شکاف میان بیشترین و کمترین سرانه حقوق و دستمزد کارکنان سازمانها و شرکت های شهرداری که در بودجه سال 1402 پیش بینی شده است برابر با رقم 24 میلیون و 800 هزار تومان است.
اقتصادسنج| شاید بتوان یکی از وجوه تمایز شورای ششم با سایر ادوار پیشین شورا را سابقه فعالیت نزدیک به 12 نفر از اعضاء شورا را به عنوان مدیران شهرداری در گذشته بر شمرد که از میان این افراد دو نفر دارای سابقه مدیریت ارشد شهرداری و دو نفر شهرداری مناطق شهرداری را در کارنامه دارند و همچنان هشت نفر از این افراد در دوران عضویت در شورا دارای رابطه استخدامی با شهرداری هستند که در دوران عضویت شان در شورا با جایگاه مدیر 6 مرتبه 16 به شورای شهر تهران مامور شده اند، البته بقیه اعضاء شورا در طول دوره عضویتشان در شورا با انعقاد قرارداد خدمات اداری شهر حق الزحمه قانونی خود را دریافت می کنند و در کنار این حق الزحمه از سایر مزایای رفاهی که مدیران شهرداری همچون دفترچه خدمات درمانی شرکت شهر سالم و… برخوردار هستند.
بهروز شیخ رودی؛معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم با اشاره به نقش مصوبه بودجه در جهت دهی هزینه های حقوق و دستمزد شهرداری گفت: درست است که سقف و کف حقوق و دستمزد و روند افزایش آن از اراده شهرداری و شورای شهر خارج است، اما در بودجه شهرداری تهران ما شاهد آن هستیم که به ازای هر نفر کارمند رسمی، کارگر رسمی، کارکنان قراردادی و نیز کارکنان ستادی و عملیاتی شرکت ها و سازمانهای وابسته به شهرداری سرانه هزینه حقوق و دستمزد تصویب می شود که این سرانه حقوق و دستمزد در برگیرنده حقوق پایه، مزایای مستمر و مزایای غیر مستمر است که به صورت ناخالص و در بردارنده رقم بیمه و مالیات سهم کارمندان و کارگران از سوی شهرداری به شورای شهر پیشنهاد می شود و شورای شهر می تواند در مسیر عدالت پرداخت به کارکنان نسبت به متعادل سازی این سرانه دست به اصلاح بودجه بزند.
نه اینکه فقط در مکاتبه با مجلس و دولت به دنبال افزایش حقوق پایه کارکنان شهرداری باشند و از اختیارات قانونی خود در فرآیند بررسی و تصویب بودجه شهرداری به نحو مطلوب استفاده نکنند.
البته با توجه به اینکه دو نفر از اعضاء فعلی شورا سابقه معاونت شهردار در حوزه منابع انسانی و یک نفر از این دوعضو سابقه معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری و قائم مقامی معاونت مالی و اقتصاد شهری را در دوران حضورشان در شهرداری تجربه کرده اند نمی توان گفت نمی دانستند و در بودجه سال 1401 شهرداری از این ابزار سیاستگذاری استفاده مطلوب نکردند، حالا در بودجه سال 1402 این فرصت دوباره در دسترس شوراست و باید دید که اعضاء شورای ششم در مدیریت هزینه سرانه حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری،سازمانها و شرکت های وابسته چگونه عمل خواهند کرد.
این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری با اشاره به اعداد و ارقام پیش بینی شده در بودجه سال 1402 شهرداری گفت: در لایحه بودجه شهرداری تهران شاهد آن هستیم که در حوزه کارکنان و کارگران شاغل در ستاد و مناطق شهرداری تهران برای هزینه های حقوق و دستمزد ماهانه سرانه پیش بینی شده برای هر نفر کارمند رسمی برابر با 40 میلیون و 992 هزارتومان است، همچنین سرانه هر کارگر رسمی برابر با 38 میلیون و 317 هزارتومان پیش بینی شده است و رقم پیش بینی شده برای هر نفر کارمند قراردادی به 34 میلیون و 684 هزار تومان رسیده است.
البته در مواجهه با این اعداد و ارقام باید توجه داشت این ارقام متوسط هزینه پیش بینی شده است و نمایانگر پرداخت ناخالص است که در برگیرنده مواردی همچون مالیات و بیمه سهم اشخاص،هزینه های رفاهی و… است. و استناد به این ارقام به عنوان خالص پرداختی یا دریافتی همه کارکنان شهرداری غلط است.
البته در سطح مناطق و واحدهای ستادی ما شاهد تفاوت در سرانه میان دو کارمند رسمی یا دو کارگر رسمی شاغل در دو منطقه یا معاونت مختلف نیستیم، اما وقتی به سرانه هزینه کارکنان سازمانها و شرکت ها نگاه می کنیم تفاوت در سرانه های پرداخت حقوق را نمی توانیم انکار کنیم.