جمعه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-06-14
کد خبر: 118809 |
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰ |
ارسال به دوستان
پ

قیمت دلار در آستانه‌ی انتخابات ایران و آمریکا به چه عددی می رسد؟+ پیش بینی

قیمت دلار طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته، تحت مدیریت سختگیرانه بانک مرکزی، در محدوده کریدور پنجم تا کانال‌های نخستین کریدور ششم کنترل شده است. با این حال اما انتخابات ریاست جمهوری در ایران و آمریکا، سیگنال‌های مبهمی را به بازار ارز ایران ارسال می‌کنند. آیا بازارساز این سیگنال‌ها را به خوبی شناسایی خواهد کرد؟ سرنوشت قیمت دلار در سایه انتخابات ایران و آمریکا چه خواهد بود؟

اقتصادسنج| قیمت دلار طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته، تحت مدیریت سختگیرانه بانک مرکزی، در محدوده کریدور پنجم تا کانال‌های نخستین کریدور ششم کنترل شده است. با این حال اما انتخابات ریاست جمهوری در ایران و آمریکا، سیگنال‌های مبهمی را به بازار ارز ایران ارسال می‌کنند. آیا بازارساز این سیگنال‌ها را به خوبی شناسایی خواهد کرد؟ سرنوشت قیمت دلار در سایه انتخابات ایران و آمریکا چه خواهد بود؟

سعید مشکات، تحلیلگر اقتصادی، به اثرگذاری انتخابات آمریکا در بازار ارز ایران، وزن بیشتری داده و معتقد است، کیفیت پیگیری سیاست تحریم ایران در دولت جدید آمریکا می‌تواند قیمت دلار در بازار ایران را افزایش یا کاهش دهد.

قیمت دلار در حال حاضر در کانال‌های بالایی کریدور پنجم گرفتار است. بازارساز طی هفته‌های اخیر با فشار بیشتری قیمت دلار را کنترل کرده و توان رشد را از آن گرفته است. به نظر می‌رسد این سیاست که به مدد ارزپاشی اجرایی شده، دست کم تا پایان انتخابات ریاست جمهوری در ایران، ادامه داشته باشد.

گفتنی‌ست فروش نفت ایران به چین طی ماه‌های اخیر در وضعیت مطلوبی قرار داشته است؛ بر همین اساس، فعلا دست بازارساز برای مدیریت قیمت دلار با تکیه بر ارزپاشی، پر است. در همین حال، بانک مرکزی دامنه تقاضای غیرمصرفی دلار را با استفاده از مقررات سختگیرانه، به‌شدت کوچک کرده و توانسته سمت تقاضا را نیز به خوبی مدیریت کند.

اما آیا بانک مرکزی همچنان در سایه انتخابات ایران و آمریکا می‌تواند این سیاست را ادامه داده و قیمت دلار را تحت کنترل داشته باشد؟ انتخابات ایران و آمریکا چه اثری بر بازار ارز خواهند داشت؟ سعید مشکات، تحلیلگر اقتصادی به بررسی اثر انتخابات ایران و آمریکا بر بازار ارز پرداخته و مهمترین عامل تحریک و تحرک قیمت دلار را معرفی کرده است.

بازار ارز چشم به راه نتیجه انتخابات ایران و آمریکاست

سعید مشکات، تحلیلگر اقتصادی معتقد است که قیمت دلار فعلا در همین محدوده کریدور پنجم باقی می‌ماند و دامنه نوسان آن، حدود دو هزار تومان خواهد بود. به گفته این کارشناس اقتصادی، با توجه به اینکه انتخابات آمریکا هم در پیش است، و می‌تواند ریسک‌های سیاسی و اقتصادی که در مقابل ایران است را افزایش دهد و انتظارات تورمی را بالا ببرد، ممکن است، جو منفی در بازار داخلی ایران ایجاد می‌کند.

او همچین توضیح داد: «با توجه به اینکه نتیجه انتخابات ایران هم مشخص نیست نمی‌توان گفت که دقیقا چه اتفاقی برای دلار می‌افتد. اما نتیجه انتخابات ایران که مشخص شود، با توجه به اینکه در فاصله نسبتا کمی انتخابات آمریکا هم آغاز می‌شود، تا حدودی ریسک‌های سیاسی توسط اخبار به بازار تزریق می‌شود و در نتیجه احتمالا نوسانات زیادی هم در بازار ارز رخ دهد.»

ریسک‌های سیاسی، قیمت دلار را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش خواهند داد

مشکات اظهار کرد: «سیاستی که ایران پس از انتخابات در پیش خواهد گرفت، بسیار مهم است؛ آیا سیاست تعامل خواهد بود یا سیاست تقابل؟ این مساله می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد. در چند ماه گذشته هم شاهد بودیم که برخی ریسک‌های سیاسی، قیمت دلار را تا دو سه هزار تومان افزایش داد و بعد که این ریسک‌ها مدیریت شدند، قیمت دلار دوباره به سمت پایین برگشت. الآن هم همین فرمول بر بازار حاکم است و اگر ریسک سیاسی به بازار تزریق شود، تاثیر خاص خود را در بازار دارد و ممکن است قیمت دلار را حرکت و در کانال‌های بالاتر قرار دهد.»

او ادامه داد: «اما هنوز آینده پیش رو و سیاست داخلی ما مشخص نیست؛ از آن سمت باید توجه داشته باشیم که گزینه‌ای مثل ترامپ می‌تواند تاثیر زیادی روی چشم‍‌‌انداز تورمی در داخل ایران داشته باشد. در حال حاضر قیمت دلار این استعداد را دارد که در صورت تزریق ریسک‌های سیاسی به بازار، ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش را تجربه کند.»

میزان فروش نفت ایران، عامل مهمی برای مدیریت بازار ارز است

مشکات با تاکید بر اینکه، باید دید پیروز انتخابات کیست و چه سیاست‌هایی را در پیش می‌گیرد، اظهار کرد: «نکته مهمی که ما باید به آن توجه کنیم، تراز تجاری کشور است. تراز تجاری ایران در سال گذشته بدون نفت منفی بوده اما با احتساب نفت مثبت شده است. این درآمد نفتی بسیار در مدیریت قیمت دلار به‌ویژه دلار نیمایی موثر بوده است. اما به نظر می‌رسد دلار نیمایی هم کمی به سمت بالا حرکت کند.»

این تحلیلگر اقتصادی افزود: «نکته دیگر اینکه آیا فردی که در ایران انتخاب می‌شود همچنان می‌تواند تعامل با چین را به همین شکل ادامه دهد و نفت بفروشد؟ اگر بتواند ادامه دهد، دولت همچنان می‌تواند نرخ دلار نیمایی را به همان شکل سال گذشته مدیریت کند. اما اگر نتوانند بفروشند، قیمت دلار نیمایی بالا می‌رود و قیمت بازار آزاد را هم بالا خواهد برد.»

قیمت دلار نیمایی پتانسیل رشد تا سطح ۵۰ هزار تومان را دارد

مشکات عنوان کرد: «ـقیمت دلار نیما همواره از قیمت دلار بازار آزاد کمتر بوده است. در حال حاضر از آنجا که قیمت دلار بازار آزاد نزدیک به کریدور ششم است، قیمت دلار نیمایی باید در سطح ۴۷ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان را قرار می‌گرفت اما در در حال حاضر ۴۲ هزار تومان است. از آنجا که این فاصله طی مدت زیادی حفظ شده است، قیمت دلار نیمایی این پتانسیل را دارد که در آینده تا ۵۰ هزار تومان هم رشد کند.»

پیش بینی قیمت دلار

این تحلیلگر اقتصادی در راستای پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال اظهار کرد: «درباره قیمت دلار تا پایان سال فعلا نمی‌توان نظری داد و باید منتظر نتیجه انتخابات ایران و آمریکا بود. طبعا نیز نتیجه انتخابات آمریکا مهمتر از نتیجه انتخابات ایران خواهد بود؛ زیرا فردی که در آنجا به قدرت می‌رسد می‌تواند فشار تحربم‌ها را بیشتر کند که منجر به کاهش خرید نفت ایران تنوسط چین خواهد شد.»

مشکات افزود: «رئیس جمهوری جدید آمریکا همچنین می‌تواند تحریم‌ها را با فشار کمتری اجرا کند که باعث می‌شود خرید نفت از ایران توسط چین بیشتر شود. باید دید قرار است چه سیاستی اجرا شود تا مشخص شود که فروش نفت ایران به چه شکل خواهد بود.»

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید