یکی از محصولات پرتیراژ و پرفروش سایپا که در چند سال اخیر توانسته میان مردم بسیار محبوب شود و مورد استقبال قرار گیرد، کوییک است، که در زیر ظاهر جذاب تری که نسبت به تیبا دارد، از همان موتور و گیربکس تیبا بهره گرفته است. این خودرو برای اولین بار به صورت تک رنگ به بازار عرضه شد و سپس نسخه دورنگ یا سری آر (Quick R) آن نیز وارد خط تولید شد.

از ابتدای ورود نسخه دورنگ به بازار، بسیاری از مردم و خبرنگاران فکر می کردند که نسخه دورنگ مانند نسخه تک رنگ آن چنان مقبول واقع نشود، زیرا جدا از طراحی ظاهری دورنگ و بدون سلیقه ای که برایش انجام شده بود، تریم داخلی نیز دورنگ شد و رنگ قرمز استفاده شده برای بخش هایی از داشبورد به حدی زننده بود که می توانست موجب دلزدگی خریدار شود.

اما برخلاف پیش بینی ها و با در نظر گرفتن بازار محدودی که داشتیم و داریم، کوییک آر هم بسیار پرفروش شد و شاهد تردد چشم‌گیر آن در خیابان ها هستیم.

پس از عملکرد موفق کوییک آر در فروش، سایپا در سال ۱۴۰۰ نسخه S این خودرو را نیز وارد بازار کرد که باز هم از نظر فنی تفاوت خاصی با کوییک های قبلی ندارد، اما از نظر ظاهری و طراحی درون کابین شاهد برخی تغییرات هستیم.

به طور کلی، حس می کنم با این وضع بازار و نبود رقیب برای چنین محصولاتی که نسبت به دیگر خودروها ارزان قیمت محسوب می شوند، مردم باز هم از آن ها استقبال می کنند، زیرا ناچارند و این حجم از استقبال اصلاً به دلیل عملکرد خوب آن ها از جنبه های مختلف نیست.

تفاوت های فنی میان کوییک و کوییک S

به طور کلی، این دو خودرو از نظر فنی اختلافات زیادی با هم ندارند و برای هر دوی آن ها از موتور M15 استفاده می شود که می تواند ۸۷ اسب بخار توان و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

البته خبرهایی هم آمده است که نوید به‌کارگیری از نسخه بهبود یافته موتور M15 یعنی M15GSI را برای تمام خودروهای این رده سایپا مانند، کوییک، ساینا، سهند و اطلس را می دهد. به این ترتیب به احتمال زیاد قرار است سال بعد تمام انواع کوییک ها با موتور M15GSI به بازار عرضه شوند.

کوییک S

اما همان طور که گفته شد، این دو خودرو در یک بخش بسیار جزئی با هم متفاوت اند و آن هم تغییر موقعیت ECU از درون کابین به کاپوت است. ECU یا کامپیوتر کنترل کننده موتور کوییک S در زیر کاپوت قرار دارد، در حالی که ECU کوییک معمولی درون کابین نصب شده است.

علت چنین تغییری هم این است که کوییک های معمولی دارای یک ECU هستند که هم موتور را کنترل می کند و هم بخش های اکترونیکی، اما کوییک S دارای دو کامپیوتر است که یکی مختص موتور است و دیگری بخش های الکترونیکی و امکانات رفاهی خودرو را کنترل می کند.

به کامپیوتری که بخش های الکترونیکی و امکانات رفاهی خودرو را کنترل می کند BCM (Body Control Moduleمی گویند و خودرویی که به آن مجهز باشد دارای امکانات رفاهی و ایمنی بیش تری خواهد بود.

علت جدا کردن کامپیوتر موتور از کامپیوتر کنترل کننده بخش های الکترونیکی در نسخه S به این دلیل است که سیستم برق و سیم کشی کوییک S تغییرات اساسی داشته است و این خودرو می تواند مجهز به آپشن های بیش تری شود.

علاوه بر تغییر موقعیت ECU، دریچه گازهای این دو خودرو نیز با هم متفاوت اند. در کوییک S دریچه گاز سیمی حذف شده و جای خود را به دریچه گاز برقی داده است تا با این تغییر، کنترل ECU بر روی موتور بیش تر از پیش شود.