرانه در خودروهای پژوسیتروئن EC۵ نامیده میشود که نسخه ایرانیزه آن، TU۵ پلاس نام دارد. این پیشرانه هماکنون در تارا و رانا پلاس پانوراما مورد استفاده قرار میگیرد و در آینده نزدیک در سایپا شاهین نیز استفاده خواهد شد. بنابر آنچه از سایپا سیلک به رسانهها گفته شده است، این پیشرانه در کراساوور سایپا نیز به کار گرفته خواهد شد. حداکثر راندمان پیشرانه سایپا سیلک، ۱۱۴ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور است. بنابراین سیلک در مقایسه فنی با سیتروئن C۳ مونتاژی، قدرت و گشتاور کمتری ارائه میدهد و شتاب کندتری را نیز به نمایش خواهد گذاشت.
با این حال حذف توربوشارژر از این خودرو، باعث شده است تا پیشرانه سیلک سازگاری بیشتری با شرایط ایران داشته باشد. گیربکس مورد استفاده در سایپا سیلک نیز از نوع شش سرعته اتوماتیک است. این گیربکس در سایپا شاهین جدید مورد استفاده قرار میگیرد.
این اتفاق در حالی است که سیتروئن C۳-XR چینی به گیربکس شش سرعته دوکلاچه مجهز است. بنابراین در بخش گیربکس نیز سیلک برتری خود را در بلندمدت نشان خواهد داد؛ چرا که گیربکسهای اتوماتیک معمولی پیچیدگی کمتری در مقایسه با جعبه دندههای اتوماتیک دوکلاچه یا CVT دارند.
مشخصات کلی
نوع موتور خودرو |
خطی بنزینی |
حجم موتور |
۱.۶ لیتر |
سیلندر / سوپاپ |
۴ / ۱۶ |
تنفس موتور |
طبیعی |
قدرت |
۱۱۵ اسب بخار |
گشتاور |
۱۴۷ نیوتن.متر |
گیربکس |
۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک |
دیفرانسیل جلو |
شتاب |
—– |
سرعت |
۱۸۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت |
—– |
استاندارد آلایندگی |
یورو ۵ |
فرمان |
برقی |
بدنه |
کراس اوور جمع و جور |
نوع رینگ |
آلومینیومی |
آپشنها و امکانات سایپا سیلک
خودرو سایپا سیلک دارای آپشن های و امکانات رفاهی مختلفی است که در ادامه لیست این آپشن ها را باهم میخوانیم.
کروز کنترل |
دارد |
کروز کنترل هوشمند |
ندارد |
کنترل ایستایی در سربالایی |
دارد |
کنترل سرعت در سرازیری |
ندارد |
کنترل کشش |
دارد |
کنترل پایداری |
دارد |
اتو پارک |
ندارد |
سنسور جلو |
ندارد |
سنسور عقب |
دارد |
رادار نقطه کور |
ندارد |
رادار تغییر لاین |
ندارد |
رادار تصادف جلو |
ندارد |
رادار تصادف عقب |
ندارد |
ترمز ضدقفل |
دارد |
توزیع نیروی ترمز |
دارد |
ترمز کمکی |
ندارد |
ترمز اضطراری |
ندارد |
ترمز پارک برقی |
ندارد |
اتولایت |
دارد |
چراغ روز |
دارد |
دکمههای کنترلی فرمان |
دارد |
گرمکن فرمان |
ندارد |
پدال شیفتر |
ندارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی |
دارد |
ناوبری |
ندارد |
نمایشگر هدآپ |
ندارد |
دوربین عقب |
دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه |
ندارد |
کیسه هوا |
دارد |
ورود بدون کلید |
دارد |
استارت بدون کلید |
دارد |
تهویه اتوماتیک |
ندارد |
صندلی برقی راننده |
ندارد |
صندلی برقی سرنشین جلو |
ندارد |
گرمکن صندلی جلو |
ندارد |
سردکن صندلی جلو |
ندارد |
آینه بغل برقی |
دارد |
گرمکن آینه بغل |
دارد |
پانوراما |
ندارد |
سانروف |
دارد |
شمارش معکوس عرضه رسمی سایپا سیلک در نیمه اول امسال
این خودرو کراساوور سابکامپکت با نام اصلی سیتروئن C3 XR برای اولین بار در نمایشگاه خودرو گوانگژو سال ۲۰۱۴ رونمایی شد و در ابتدا قرار بود تا فقط برای بازار چین عرضه شود. C3 XR بر پایه سیتروئن الیزه (C-Elysée) با پلتفرم مشترک پژو ۳۰۱ ساخته شده است و در واقع یک نسخه کراس هاچبک از دو خودرو مذکور محسوب میشود. این محصول از سال ۲۰۱۴ توسط کارخانه مشترک دانگفنگ پژو-سیتروئن در کشور چین تولید میشود.
با توجه به اینکه خودرو «تارا» ایران خودرو هم با پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته شده است، سایپا سیلک و تارا قطعات مشترک زیادی خواهند داشت و هر دو از پلتفرم PF1 پژو سیتروئن استفاده میکنند. نام «سیلک» با الهام از نام «سی یلک» (Sialk) روی این خودرو قرار داده شده که نخستین تمدن ایران مرکزی در شهر کاشان بوده و حدود ۸ هزار سال قدمت دارد و اکنون نیز یکی از تپههای معروف کاشان است. سایپا بهدلیل قرارگیری سایت تولیدی سایپا سیتروئن در این شهر اقدام به انتخاب این نام کرده است. تمام قطعات سیلک ثبت سفارش شده و قرار است تا بهصورت رسمی در ششماهه اول سال ۱۴۰۳ عرضه رسمی آن آغاز شود.
طراحی نمای بیرونی و داخلی سایپا سیلک
گروه خودروسازی سایپا بهدنبال مونتاژ آخرین نسخه کراس اوور سیتروئن C3 XR است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و از طراحی عامهپسند و جدیدی بهره میبرد.
نمای جلوی سیلک بهلطف تغییراتی که طی دو نسل تجربه کرده است، بهروزتر بهنظر میرسد و میتواند در برابر سایر رقبای خود حرفهایی برای گفتن داشته باشد. در این خودرو شاهد طراحی چراغهایی هستیم که توسط یک جلوپنجره باریک به هم متصل شده است؛ در حالی که در پایین ورودی هوای بسیار بزرگی بهچشم میخورد که بخش بزرگی از سپر را پوشانده است. در طرفین سپر هم دیلایتها با فرم عمودی خودنمایی میکنند. ابعاد سیلک در طول، عرض و ارتفاع بهترتیب برابر با ۴۲۶۰، ۱۷۹۰ و ۱۵۶۰ میلیمتر است.
در نمای داخلی نیز شاهد طراحی داشبورد کاملاً جدیدی برای این کراس اوور هستیم که فضای بهمراتب مدرنتر و جذابتری را برای مشتریان فراهم کرده است. در آخرین نسخه سیلک شاهد داشبورد بهروزی با دریچههای تهویه افقی باریک هستیم که توسط یک نوار کرومی به هم متصل شدهاند. تریم مشکی براق و نقرهای روی داشبورد و کنسول مرکزی هم حال و هوای کمی لوکستری به داخل خودرو بخشیده است. همانطور که اشاره کردیم این خودرو بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ و تارا ساخته شده است؛ بنابراین در قسمت عقب صندلیهای جاداری را ارائه میکند و صندوق بار آن با ۴۲۰ لیتر ظرفیت برای این کلاس کاملا مناسب است. در نهایت طراحی و فضای داخلی سیلک برای یک کراس اوور اقتصادی در بازار جهانی مناسب است.
قیمت
سیتروئن C3 XR فول هماکنون در چین با قیمت ۱۱۳ هزار و ۹۰۰ یوآن معادل ۱۶ هزار دلار عرضه میشود که با توجه به نرخ دلار فعلی و سایر هزینهها، این خودرو در بازار کشورمان با محدوده قیمتی حدود ۱.۵ میلیارد تومان عرضه خواهد شد.