رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو به بیان توضیحاتی درباره دلیل گرانی خودروهای فرسوده پرداخت و گفت: داشتن خودروی فرسوده برای واردات خودروی امری ضروری نیست و افراد باید فقط گواهی اسقاط بخرند.
اقتصادسنج | رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو به بیان توضیحاتی درباره دلیل گرانی خودروهای فرسوده پرداخت و گفت: داشتن خودروی فرسوده برای واردات خودروی امری ضروری نیست و افراد باید فقط گواهی اسقاط بخرند.
به نقل از روابط عمومی تهران بیست، محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در برنامه تهران بیست در خصوص پشت پرده افزایش قیمت خودروهای فرسوده و اسقاطی گفت: آن چیزی که سر زبان ها افتاده این است که صاحب خودروی فرسوده می تواند خودرو وارد کنند و به همین دلیل افراد تشویق شدند که خودروی فرسوده بخرند و در این صورت می تواند خودروی خارجی وارد کنند در صورتی که این افراد باید گواهی اسقاط داشته باشند و قیمت گواهی اسقاط هر خودرو سواری ۳۵ میلیون تومان است و افراد باید نصف این قیمت را پرداخت کنند و با ۱۷ نیم میلیون می توانند گواهی دریافت و خودرو وارد کنند.
وی افزود: هر فردی بخواهند می تواند به مرکز اسقاط مراجعه کند و گواهی بخرد. ۴۰ هزار گواهی اسقاط موجود داریم و با این میزان گواهی ها می توان نزدیک به ۸۰ هزار خودرو وارد کشور کرد. مردم هیچ نگرانی نداشته باشند و مشکلی برای واردات نداریم.
وی در ادامه بیان کرد: قرار است حداکثر ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود که ما فقط کمبود ۲۰ هزار گواهی خودرو کمبود داریم و می توانیم این میزان را نیز تولید کنیم. ۱۰ هزار خودرو تا پایان سال گواهی اسقاط خواهد گرفت.
مشهدی شریف افزود: آئین نامه شفاف بیان نشد و باعث شد که موجی در رسانه ها شکل بگیرد. برای واردات خودروی خارجی ۵۰ درصد یک گواهی اسقاط کافی است. ۱ونیم درصد قیمت خودرو اگر گواهی اسقاط نباشد به صندوقی واریز می شود و این مبلغ صرف اعطای تسهیلات برای خرید خودروی داخلی می شود.
وی افزود: ما باید برای اسقاط خودروهای فرسوده تسهیلات در نظر بگیریم تا آنها تشویق به اسقاط شوند ولی تمام اقدامات ما تنبیهی است. روزانه ۱۳۲ هزار تومان خودروی فرسوده در طول روز بنزین بیشتری از خودروی نو مصرف می کند که در سال خودروی فرسوده ۵۰ میلیون بیشتر بنزین می سوزد.
مشهدی شریف گفت: خودروی فرسوده برای کاهش تصادفات، اشتعال زایی و کاهش آلودگی هوا باید اسقاط شود. این بند که به بیرون درز کرده و هنوز هم تصویب نشده سبب این التهابات بازار شده که قیمت خودروی فرسوده بالا برود و مردم فکر کنند که باید خودروی فرسوده داشته باشند. این گونه نیست که صاحب خودروی فرسوده باید اقدام به واردات کند.
وی ادامه داد: در مورد بحث واردات مردم نگرانی نداشته باشند. این فضایی که یک هفته است در کشور جریان پیدا کرده صرفا یک بازی رسانه ای است خرید گواهی اسقاط برای واردات خودروی میلیاردی به ۱۷ و نیم میلیون اصلا قیمتی نیست.
مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در بخش دیگری از برنامه تهران بیست گفت: بحث واردات خودرو و اسقاط خودروی فرسوده در قبال واردات موصوع جدیدی نیست و همچنان هم ادامه دارد. داشتن خودروهای فرسوده و اسقاطی برای واردات خودروی خارجی موضوع کاملا اشتباهی نیست ولی دقیق هم نیست.
وی ادامه داد: برای واردات خودروی خارجی فرد وارد کننده باید عوارض اسقاط را پرداخت کنند از سوی دیگر اسقاط خودروی فرسوده به این صورت است که صاحب خودروی فرسوده باید ثبت نام کند و خودرو را اسقاط کند و سپس گواهی بگیرد.
سالاریه گفت: مراکز اسقاط هم هستند که نسبت به خرید خودروی فرسوده اقدام می کنند و وقتی اسقاط می شود گواهی اسقاط را دریافت می کنند و آن مرکزی که گواهی اسقاط را دارد آن را در سامانه بارگذاری می کند. افراد وارد کننده نیازی نیست خودشان خودرو بخرند و اسقاط کنند و می توانند گواهی اسقاط مراکز را دریافت کنند.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده افزود: تاکنون قانون قید نکرده که برای واردات خودرو تسهیلاتی داده شود. ما درصدد نیستیم که تمام تقاضای بازار را با خودروی خارجی تامین کنیم.
سالاریه ادامه داد: ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو را با این طرح می توانیم از رده خارج کنیم و بخشی از آن را می توانیم برای واردات خودروی خارجی استفاده کنیم. گواهی اسقاط به وفور وجود دارد و مشکلی برای تامین گواهی اسقاط وجود ندارد.
وی افزود: مردم نباید پول زیادی باید خرید خودروی فرسوده بدهند که در نهایت مرکز اسقاط نهایتا ۵۰ میلیون پول به آنها بدهد بلکه باید گواهی اسقاط را با ۱۷ و نیم میلیون خریداری کنند. باید منتظر تصویب آئین نامه باشیم.