شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 47549 |
تاریخ انتشار : 25 مارس 2023 - 17:51 |
ارسال به دوستان
پ

با اینکه در صورت از دست دادن دندان، ایمپلنت های مدرن می توانند کیفیت زندگی شما را به طور قابل توجهی بهبود بخشند اما متأسفانه، قیمت ایمپلنت اغلب بسیار گران است.

اقتصادسنج | با اینکه در صورت از دست دادن دندان، ایمپلنت های مدرن می توانند کیفیت زندگی شما را به طور قابل توجهی بهبود بخشند اما متأسفانه، قیمت ایمپلنت اغلب بسیار گران است. در اینجا به شما کمک خواهیم کرد که بدانید چه نوع ایمپلنت هایی وجود دارند، هزینه پروتز چقدر است و درمان ایده آل چگونه باید انجام شود؟

ایمپلنت دندان چیست؟

پیش از صحبت در مورد قیمت ایمپلنت بهتر است آشنایی کوتاهی با این روش داشته باشیم. ایمپلنت دندان نوعی جایگزینی دندان ثابت است. ایمپلنت ها ریشه های دندان مصنوعی هستند که مستقیماً در استخوان فک کاشته می شوند. به این ترتیب دندان های از دست رفته را جایگزین می کنند. روکش‌های دندانی، بریج‌های دندانی یا پروتزهای متحرک روی ایمپلنت، یعنی ریشه دندان مصنوعی، تثبیت می گردند. ایمپلنت نقش یک ریشه دندان طبیعی را به عهده می گیرد. بنابراین ایمپلنت دندان می تواند جایگزین یک، چند یا حتی همه دندان های طبیعی شود.

ایمپلنت های دندانی را می توان از دو ماده مختلف ساخت:

تیتانیوم: تیتانیوم پرمصرف ترین ماده برای این منظور می باشد. ایمپلنت های تیتانیوم زیست سازگاری بسیار خوبی دارند، زیرا تیتانیوم در لثه همچون یک بافت درون زا پذیرفته می شود.

سرامیک: ایمپلنت های سرامیکی به اندازه ایمپلنت های مبتنی بر تیتانیوم رایج نیستند. این نوع ایمپلنت از آنجایی که بدون فلز است، برای افراد مبتلا به آلرژی مناسب می باشد.

قیمت ایمپلنت بسته به اینکه از کدام یک از این مواد برای ساخت آن استفاده شود، متفاوت است.

چه نوع ایمپلنت های دندانی وجود دارد؟

قیمت ایمپلنت در انواع مختلف آن متفاوت است از این رو برای داشتن درک بهتر از این موضوع بایستی با این انواع آشنا شویم. سیستم ایمپلنت دو قسمتی شامل یک بدنه ایمپلنت است که داخل استخوان فک قرار می گیرد و قسمت دوم (به اصطلاح اباتمنت) قسمت ساختاری قابل مشاهده است که دندان مصنوعی توسط دندانپزشک روی آن قرار داده می شود. در حالی که در سیستم های ایمپلنت یک تکه، اباتمنت مستقیماً در بدنه ایمپلنت قرار می گیرد. انواع مختلف ایمپلنت نه تنها در ساختار بلکه در طول نیز متفاوت هستند. در این مورد می توان انواع مختلف ایمپلنت را شامل مواردی به شرح زیر دانست:

ایمپلنت های دندانی استاندارد: طول آنها هشت تا چهارده میلی متر است.

ایمپلنت های دندانی کوتاه: طول آنها کوتاه بوده و معمولا بین شش تا هشت میلی متر است. ایمپلنت های دندانی کوتاه مانند مینی ایمپلنت ها را می توان زمانی که استخوان فک به شدت تخریب شده است استفاده کرد.

ایمپلنت های ارتودنسی/ TAD: این ایمپلنت ها بیشتر در ارتودنسی و اصلاح دندان های کج استفاده می شوند.

ایمپلنت دیسکی/ ایمپلنت BOI: این نوع ایمپلنت تفاوت قابل توجهی با ایمپلنت های دندانی معمولی دارد. پایه آن یک سکوی مدور است که در استخوان های فک قرار می گیرد.

هزینه ایمپلنت دندان: چه عواملی قیمت ایمپلنت را تعیین می کنند؟

قیمت ایمپلنت های دندانی تحت تاثیر عوامل مختلفی است. به عنوان مثال، اگر از یک بیماری قبلی مانند پریودنتیت رنج می برید، ابتدا باید قبل از کاشت ایمپلنت، دندان شما درمان شود. گاهی اوقات دندانپزشک چند آزمایش اضافی را برای تشخیص نتایج مثبت انجام ایمپلنت توصیه می کند. همه اینها عوامل هزینه اضافی هستند. اما عامل تعیین کننده هزینه درمان این است که چه تعداد ایمپلنت دندان قرار داده می شود؟ آیا استخوان فک شما تحلیل رفته است و ابتدا باید استخوان تقویت شود یا خیر؟

در حالت کلی می توان گفت قیمت ایمپلنت دندان به موارد زیر بستگی دارد:

تعداد ایمپلنت ها

جنس ایمپلنت ها (معمولا تیتانیوم)

هزینه های آزمایشگاه

هزینه دندانپزشکی

هزینه های احتمالی برای آماده سازی

اینکه آیا قبل از قرار دادن ایمپلنت دندان نیاز به تقویت استخوان فک وجود دارد یا خیر.

افزایش قیمت ایمپلنت به دلیل تشکیل استخوان

قیمت ایمپلنت می تواند با توجه به ساختار فک و نیاز به تشکیل و تقویت استخوان آن متفاوت باشد. کاشت ایمپلنت فقط در فک های سالم امکان پذیر است. اگر پریودنتیم شما قبلا ملتهب است و استخوان فک شما شکسته شده است، نمی توانید مستقیماً اقدام به انجام ایمپلنت کنید. هم درمان پریودنتیت و هم تجمع استخوان فک پیش نیاز ایمپلنت در این مورد است.

تنها در این صورت می توان ایمپلنت های دندانی را به طور محکم در فک جای داد. هزینه های ترمیم و بزرگ کردن استخوان فک معمولاً توسط شرکت های بیمه پوشش داده نمی شود. از این رو خود بیمار باید هزینه این خدمات را تقبل کند. این موضوع می تواند هزینه های ایمپلنت دندان را بیشتر افزایش دهد. در مورد بزرگ کردن استخوان فک، روش های مختلفی وجود دارد. برای مثال، به اصطلاح لیفت سینوس توسط ایمپلنتولوژیست ها برای ساختن استخوان در فک فوقانی جانبی انجام می شود.

درمان با ایمپلنت چگونه انجام می شود؟

برای قرار دادن ایمپلنت های دندانی، تنها لازم است که یک قرار ملاقات با دندانپزشک داشته باشید، مگر اینکه ابتدا دندانپزشک مجبور باشد دندان معیوب را بکشد. روز بعد و چند هفته پس از کاشت، روند بهبودی دوباره در مطب دندانپزشکی بررسی شود. پروسه کلی کاشت ایمپلنت را می توان شامل مراحلی به شرح زیر در نظر گرفت:

مرحله اول: تصویربرداری اشعه ایکس و توموگرام

در این مرحله اصولاً هر بیمار به طور کامل معاینه می شود و سپس نتایج احتمالی انجام ایمپلنت تخمین زده می شوند و دندان های دچار پوسیدگی یا التهاب لثه درمان می گردند. به این ترتیب، قبل از درمان ایمپلنتولوژی، به یافته‌های موجود رسیدگی می‌شود تا درمان با ایمپلنت‌های دندانی با موفقیت طولانی‌مدت همراه شود. قبل از کاشت ایمپلنت، همچنین دندانپزشک شما بررسی خواهد کرد که در کدام ناحیه ممکن است نیاز به تقویت استخوان قبل از کاشت وجود داشته باشد.

مرحله دوم: قرار گرفتن در معرض استخوان

در طول معاینه، دندانپزشک تعیین می کند که آیا بیمار ساختار استخوانی محکمی دارد یا خیر. در صورت داشتن یک استخوان محکم و قوی، نیازی به تقویت استخوان نیست. در برخی از سیستم های ایمپلنت، کاشت مستقیم بدون اباتمنت نیز امکان پذیر است. با این حال، این تنها در موارد استثنایی خاص و برای ایمپلنت‌های ساده که روی آن دندان مصنوعی متحرک، یعنی پروتز، ثابت می‌شود، امکان پذیر است. اگر بیمار نتواند عمل جراحی تقویتی انجام دهد، چنین ایمپلنت هایی می تواند یک گزینه ایده آل باشد.

مرحله سوم: ایمپلنت وارد می شود

پس از اکسپوژر از مته های مخصوصی استفاده می شود که پایه ایمپلنت (اصطلاحاً بستر ایمپلنت) را به گونه ای آماده می کند که بعداً ایمپلنت ها به طور ایمن و محکم تراز شوند. معمولاً برای این کار از قالب حفاری استفاده می شود که جهت دقیق و زاویه مناسب را مشخص می کند. سپس ایمپلنت های دندانی را می توان دقیقاً در استخوان قرار داد. این فرآیند همان فرآیند کاشت ایمپلنت است. یافتن موقعیت دقیق در این مرحله بسیار مهم است تا هیچ اعصابی آسیب نبیند و از تناسب صحیح پروتز اطمینان حاصل شود.

مرحله چهارم: بهبود ایمپلنت

پروسه بهبود معمولاً بین دو تا سه ماه برای ایمپلنت های دندانی در فک پایین و بین چهار تا شش ماه برای ایمپلنت در فک بالا طول می کشد. تفاوت در روند بهبودی به دلیل تراکم استخوان بالاتر در فک پایین است. سپس ایمپلنت دندان را می توان با یک ترمیم فردی، به عنوان مثال تاج یا دندان مصنوعی دیگر ارائه کرد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید