سایش لاستیکها در خودروهای قدیمی بیشتر مشاهده میشود و این ممکن است به دلایل گوناگونی باشد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره شده است.
اقتصادسنج؛ ساییدگی لاستیک ها در خودروهای قدیمی بیشتر مشاهده میشود و این ممکن است به دلایل گوناگونی باشد؛ از جمله یکی از مشکلات رایج که بیشتر خودروهای قدیمی با آن روبرو هستند، تنظیم نادرست زوایای خودرو است. در طول زمان، زوایا و تنظیمات خودرو ممکن است تغییر کنند و همچنین هنگام تعمیرات توسط تعمیرکاران غیرماهر، این تنظیمات به درستی رعایت نمیشوند یا به طور کامل تنظیم نمیشوند.
فرمان خودرو در حین حرکت نباید به سمت چپ یا راست منحرف شود، حتی اگر آن را رها کنید. باید استوار و ثابت باشد. همچنین، ممکن است در برخی موارد فرمان لرزش داشته باشد. علاوه بر این، تنظیمات فرمان ممکن است به حدی خراب شده باشد که به طور معمول به آن “فرمان گیج” گفته میشود، زیرا به درستی عمل نمیکند. در ضمن، سایش لاستیکها میتواند به علت مشکلات مختلفی از جمله خرابی و سائیدگی پلوسها، عدم تعادل چرخها و یا تنظیم نادرست فشار هوا در لاستیکها رخ دهد.
ساییدگی غیر عادی لاستیک ها نشانه خوبی است برای اینکه متوجه شویم که زمان تعویض آنها فرا رسیده است.
دلایل ساییدگی لاستیک خودروها/ چگونه از ساییدگی لاستیکها جلوگیری کنيم؟
فرمان خودرو
در صورتی که خودرو شما به یک سمت کشیده میشود، به ویژه زمانی که فرمان را رها میکنید، اولین اقدامی که باید انجام دهید، چک کردن فشار هوا در لاستیکها است. اما اگر شما فشار هوای لاستیکها را بررسی کردید و تنظیمات آنها درست بودند، احتمالاً مشکل در جای دیگری وجود دارد.
فنر بندی
در این حالت، لازم است راستایی چرخها و یاتاقانهای آنها، بوش و میلهها، بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی کنید. اگر بخشهایی از فنرها دچار ساییدگی یا صدمه شده باشند، باید آنها را تعویض کنید. چرا که اگر این کار صورت نگیرد، ممکن است باعث فرسودگی و صدمه دیدن پیش از موعد سایر بخشهای سیستم فنربندی و خودرو شوند.
همراستایی
برای هدایت مناسب و جلوگیری از ساییدگی لاستیک خودروها، لازم است که چرخها همراستا باشند. این کار به شما کمک میکند تا از سائیدگی و اصطکاک زیاد چرخها جلوگیری کنید. همچنین، همراستایی چرخها باعث کاهش مصرف سوخت، کاهش فشار بر روی سیستم فنربندی و فرمان میشود و هدایت خودرو را بهبود میبخشد.
برای دستیابی به همراستایی و تنظیم چرخهای خودرو، سه نوع تنظیم مهم وجود دارد: زاویه کمبر، کاستر و تفارب و تنافر زاویه چرخها.
کمبر و کاستر به معنای بیرون و داخل بودن قسمت جلویی چرخها است. هدف از این تنظیم، توزیع مناسب بار خودرو بر روی سطح جاده است. این کار باعث میشود فرماندهی خودرو به راحتی انجام شود و از ساییدگی لاستیک ها جلوگیری کند.