سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-06-18
کد خبر: 32646 |
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه میتوان با «خیار مجلس» معامله خودرو را فسخ کرد؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده که اگر بلافاصله پس از معامله یک خودرو پشیمان و منصرف شدید چه کاری باید انجام دهید؟ آیا امکان فسخ معامله وجود دارد یا خیر؟ 

اقتصادسنج؛ شاید این سوال برایتان پیش آمده که اگر بلافاصله پس از معامله یک خودرو پشیمان و منصرف شدید چه کاری باید انجام دهید؟ آیا امکان فسخ معامله خودرو وجود دارد یا خیر؟

«خیار مجلس» چیست ؟

خیار مجلس یا اختیار فسخ معامله به استناد خیار مجلس، تنها برای قرارداد بیع یا خرید و فروش وجود دارد. با این توضیح که اگر طرفین مالی را خرید و فروش (بیع) کردند تا زمانی که از مجلس قرارداد بیرون نرفته اند؛ می توانند آن را به هم بزنند و زمانی که از هم جدا شدند دیگر حق فسخ نخواهند داشت.

ماده_۳۹۷_قانون_مدنی؛ “هر یک از متبایعین بعد از عقد فی‌ المجلس و مادام که متفرق نشده‌اند اختیار فسخ معامله را دارند”

برای مثال در خانه خود با کسی، ماشینی را معامله می کنید و در حال نوشتن قرارداد هستید و آن را امضا می کنید؛ اینجا آن ماشین به شما منتقل شده و مال شما است؛ اما می توانید تا زمانی که در همان حال در کنار فروشنده هستید پشیمان شوید و قرارداد را به هم بزنید.

حتی اگر با فروشنده از خانه خارج شوید و دو نفری سوار ماشین شوید که مثلا به جایی بروید تا زمانی که از هم دیگر جدا نشده اید؛ باز هم می توانید عقد را به هم بزنید.

چگونه فورا معاله خودرو را فسخ کنیم؟

خیار مجلس برای این است که خریدار یا فروشنده با اطمینان کامل معامله را انجام دهند و اگر فورا بعد از معامله بفهمند که به نفعشان نیست می توانند آن را به هم بزنند؛ اما در همین خرید و فروش بعد از پشیمانی می توانید عقد را به هم بزنید و به طرف مقابل اعلام کنید؛ حال اگر فرد راضی نشد و حاضر به پس دادن مال نشد شما می توانید با اثبات فسخ کردن از دادگاه، تایید فسخ قرارداد را به استناد خیار مجلس بخواهید.

برای اثبات کسانی که در همان جلسه بوده اند می توانند شاهد در نظر گرفته شوند.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید