سخنگوی مرکز مبادله گفت: سال گذشته جمعا هزار و ۸۳۹ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله عرضه و به فروش رفت که رقم ریالی آن بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.
اقتصادسنج| سخنگوی مرکز مبادله گفت: سال گذشته جمعا هزار و ۸۳۹ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله عرضه و به فروش رفت که رقم ریالی آن بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.
اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفت گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم مرکز مبادله برگزاری حراج شمش طلا از سال گذشته بود از ۲۷ دی ماه اولین حراج شمش طلا در مرکز مبادله برگزار و تا پایان سال ۱۵ حراج حضوری برگزار شد این شمشها متعلق به صادرکنندگانی است که در ازای رفع تعهد ارزی خود متعهد شدند شمش طلا وارد کشور کنند.
او افزود: شمش طلایی که صادرکنندگان وارد کردند ملزم هستند در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه کنند با توجه به مکانیزم خوبی که در مرکز طراحی شد برخلاف فضاسازیها، اما خوشبختانه این حراجها نقش مهمی در این داشت که صادرکنندگان که برای رفع تعهد ارزی خود شمش وارد کرده بودند بتوانند رفع تعهد ارزی خود را انجام دهند در ۱۵ حراج سال گذشته جمعا هزار و ۸۳۹ کیلو شمش طلا عرضه و به فروش رفت که رقم ریالی آن بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.
این مقام مسئول گفت: در واقع این ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابعی متعلق به صادرکنندگان بود که خوشبختانه با تمهیدات لازم این منابع در اختیار صادرکنندگان قرار گرفت همین مسئله سبب شد استقبال خوبی از حراج شمش در مرکز مبادله صورت گیرد و اکنون درخواستهای زیادی وجود دارد حراج شمش کمک دیگری که کرد سبب شد عرضه قابل توجهی در اختیار مصرف کنندگان واقعی شمش در کشور قرار گیرد یعنی این هزار و ۸۳۹ کیلو شمش در اختیار گروهی قرار گرفت که از شمش به عنوان مواد اولیه استفاده میکنند مورد دیگر این که تمام حراجها بر اساس مکانیزم نزدیک بازار انجام شد.
او در ادامه میگوید: به دلایل مطرح شده به امید خدا در سال ۱۴۰۳ هم باتوجه به استقبال خوب صادرکنندگان به شکل پر و پیمان حراجها را ادامه خواهیم داد در سال گذشته حراج شمش به شکل حضوری بود به امید خدا سامانه خوبی طراحی شده و بزودی از آن رونمایی خواهد شد که فرآیند مربوط به فروش در قالب حراج سامانهای را انجام دهیم.
او در خصوص اثرات حراج شمش طلا در بازار هم گفت: این هزار و ۸۳۹ کیلو شمش طلا که عرضه شد در نهایت به دست مصرف کننده نهایی که کار مصنوعات طلا را انجام میدهند رسید زمانی که سازنده طلا به اندازه کافی شمش داشته باشد همان را به مصنوعات تبدیل و به بازار نهایی عرضه میکند به همین سبب به رغم این که جهش قابل توجهی در انس جهانی طلا داشتیم ولی باتوجه به عرضههای کافی این موضوع نقش قابل توجهی در مدیریت بازار طلا داشت.