شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-23
کد خبر: 58815 |
تاریخ انتشار : 23 می 2023 - 14:35 |
ارسال به دوستان
پ

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران خاطر نشان کرد: معاملات در بازار خودرو به نقطه صفر رسید و در این بازار رکود کامل حاکم شده است؛ مگر اینکه فروشنده‌ای بخواهد خودرو خود را زیر قیمت بازار بفروشد در این صورت مشتری برای خرید پیدا می‌شود.

اقتصادسنج| رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران خاطر نشان کرد: معاملات در بازار خودرو به نقطه صفر رسید و در این بازار رکود کامل حاکم شده است؛ مگر اینکه فروشنده‌ای بخواهد خودرو خود را زیر قیمت بازار بفروشد در این صورت مشتری برای خرید پیدا می‌شود.

سعید موتمنی، با بیان اینکه آرامش در بازار خودرو حاکم شده است، گفت: معاملات در بازار خودرو به نقطه صفر رسید و در این بازار رکود کامل حاکم شده است؛ مگر اینکه فروشنده‌ای بخواهد خودرو خود را زیر قیمت بازار بفروشد در این صورت مشتری برای خرید پیدا می‌شود.

وی با اشاره به قیمت‌ خودروهای داخلی در بازار، تصریح کرد: دنا اتوماتیک 910 میلیون تومان، 206 تیپ 2 حدود 545 میلیون تومان ( البته مدل 1402 در بازار موجود نیست)، پژو 206 تیپ 3 حدود 602 میلیون تومان، پژو پارس 560 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک سقف فلز 930 میلیون تومان و پژو 207 ام سی 830 میلیون شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران با تاکید بر افت قیمت خودروها نسبت به هفته گذشته، گفت: مصرف‌کننده واقعی باوجود افت قیمت‌ها باز هم توان خرید ندارد و برخی دیگر از خریداران نیز منتظر واردات خودروهای دسته دوم هستند چراکه هنوز بحث واردات منتفی نشده و این احتمال وجود دارد که خودروهای دسته دوم وارد کشور شود.

این فعال صنفی با بیان اینکه متقاضی برای خرید محصولات کارخانه‌ای زیاد است، گفت: اگر عرضه هر کالا محدود شود در آن بازار واسطه‌گری و دلالی افزایش پیدا می‌کند؛ اگر بخواهیم دلایل افزایش قیمت 10 تا 15 خودرو در 1 ماه گذشته را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد در آن مقطع شرکت‌ها خودرو را فاکتور نمی‌کردند چراکه می‌خواستند در ابتدای سال افزایش قیمت را اعمال کنند وعدم عرضه محصول در بازار باعث شد افرادی که دپو داشتند از این فرصت استفاده و قیمت‌ها را افزایش بدهند.

به گفته موتمنی؛ اگر نیاز بازار تامین شود هیچگاه واسطه‌گری ایجاد نخواهد شد؛ باید نیاز بازار سنجیده و متناسب با آن محصول تولید و در بازار عرضه شود؛ اگر توان تولید متناسب با نیاز بازار نیستیم باید مجوز واردات صادر شود تا اینگونه تنظیم بازار صورت بگیرد.

وی ادامه داد: من نمی‌توانم درباره عملکرد وزیر پیشین صمت اظهار نظر کنم؛ یک هفته بعد از استیضاح وزیر اعلام شد که 50 هزار خودرو تولید و پلاک کردیم و این موضوع تاثیر خود را در بازار گذاشت و شرکت سایپا اعلام کرد که 40 هزار خودرویی که ثبت نام کردند تا مرداد تحویل خواهد داد وقتی خودرو فاکتور می‌شود امکان واسطه‌گری به حداقل می‌رسد.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران؛ بحران در بازار خودرو موضوع جدیدی نیست و این موضوع از سال 97 ایجاد شده است از این تاریخ به این سو، 50 درصد کمتر از نیاز خودرو روانه بازار شد.

این فعال صنفی با بیان اینکه قیمت خودروهای مونتاژی بیشتر از قیمت‌های جهانی در ایران فاکتور می‌شود، اضافه کرد: شورای رقابت به این بحث ورود و قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام کرد اگر این مهم اجرایی شود تاثیر خود را در بازار خواهد گذاشت.

موتمنی در پایان بیان کرد: در هر بازاری که انحصار شکل بگیرد باید ناظر بر آن در نظر گرفته شود وجود داشته باشد و هر دولتی که آمد سعی کرد انحصار بازار خودرو را بشکند اما نتوانست موفق شود؛ اگر می‌خواهیم بازارخودرو حالت طبیعی داشته باشد و انحصار شکسته شود باید فضا رقابتی و مجوز واردات داده شود؛ خودروی کالای مصرفی است و باید آنقدر عرضه شود که انحصارها شکسته شود.‌

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید