با توجه به فرایند پیچیده تصویب قانون جدید برای واردات خودرو کارکرده از مسیر مجلس و مجمع تشخیص صلحت نظام، این سوال مطرح می شود که الزاما نیاز به تهیه لایحه جداگانه در این خصوص است یا اینکه هیئت دولت امکان تصویب مقررات خاص را دارد.
اقتصادسنج| با توجه به فرایند پیچیده تصویب قانون جدید برای واردات خودرو کارکرده از مسیر مجلس و مجمع تشخیص صلحت نظام، این سوال مطرح می شود که الزاما نیاز به تهیه لایحه جداگانه در این خصوص است یا اینکه هیئت دولت امکان تصویب مقررات خاص را دارد.
دولت برای واردات خودرو کارکرده به قانون نیاز ندارد
با توجه به فرایند پیچیده تصویب قانون جدید برای واردات خودرو کارکرده از مسیر مجلس و مجمع تشخیص صلحت نظام، این سوال مطرح می شود که الزاما نیاز به تهیه لایحه جداگانه در این خصوص است یا اینکه هیئت دولت امکان تصویب مقررات خاص را دارد.
وزارت صمت روز گذشته اعلام کرده پیش نویس لایحه دو فوریتی واردات خودروی کارکرده به هیئت دولت ارسال شده است. بعد از تصویب این لایحه در دولت و سپس ارسال و تصویب در مجلس و بعداز آن شورای نگهبان و هییت عالی نظارت قانون مذکور عملیاتی خواهد شد.
در این خصوص چند نکته بر اساس قوانین مرتبط با حوزه واردات خودرو قابل بررسی است، بر اساس تبصره 8 قانون خودرو مصوب سال 1370 سود بازرگانی و حقوق گمرکی و مالیات مربوط به خودرو و ماشین آلات راهسازی مستعمل بر اساس ارزش نو سال ساخت محاسبه می شود
بهعبارتی اگر ارزش خودرو مدل سال 2018 معادل 20000 دلار باشد و ارزش فعلی آن 8000 دلار ، ارزش 20000 دلار مبنای محاسبه حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات و… خواهد بود.
ماده 42 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات
ماده 42- چگونگی ورود کالای مستعمل :
1- ورود خودروهای مستعمل از جمله راه سازی در چارچوب قانون مربوطه و آیین نامه اجرایی آن امکان پذیر است.
2- ورود تجهیزات، دستگاه ها وماشین آلات مستعمل برای خط تولید با رعایت مقررات مربوط منوط به تأیید وزارتخانه تولیدی ذیربط است.
3- در سایر موارد ورود کالاهای مستعمل با رعایت مقررات مربوط منوط به موافقت کمیسیون موضوع ماده یک این آیین نامه است.
قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها مصوب 1371
تبصره 8 – ورود خودروها و ماشین آلات راهسازی مستعمل بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد وزارت صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیران می رسد، مجاز است. سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیات مربوط به آنها، بر اساس ارزش نوع سال ساخت آنها محاسبه می شود.
تبصره 12 – مشخصات تعیین کننده انواع خودروها و ماشین آلات راهسازی موضوع این قانون توسط وزارت صنایع سنگین با رعایت مفاد کنوانسیونهای بین المللی که دولت جمهوری اسلامی ایران در آنها عضویت دارد، تعیین و به تصویب هیأت وزیران می رسد. مالیات، حقوق گمرکی و سود بازرگانی موضوع این قانون در مورد خودروهای خاص و خدماتی بر اساس نوع شاسی آنها محاسبه و دریافت خواهد شد.
تبصره 13 – خودروهای وارداتی باید استانداردهای لازم را که به پیشنهاد وزارت صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیران می رسد داشته باشند.
تبصره 14 – خودروها و ماشین آلات راهسازی وارداتی به استثنای مواردی که هیأت وزیران تصویب می کند باید دارای نمایندگی رسمی در ایران برای خدمات بعد از فروش باشند. تعیین ضوابط مربوط، تأیید نمایندگیها و نظارت بر فعالیت آنها به عهده وزارت صنایع سنگین است.
تبصره 15– برای حمایت از تولیدات داخلی، هیأت وزیران باید در مواقع ضروری با تصویب ضوابط خاص واردات هر نوع خودرو و یا ماشینآلات راهسازی و یا قطعات آنها را که لازم باشد برای مدتی محدود نموده و یا برای ورود خودرو، ماشین راهسازی و یا قطعه خاصی، سود بازرگانی ویژهای وضع کند
ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401
بر اساس قانون مذکور که به تازگی نیز تصویب شده است شرایط و ضوابط واردات خودرو بهمدت پنج سال در اختیار دولت قرار گرفته است. به اعتقاد کارشناسان حوزه تجارت خارجی نیازی به ارائه لایحه واردات خودرو کارکرده توسط وزیر صمت به دولت و مجلس نیست و صرفاً باید آیین نامه اجرایی و ضوابط آن را تدوین و در دولت مصوب کند. در هیچ یک از قوانین واردات خودرو کارکرده ممنوع نشده است.