اسفندماه ۹۵، سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد افزایش یافته است.
اقتصادسنج | اسفندماه ۹۵، سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد افزایش یافته است. و فروردین ۱۴۰۰، غلامرضا شریعتی، رئیس سازمان استاندارد، اعلام کرد خودروسازان به دلیل تحریمهای آمریکا و مسائل و مشکلات ناشی از آن، نمیتوانند ۹ استاندارد خودرویی را در محصولات اعمال کنند. لذا از آن زمان تاکنون از ۸۵ استاندارد خودرویی که توسط این سازمان اعلام شده بود اعمال ۷۶ مورد از آنها در خودروهای تولید داخل اجباری و الزامی بود.
با اجرای این قانون چند خودروهای زیر به دلیل عدم رعایت استانداردهای ۸۵ گانه از خط تولید و مونتاژ خارج شدند.
۱. پیکان ، ۲. پژو ۴۰۵ ، ۳. ریو ، ۴. ام وی ام 315 سدان ، ۵. ام وی ام 550 ، ۶. تیگو ۵ ، ۷. سایپا ۱۳۱ ، ۸. سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز ، ۹. سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز ، ۱۰. پژو پارس با موتور XUM ، ۱۱. وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا ۱۷۰۰ (بنزینی و دوگانه سوز) ، ۱۲. لیفان ۶۲۰ ، ۱۳. لیفان X50 ، ۱۴. لیفان X60 ، ۱۵. جک J5 ، ۱۶. هیوندای i10
اکنون خودروسازان داخلی موظف هستند تا پایان سال ۱۴۰۲ همه آپشنها و استانداردهای ۸۵ گانه و چند مورد اضافه را در محصولات خود به کار ببرند، مهم ترین این آپشن ها و استانداردها عبارتند از:
۱. کنترل پایداری
۲. نشانگر تعویض دنده (GSI)
۳. نشانگر فشار باد تایر (TPMS)
۴. چراغ اتوماتیک یا اتولایت
۵. حفاظت از عابر پیاده
۶. استحکام کابین
۷. هشدار انحراف از مسیر
۸. سیستم ترمز اضطراری پیشرفته یا ترمز کمکی
۹. دی لایت و پوزیشن لایت
به دلیل اجبار اعمال کامل این استاندارد ها چندین خودرو دیگر نیز از خط تولید و مونتاژ خارج شده اند و مقدار خیلی زیادی خودرو در لیست انتظار برای دریافت مجوز پلاک شدن قرار دارند.
در حال حاضر فقط خودرو شاهین تمامی استاندارد های ۸۵ گانه را پاس کرده است.
استاندارد های ۸۵ گانه فقط به امکانات رفاهی و ایمنی خلاصه نشده و شامل استاندارد های آلایندگی ، ایمنی بدنه، مشکلات صوتی، مصرف سوخت، ایمنی سر نشینان، ایمنی عابرین و چندین مورد دیگر میشود