شنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | 2025-04-19
کد خبر: 62338 |
تاریخ انتشار : 14 ژوئن 2023 - 10:18 |
ارسال به دوستان
پ

به‌دنبال تغییر قیمت ۲۸ محصول ایران خودرو درپی افزوده شدن استانداردهای اجباری، به نظر می‌رسد دعوتنامه‌هایی که برای برخی مشتریان ارسال شده با کم و زیاد کردن قیمت‌ها مدل بالاتر فاکتور شده است.

اقتصادسنج؛ به‌دنبال تغییر قیمت ۲۸ محصول ایران خودرو درپی افزوده شدن استانداردهای اجباری، به نظر می‌رسد دعوتنامه‌هایی که برای برخی مشتریان ارسال شده با کم و زیاد کردن قیمت‌ها مدل بالاتر فاکتور شده است که ایران خودرو معتقد است قیمت‌ها منطبق بر مصوبه شورای رقابت بوده و تنها میزان افزایش یا کاهش بر مبنای قیمت محصول پایه است.

تولید تمام محصولات بر اساس استانداردهای اجباری جدید از ابتدای تیرماه الزامی است؛ اطلاعات و آمار بر اساس اعمال استانداردهای جدید و تغییرات فنی خودروها بر روی محصولات، توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو به شورای رقابت ارسال و اعلام شد و بر اساس آن شورای رقابت، مصوب کرد که برای ۲۸ محصول این شرکت تغییرات قیمتی اعمال و از ابتدای تابستان امسال محصولات با قیمت جدید عرضه شوند.

طبق مصوبه جلسه ۵۷۴ شورای رقابت تاریخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲، با موضوع بررسی قیمت ناشی از تغییرات اجباری و اختیاری استانداردها، کد کلاس و تغییرات قیمتی بر روی این محصول اعمال شد و لیست جدید قیمت محصولات منتشر شد.

بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، قیمت خودروی دناپلاس ۲۸۱ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۴۳۸ تومان تعیین شده بود که پس از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمت‌ها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان از قیمت این خودرو کاسته شود. بنابراین قیمت نهایی این خودرو ۲۳۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان فاکتور شود.

از سوی دیگر قیمت دناپلاس توربو بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، ۳۹۰ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۸۶۵ تومان تعیین شده بود که پس از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمت‌ها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که ۱۷ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۶۱۷ تومان به قیمت این خودرو افزوده شود. بنابراین قیمت نهایی این خودرو ۴۰۸ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۴۸۲ تومان نهایی می‌شود.

نکته اصلی موضوع اینجاست که ایران‌خودرو برای مشتریان دناپلاس (معمولی) دعوتنامه برای تکمیل وجه ارسال کرده است اما به‌جای آنکه ۴۳ و اندی میلیون تومان را کاسته و مابه‌التفاوت قیمت نهایی با مبلغ پرداختی اولیه (۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) را مطالبه کند؛ از قیمت دناپلاس توربو که ۳۹۰ و اندی میلیون تومان است، ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان را کاسته و به جای قیمت دناپلاس برای مشتری فاکتور کرده است.

بدین ترتیب با یک حساب ساده می‌توان گفت: پس از اصلاح قیمت خودروی دناپلاس توسط شورای رقابت، قیمت این محصول ۲۳۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان خواهد بود و با توجه به ۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداختی مشتریان، اکنون بایستی حدوداً ۱۰۴ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۴۴ تومان دیگر واریز کنند؛ اما در دعوتنامه ارسالی، قیمت نهایی فاکتور ۳۷۳ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۳۰۰ و مبلغ پرداختی (مابه‌التفاوت برای تکمیل وجه) ۲۴۰ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۳۰۰ اعلام شده است.

تعداد بسیار زیادی از مشتریان این گروه خودروسازی، به کرات این موضوع را اعلام کرده و دعوتنامه‌های خود را در اختیار این خبرگزاری قرار داده‌اند که صحت این موضوع را تایید می‌کند.

این مشتریان اعلام می‌کنند در تماسی که با ایران‌خودرو داشته و مشکل را اعلام کرده‌اند، این گروه صنعتی پاسخ داده است که “نمی‌خواهید واریز نکنید”!.

اما ایران‌خودرو، امروز اطلاعیه‌ای منتشر کرده است که بر اساس آن قیمت محصولات خود را مورد تایید شورای رقابت خوانده و اعلام کرده است:

“در پی طرح سوال مشتریان درخصوص نحوه قیمت‌گذاری محصولات و مصوبه شورای رقابت، تاکید می‌شود قیمت تمامی خودروها که در سایت کدال نیز قرار گرفته، منطبق بر مصوبه شورای رقابت است؛ در جدول منتشره توسط آن شورا، تنها میزان افزایش یا کاهش بر مبنای قیمت محصول پایه عنوان شده است.

بسیاری از مخاطبان اقتصادسنج ضمن نارضایتی از اقدام ایران‌خودرو برای افزایش قیمت محصولات خود عنوان کرده اند که شورای رقابت باید جلوی این افزایش قیمت ها را بگیرد.

به نظر می رسد، افزایش قیمت ها از سوی ایران خودرو، زمینه را برای افزایش قیمت محصولات خودروسازان دیگر را نیز فراهم خواهد کرد. مسئله ای که می تواند نارضایتی شدیدی میان متقاضیان خرید خودرو ایجاد کند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 17
    1. نویسنده :ناشناس

      لطفا پیگیر این موضوع شوید ما بعد از چندسال ثبت نام تازه به اسم ما یک خودرو در اومده اونم با این افزایش باید انصراف بدیم چون قادر به پرداخت نیستم تا 6 مرداد تکمیل وجه کنیم

    1. نویسنده :ناشناس

      یعنی تواین مملکت کسی نیست جوابگوی این ظلمی که درحق مردم که توسط ایران خودرو شده را بگیرد
      باید به کجا پناه برد ازدست ایران‌خودرو وشورای رقابت

    1. نویسنده :ناشناس

      ظاهراً قیمت دنا پلاس را طوری تغییر داده اند که کمتر کسی تحویل بگیرد و اکثرا انصراف دهند
      در واقع دلیل این موضوع میتواند این باشد که خودرویی در کار نیست و مجبورند با قیمتی بگذارند که خریدار کمتری تحویل بگیرد

      نکته عجیب سکوت شورای رقابت می‌باشد و با این شرایط تمامی خودروها همین وضعیت را خواهند داشت

      جالب اینکه بعد از افزایش قیمت بلافاصله دعوتنامه صادر شده است!
      ظاهراً مردم با یک باند مخوف مافیا و کلاهبردار طرف هستند

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام.من توو طرح یکپارچه مرحله اول شرکت کرده بودم برا ۲۰۷.پاییز اولویت داده بودن.واریزی هم انجام داده بودم.امروز صب زنگ زدن گفتن ثبت نامتون لغو شده.مگه داریم همچین چیزی؟؟؟؟؟

    1. نویسنده :ناشناس

      لطفا پیگیری کنید این موضوع رو
      واقعا ایرانخودرو داره به شعور خریداران توهین میکنه
      زمانی که کد کلاس رو ذکر کرده شورای رقابت،چه لزومی داره اینها یک خودرو دیگه رو که اصلا امکاناتی رو که این از ریشه نداره،پایه بزارن

    1. نویسنده :ناشناس

      اصلا یکی نیس به شورای رقابت و ایران خودرو بگه شما گ ه خوردین که بعد سه ماه افزایش قیمت بدین اونم بعد از افزایش ۴۰ دزصدی
      خیلی خیلی ب ی ن ا م و س ی ن

    1. نویسنده :ناشناس

      خواهش می کنم پیگیری کنید الان ما که ۲۰۷ پیش ثبت نام کردیم و۱۳۷ وسیصد ریختیم ودر فاکتور کد ۶۰۰۱۹ هست وگفتند در قیمت جدید ۶میلیون کم میشه تکلیفمون چیه ایرانخودرو چ کلاهی می خواد سرما بزاره

    1. نویسنده :ناشناس

      انشاالله ایران خودرو به زودی آتش بگیره و با خاک یکسان شود که به ناحق و به زور انحصارطلبی خون ملت مظلوم را به شیشه گرفته.

    1. نویسنده :ناشناس

      شورای رقابت نسبت به این موارد چندان واکنشی ندارد این عجیب نیست!!!؟؟

    1. نویسنده :ناشناس

      تورو خدا شورای رقابت پیگیری کنه،ایران خودرو شورشو در آورده،مردمم یه صبری دارن…

    1. نویسنده :ناشناس

      سکوت مسعولین نظارتی در قبال تخلف بزرگ ایران خودرو، طبق مصوبه شورای رقابت باید ایران خودرو، بخاطر کاهش آپشن های دنا پلاس ساده، قیمت دنا پلاس ساده (70323) رو 43800 کم میکرده، ایران خودرو رفته از قیمت دنا پلاس توربو با تمام امکاناتش 43800 کم کرده و این موجب شده قیمت دنا قالپاق با وجود کاهش آپشن ها نتنها 43 میلیون کاهش قیمت نداشته باشه بلکه
      88 میلیون گران‌تر از قیمت بشه،جوری اش شور شده ک الان قیمت 207 پانوراما اتومات فول آپشن فقط 15 میلیون گران‌تر از دنا قالپاقه  یعنی کمتر از 5 درصد. در حالی ک در قیمت های قبلی 207 پانورما اتو 40 درصد گران‌تر از دنا قالپاق بوده فارس پیگیری کنید

    1. نویسنده :ناشناس

      دزدی در روز روشن در مملکتی که قانون و صاحب ندارد…..

    1. نویسنده :ناشناس

      بهترین کار رو دولت می کنه من ششدانگ طرفدار طرحهای اقتصادی دولت هستم .
      مردم واقعا پر رو شدند می خواد یه ماشین خودش یکی زنش و یکی هم برای بچه اش داشته باشه. پفیوس مگه چه خبره باید دولت ماشین رو کمتر از یک میلیارد نده زمان شاه با دوچرخه می رفتند حالا بنام اعضای خانواده می خواد ماشین داشته باشه.
      دولت تا می تونه باید ها بده به مردم طمع کار.
      مثله که میگه دروغگو طمع کار رو راحت گول می زنه بیا ماشین

    1. نویسنده :ناشناس

      مسخره کردن به خدا..خدالعنت کنه مسئولان بی کفایتو.دوماه نشده دوباره اصلاح قیمت میکنن

    1. نویسنده :ناشناس

      خدا مسوولین فاسد صنعت خودرو رو لعنت کنه

    1. نویسنده :ناشناس

      خدا لعنت کند

    1. نویسنده :ناشناس

      ایرانخودرو و شورای به درد نخور و طفیلی رقابت ، دستشان در جیب مردم است و فکر میکنند زرنگی کرده اند.
      به خدا مردم مجبورند وگرنه این آشغالها را نمیخریدند.
      با هزار زحمت پولش رو جور کن بعد زرتی میگن صد میلیون دیگه رفت روی قیمت..یعنی عملا دیوونه خونه است.