تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک دو سدان هم کلاس ایران خودرو هستند که در بازار خودرو رقیب هم به حساب می آیند. در ادامه این دو خودرو را مقایسه می کنیم.
اقتصادسنج| تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک دو سدان کلاس C پلاس گروه صنعتی ایران خودرو هستند که تقریباً در یک محدوده قیمتی در کارخانه و بازار آزاد به فروش می رسند.
تارا اتومات یا دنا توربو اتومات ؟
پیشرانه
□ تارا اتومات TU5 پلاس ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۱۱۳ اسب ۱۴۴ نیوتونمتر با شتاب حدود ۱۱/۴ ثانیه
▪︎دنا اتومات توربو EF7 توربو۱۵۰ اسب ۲۱۵ نیوتونمتر با شتاب حدود ۱۴/۲ ثانیه
جعبه دنده
■□ هر دو خودرو ۶ سرعته AT ساختDAE چین استفاده میکنند.
(سیستم خنککاری گیربکس های DAE چندان مناسب نیست چرا که از آب رادیاتور جهت خنک کردن خودش استفاده میکند
سیستم خنککاری
■ در دنا دو عدد پروانه فن بزرگ میبینید بعد رادیاتور قرار دارد و پس از آن هم با فاصله کمی کاتالیزور اگزوز
□ در تارا اتومات رادیاتور در ابتدای مجموعه خنککاری با فاصله کمی از جلو پنجره قرار گرفته و مستقیما هوای بیرون را دریافت میکند. فنها پشت رادیاتور و پس از آن یک لایه آلومینیومی جهت حفاظت رادیاتور از گرمای کاتالیزور قرار گرفته که خصوصا در فصول گرم عملکرد بهتری داشته باشید
تا اینجای کار
دنا اتومات از لحاظ شتاب برنده است.
( هرچند پیشرانه توربو دنا اتومات به گرمای هوا و کیفیت سوخت حساس بوده و این اختلاف توان بسیار قابل توجه است اما همیشه در دسترس راننده نیست! و تارا اتومات برای ترافیک، گرما و مناطق گرمسیری گزینه بهتری است)
هندلینگ و سواری
□ تارا از پلت فرم به روز IKP1 استفاده میکند که در مقابل پلت فرم قدیمی پژو ۴۰۵ که دنا روی آن قرار دارد، حرفهای زیادی برای گفتن دارد. هندلینگ و پایداری تارا به وضوح از دنا پلاس بهتر است سواری تارا اتومات نیز به علت استفاده از پلت فرم خوب و همچنین تعلیق عقب جدیدتر تیر پیچشی در مقابل تعلیق قدیمی میل پیچشی در دنا نرمتر و بیصدا تر است.
طراحی و فضا سازی
■ دنا پلاس در ظاهر و داخل طراحی بهتری از تارا دارد هرچند شیب بیحساب و کتاب داشبورد باعث میشود تا پاهای سرنشینان جلو بین داشبورد و رودریها گیر کند. برای خلاصی نسبی از این وضع مجبور هستید که صندلیهای جلو را بیش از حد معمول به عقب ببرید و بخشی از فضای پای سرنشینان عقب را فدا کنید.
امکانات رفاهی و ایمنی
■□ برای هر دو سانروف، صندلیهای برقی جلو، ایموبلایزر، مانیتور، دوربین دنده عقب، و… از جمله امکانات مشترک هستند. اما کنترل کشش و پایداری، نشانگر تعویض دنده، سنسور نور و باران و … امکاناتی هستند که روی تارا به صورت استاندارد وجود دارند اما دنا پلاسهای فعلی آن را ندارند. و بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه دنا پلاسهای در حال تولید به این امکانات هم مجهز می شوند
وزن
■ دنا 1334 کیلوگرم
□ تارا 1190 کیلوگرم
ابعاد
■ دنا : 4559×1933× 1460، فاصله محوری 2671 م م و حجم صندوق 500 لیتر
□ تارا : 4505× 1748× 1466 ، فاصله محوری 2652 م م و حجم صندوق 640 لیتر
جمع بندی
در مجموع باید گفت که دنا پلاس در شرایط مطلوب، شتاب بهتری از تارا اتومات دارد و از لحاظ ظاهری و داخلی نیز زیبا تر از آن است. در مقابل تارا اتومات دردسرهای توربو را ندارد و توان آن همیشه در دسترس راننده است. تارا سواری و هندلینگ بهتری دارد و فضای داخی آن جادارتر و کاربردی تر از دنا است.
دسترسی به هردو هم آرزوست.!