دنا پلاس اتومات بخریم یا تارا اتومات؟/ مقایسه دو خودروی پرطرفدار
تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک دو سدان هم کلاس ایران خودرو هستند که در بازار خودرو رقیب هم به حساب می آیند. در ادامه این دو خودرو را مقایسه می...
اقتصادسنج| تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک دو سدان کلاس C پلاس گروه صنعتی ایران خودرو هستند که تقریباً در یک محدوده قیمتی در کارخانه و بازار آزاد به فروش می رسند.
تارا اتومات یا دنا توربو اتومات ؟
پیشرانه
□ تارا اتومات TU5 پلاس ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۱۱۳ اسب ۱۴۴ نیوتونمتر با شتاب حدود ۱۱/۴ ثانیه
▪︎دنا اتومات توربو EF7 توربو۱۵۰ اسب ۲۱۵ نیوتونمتر با شتاب حدود ۱۴/۲ ثانیه
جعبه دنده
■□ هر دو خودرو ۶ سرعته AT ساختDAE چین استفاده میکنند.
(سیستم خنککاری گیربکس های DAE چندان مناسب نیست چرا که از آب رادیاتور جهت خنک کردن خودش استفاده میکند
سیستم خنککاری
■ در دنا دو عدد پروانه فن بزرگ میبینید بعد رادیاتور قرار دارد و پس از آن هم با فاصله کمی کاتالیزور اگزوز
□ در تارا اتومات رادیاتور در ابتدای مجموعه خنککاری با فاصله کمی از جلو پنجره قرار گرفته و مستقیما هوای بیرون را دریافت میکند. فنها پشت رادیاتور و پس از آن یک لایه آلومینیومی جهت حفاظت رادیاتور از گرمای کاتالیزور قرار گرفته که خصوصا در فصول گرم عملکرد بهتری داشته باشید
تا اینجای کار
دنا اتومات از لحاظ شتاب برنده است.
( هرچند پیشرانه توربو دنا اتومات به گرمای هوا و کیفیت سوخت حساس بوده و این اختلاف توان بسیار قابل توجه است اما همیشه در دسترس راننده نیست! و تارا اتومات برای ترافیک، گرما و مناطق گرمسیری گزینه بهتری است)
هندلینگ و سواری
□ تارا از پلت فرم به روز IKP1 استفاده میکند که در مقابل پلت فرم قدیمی پژو ۴۰۵ که دنا روی آن قرار دارد، حرفهای زیادی برای گفتن دارد. هندلینگ و پایداری تارا به وضوح از دنا پلاس بهتر است سواری تارا اتومات نیز به علت استفاده از پلت فرم خوب و همچنین تعلیق عقب جدیدتر تیر پیچشی در مقابل تعلیق قدیمی میل پیچشی در دنا نرمتر و بیصدا تر است.
طراحی و فضا سازی
■ دنا پلاس در ظاهر و داخل طراحی بهتری از تارا دارد هرچند شیب بیحساب و کتاب داشبورد باعث میشود تا پاهای سرنشینان جلو بین داشبورد و رودریها گیر کند. برای خلاصی نسبی از این وضع مجبور هستید که صندلیهای جلو را بیش از حد معمول به عقب ببرید و بخشی از فضای پای سرنشینان عقب را فدا کنید.
امکانات رفاهی و ایمنی
■□ برای هر دو سانروف، صندلیهای برقی جلو، ایموبلایزر، مانیتور، دوربین دنده عقب، و… از جمله امکانات مشترک هستند. اما کنترل کشش و پایداری، نشانگر تعویض دنده، سنسور نور و باران و … امکاناتی هستند که روی تارا به صورت استاندارد وجود دارند اما دنا پلاسهای فعلی آن را ندارند. و بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه دنا پلاسهای در حال تولید به این امکانات هم مجهز می شوند
وزن
■ دنا ۱۳۳۴ کیلوگرم
□ تارا ۱۱۹۰ کیلوگرم
ابعاد
■ دنا : ۴۵۵۹×۱۹۳۳× ۱۴۶۰، فاصله محوری ۲۶۷۱ م م و حجم صندوق ۵۰۰ لیتر
□ تارا : ۴۵۰۵× ۱۷۴۸× ۱۴۶۶ ، فاصله محوری ۲۶۵۲ م م و حجم صندوق ۶۴۰ لیتر
جمع بندی
در مجموع باید گفت که دنا پلاس در شرایط مطلوب، شتاب بهتری از تارا اتومات دارد و از لحاظ ظاهری و داخلی نیز زیبا تر از آن است. در مقابل تارا اتومات دردسرهای توربو را ندارد و توان آن همیشه در دسترس راننده است. تارا سواری و هندلینگ بهتری دارد و فضای داخی آن جادارتر و کاربردی تر از دنا است.
دسترسی به هردو هم آرزوست.!