یکشنبه, ۴ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-11-24
کد خبر: 92290 |
تاریخ انتشار : 13 دسامبر 2023 - 23:56 |
ارسال به دوستان
پ

اطلس G یکی از جدیدترین محصولات تولیدی شرکت سایپاست که در مرحله دوم سامانه یکپارچه نیز حضور داشت. بر اساس اولویت‌بندی این سامانه، موعد تحویل اطلس برای برخی از مشتریان فرا رسیده، اما دعوت‌نامه‌ای از سوی سایپا برای آنان ارسال نشده است.

اقتصادسنج| اطلس G یکی از جدیدترین محصولات شرکت سایپا و به نوعی فیس‌لیفت کوییک به شمار می‌رود که قرار است به‌زودی وارد بازار کشور شود. این خودرو در دومین مرحله از فروش خودرو سامانه یکپارچه حضور داشت و طبق برنامه‌ای که برای عرضه آن تعیین شد، قرار بود اولین سری از محصولات اطلس G تا پایان سال جاری تحویل مشتریان شود.

بر اساس آخرین اخبار به‌دست‌آمده، گویا برخی از مشتریانی که موعد تحویل خودروی اطلس آنان در سامانه یکپارچه برای زمستان 1402 تعیین شده بود، فعلاً پیامک واریز وجه دریافت نکرده‌اند. اما افرادی که این پیامک را دریافت کرده‌اند، می‌توانند با موعد تحویل فروردین تا شهریور 1403، به واریز وجه و ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش این خودرو اقدام کنند.

سوالی که در این مورد مطرح می‌شود این است که آیا اطلس G با سه الی شش ماه تأخیر به دست مشتریان می‌رسد؟ اگر جواب مثبت باشد، تکلیف خریداران این خودرو چیست؟

شرکت‌های خودروساز هیچ تعهدی در قبال ثبت‌نامی‌های سامانه یکپارچه ندارند!

طبق قانونی که شرکت‌های خودروساز دارند، تا زمانی که مشتری هیچ مبلغی را جهت خرید خودرو به حساب شرکت واریز نکرده باشد، خودروسازان هیچ مسئولیتی در قبال این افراد نخواهند داشت. این موضوع پیش از سامانه یکپارچه نیز وجود داشت و اکنون با راه‌اندازی این سامانه، تنها وظیفه اولویت‌بندی مشتریان و اعلام آنان به شرکت‌های مربوطه را دارد.

اخبار واصله از برنامه تولید سایپا، حکایت از تولید و تحویل خودرو برای سال آینده دارد که البته این موضوع در زمان ثبت‌نام مرحله دوم سامانه یکپارچه کاملاً قابل پیش‌بینی بود؛ چراکه با آغاز ثبت‌نام اطلس، خبر تولید آزمایشی و انجام تست‌های فنی آن به تازگی شنیده می‌شد.

در نتیجه آن دسته از متقاضیانی که در مرحله اولیت‌بندی سامانه یکپارچه خودروی اطلس G را انتخاب کردند باید تا زمان دریافت پیامک از سوی سایپا، منتظر بمانند.

وظیفه سامانه یکپارچه چیست؟

در چنین وضعیتی که خودروساز به دلیل دریافت نکردن پول از جانب مشتری، از داشتن هرگونه مسئولیت امتناع می‌کنند، سامانه یکپارچه نیز پاسخگوی مشتریان نبوده و می‌گوید، تنها وظیفه اولیت‌بندی و معرفی متقاضیان به خودروسازها را دارد.

سپهر دادجوی توکلی، سخن‌گوی شورای رقابت در مورد سوء استفاده خودروسازان از مشتریان سامانه یکپارچه و عدم مسئولیت‌پذیری این سامانه در قبال مشتریان اظهار کرد: با توجه به جایگاه و مأموریت‌های شورای رقابت و به استناد قطعنامه 543 که در مورد تنظیم بازار خودروست، شورای رقابت ناظر بر فرآینده عرضه و تقاضای بازار بوده که نقصان‌هایی نیز دارد. در تمامی مراحل، مصرف‌کننده نهایی می‌تواند شورای رقابت را به عنوان یک مرجع و به قولی پناهگاه در نظر بگیرد و این ایرادات و نقصان‌ها را گزارش دهد.

وی تصریح کرد: سامانه شورای رقابت و سامانه 124 سازمان حمایت از مصرف‌کننده، که همکاری تنگاتنگی با یکدیگر دارند مسئولیت دریافت و بررسی این موارد را دارند. به دلیل اینکه این نهاد شبه قضایی است، نمی‌توان برای رسیدگی به این موارد، تضمینی از لحاظ زمانی به مصرف‌کنندگان داد. اما بر اساس تکلیف قانونی، شورای رقابت وظیفه پاسخگویی دارد؛ ضمن اینکه سامانه 124 سازمان حمایت می‌تواند رسیدگی به شکایات مردمی را تسریع ببخشد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید