شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 78360 |
تاریخ انتشار : 09 اکتبر 2023 - 17:08 |
ارسال به دوستان
پ

اگر این روز‌ها برای خرید لاستیک به بازار مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که یک هرج‌و‌مرج کامل بر این بخش حکم فرماست.

اقتصادسنج| اگر این روز‌ها برای خرید لاستیک به بازار مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که یک هرج‌و‌مرج کامل بر این بخش حکم فرماست.

روند تقاضای بازار لاستیک به طور مستقیم با وضعیت اقتصادی هر کشور یا منطقه مرتبط است. در صورتی که فعالیت‌های اقتصادی رونق داشته باشند، تقاضا برای لاستیک‌ها نیز افزایش می‌یابد. سیاست‌های دولتی در زمینه تجارت و صنعت نیز می‌تواند بر بازار لاستیک تأثیرگذار باشد. برخی تصمیم‌گیری‌ها مانند اعمال تعرفه‌ها یا محدودیت‌های صادرات و واردات می‌توانند بازار را تحت تأثیر قرار دهند.

اگر این روز‌ها برای خرید لاستیک به بازار مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که یک هرج‌و‌مرج کامل بر این بخش حکم فرماست. بازار لاستیک با مشکل عدم وجود تایر به میزان کافی دست‌وپنجه نرم می‌کند. علاوه‌براین، قیمت لاستیک طی ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. درنتیجه به‌طور هم‌زمان کمبود تایر و گرانی قیمت لاستیک از معضلات این بازار به‌حساب می‌آیند.

به‌عنوان یک نمونه از افزایش بهای تایر، هر جفت لاستیک مخصوص رینگ ۱۴ اینچ طی ماه اخیر حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. این رینگ در خودرو‌های ایرانی بسیار پرکاربرد است. خانواده خودرو‌های تیبا، ساینا، کوییک، رانا، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو ۴۰۵ و پژو پارس، همگی از رینگ ۱۴ اینچ استفاده می‌کنند. به همین دلیل گرانی تایر مناسب رینگ ۱۴ تأثیر قابل‌توجهی بر شرایط بازار و نحوه خرید لاستیک خواهد داشت.

هم‌زمان با گرانی قیمت لاستیک، کمبود تایر نیز به‌شدت در بازار احساس می‌شود. تایر‌های خارجی در بازار کمیاب هستند و اکثر آن‌ها در سایز استاندارد عرضه شده‌اند. همچنین اگر مشتری تایر با اندازه پهن بخواهد، اکثر انتخاب‌ها از بین برند‌های چینی هستند. در بخش تایر‌های ایرانی نیز کمبود‌های قابل‌توجهی احساس می‌شود. برخی برند‌ها تنها تایر را در تعدادی اندازه محدود روانه بازار می‌کنند و مشتریان ناچار به انتخاب برند‌های دیگر هستند.

به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان تایر نیز رویه مشابهی با خودروسازان در پیش گرفته‌اند. این شرکت‌ها از عرضه اجناس خود به بازار لاستیک خودداری می‌کنند تا بتوانند مجوز افزایش قیمت را دریافت کنند. در سوی دیگر، وزارت صمت تاکنون در مقابل افزایش قیمت مقاومت کرده است. به گفته معاون وزیر صمت، افزایش قیمت لاستیک مشکلات این صنعت را حل نمی‌کند. مشکلات این صنعت مربوط به حوزه تولید و توزیع است. تولید لاستیک نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته و کمبود ارز موردنیاز برای واردات مواد اولیه، بزرگ‌ترین چالش صنعت لاستیک به شمار می‌آید.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید