چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-03
کد خبر: 70068 |
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

طرح هوشمندسازی یارانه نان چه بلایی سر مردم و نانوایی ها آورد؟

از زمان اجرای هوشمندسازی یارانه نان، وزیر اقتصاد مدعی جلوگیری از قاچاق آرد شده اما نانوایی ها تداوم این وضع را مانع ادامه فعالیت خود برای پخت نان با کیفیت و البته با کمیت بالاتر و به شکل سنتی می دانند.

اقتصادسنج | از زمان اجرای هوشمندسازی یارانه نان، وزیر اقتصاد مدعی جلوگیری از قاچاق آرد شده اما نانوایی ها تداوم این وضع را مانع ادامه فعالیت خود برای پخت نان با کیفیت و البته با کمیت بالاتر و به شکل سنتی می دانند.

وزارت اقتصاد مدعی است؛ عرضه خارج از شبکه آرد؛ تا پیش از اجرای طرح هوشمندسازی یارانه صرفه بسیار بالایی داشته و پس از آن فروش نان خشک و سپس فروش نان تازه صرفه بالایی داشت.

اما اکنون طرح هوشمندسازی با رویکرد غیرقیمتی امکانی را فراهم می‌کند که اصولا دسترسی نانوایی ها به آرد یارانه‌ای با تامین نان مردم امکان‌پذیر باشد.به عبارتی با استقرار دستگاه کارتخوان هوشمند نانوایی به ازای فروش نان در هر روز به نانوا آرد یارانه ای تعلق می گیرد.

این در حالی است که افزایش هزینه های سربار و حقوق و دستمزد در کنار تورم فزاینده در اقتصاد باعث شده تا صاحبان نانوایی هایی که از آرد یارانه ای برخوردارند برای تداوم فعالیت به دنبال کاهش هزینه های خود و در گام اول کاهش نیروی انسانی در نانوایی باشند.

برهمین اساس اغلب نانوایی ها با کنارگذاشتن فرایند سنتی پخت نان اعم از چانه گیری و تنور سنتی و تولید نان با کیفیت به مردم، دستگاه های مکانیکی پخت نان را جایگزین کرده اند که جای اشتغال دستکم ۴ نیروی انسانی را پر می کند.

به این ترتیب تنور خشتی و سنگی نانوایی ها جای خود را به صفحه آهنی دستگاه هایی می دهند که چانه های کم وزن نان را با خساست تمام به نان هایی برای پخت تبدیل می کند که نه عطر و طعم نان های سنتی را می دهد و نه خواص غذایی آن برای حفظ سلامت انسان موثر است.

از طرفی با توجه به تداوم هزینه های نانوایی به دلیل عدم صرفه به مقیاس در تولید نان،آپشن هایی از جمله پخت و فروش نان ویژه یا نان لاکچری با کیفیت بهتر و شکل و اندازه استاندارد در نانوایی ها براه افتاده که همان نان به قیمت آزاد است.

این وضعیت در نانوایی های آزاد پز به مراتب بدتر و نان را تبدیل به یک لقمه نان کوچک بر اساس قیمت های دولتی کرده است.

هوشمند سازی یارانه نان بیش از آنکه به وزیر اقتصاد برای شمارش لقمه های نان در سفره مردم کمک کند به کاهش کمیت و افت کیفیت قوت لایموت ملت انجامیده و برکت تنورنانوایی ها را کور کرده است.

هوشمندسازی یارانه نان عنوان طرحی است که دولت سیزدهم در دستور کار قرار داد. ایده این طرح بین دو نگاه متولد شده است؛ اول اینکه آزادسازی قیمت نان را در دستور کار نداشت و دوم اینکه دولت با موضوع سهمیه‌بندی نیز مخالف بود.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :ناشناس

      اختلاف قیمت آرد یارانه ای و آزاد فساد انگیز است، یارانه اگر برای مردم است مستقیما به خود مردم که بالغ ،عاقل، رشید و هوشمند هستند دهید و آنها را در خرید کالا های اساسی که نان هم یکی از آنهاست آزاد گذاشته، آنگاه خواهید دید ریشه فساد از بین می رود، هر کس به اندازه نیاز نان خرید می کند، صف در نانوایی کوتاه، کیفیت نان خوب، ضایعات نان کم، احتیاج به دستگاه نظارتی کم می شود و همه احساس رضایت خواهند کرد.

    1. نویسنده :ناشناس

      خدا این مسئولان را لعنت کند هر روز بدتر از دیروز