شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-23
کد خبر: 45857 |
تاریخ انتشار : 15 مارس 2023 - 13:14 |
ارسال به دوستان
پ

تارا دنده‌ دستی و تارا اتوماتیک، همان محصول ایران خودرو است که روی پلتفرم پژو 301 طراحی و تولید شد. حال می‌خواهیم ببینیم که این خودرو می‌تواند جای خالی پژو 301 را در ایران پر کند یا خیر؟

اقتصادسنج |پس از اینکه قرارداد برجام امضا شد، کمپانی پژو با ایران خودرو شرکتی به نام ایکاپ تاسیس کردند تا شروع به تولید مدل‌های 2008، 208 و پژو 301 کنند.

اما پس از خروج آمریکا از برجام ، شرکت‌های اروپایی مجبور به ترک ایران شدند و به این ترتیب پروژه‌های پژو با ایران خودرو به صورت نیمه‌کاره رها شد.

بنابراین شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت با اعمال تغییراتی روی پلتفرم پژو 301، این خودرو را با طرح و نامی جدید روانه بازار کند.

تارا دنده‌ دستی و تارا اتوماتیک، همان محصول ایران خودرو است که روی پلتفرم پژو 301 طراحی و تولید شد. حال می‌خواهیم ببینیم که این خودرو می‌تواند جای خالی پژو 301 را در ایران پر کند یا خیر؟

مشخصات فنی

خودروی تارا اتوماتیک از پیشرانه تنفس طبیعی TU5P بهره می‌برد که یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ بوده و روی خودروهایی مانند رانا پلاس‌های جدید نیز مشاهده می‌شود. این پیشرانه 113 اسب‌بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که از طریق یک گیربکس دنده دستی 6 سرعته، نیروی تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

البته برخی از مولفه‌های برقی در پیشرانه این خودرو، مانند کوئل‌ها با خودروی رانا پلاس متفاوت است که باعث راندمان بهتر در آن می‌شود.
لازم به ذکر است که شتاب تارا دستی، با حدود نیم ثانیه اختلاف به 12.5 ثانیه می‌رسد که شتاب بالاتری نسبت به نسخه اتوماتیک محسوب می‌شود. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این تیپ 7.06 لیتر در صد کیلومتر است که بازهم مصرف کم‌تری نسبت به تارای اتوماتیک دارد.

طراحی ظاهری

بنابر ادعای شرکت ایران‌خودرو، قسمت ظاهری تارا با بهره‌گیری از فرهنگ و هنر ایرانی طراحی شده است. در قسمت جلوی خودرو، به دلیل استفاده از چراغ‌های نئونی زیبا و چراغ‌های دی‌لایت زیر سپر، با یک چهره خشن و به‌روز طرف هستیم.
در قسمت کناری، با رینگ‌های فولادی 15 اینچ روبه‌رو می‌شویم که شرکت ایران خودرو خلاقیت به خرج داده و اقدام به تولید رینگ‌های فولادی با طرح متفاوت کرده است. این مورد نسبت به تارای دنده اتوماتیک که از رینگ‌های 16 اینچ آلومینیومی استفاده می‌کند، نقطه ضعف محسوب می‌شود.

شیشه‌های عقب، در تارای اتوماتیک به صورت فابریک دودی هستند که در خودروی تارا دنده‌ای، آن را مشاهده نمی‌کنیم. همچنین روی دستگیره‌ها و آبگیر‌های شیشه در تارا اتوماتیک، به طرح کرومی در آمده که در تارای دستی آن را مشاهده نمی‌کنیم و این مورد نیز از دیگر نقاط ضعف تارا دستی نسبت به نسخه اتوماتیک است.

اما در قسمت عقب خودرو، وضعیت کمی متفاوت است؛ چراغ ترمزی که در سرتاسر بدنه کشیده شده است، با طراحی نادرستی که دارد موجب آزار و اذیت بقیه راننده‌هایی می‌شود که پشت تارا قرار گرفته‌اند. البته شرکت آپکو (شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران‌خودرو) با تولید نسخه سفارشی تارا، طرح زیبایی از چراغ‌های قسمت عقب در آورده است.

طراحی داخلی

هرچند که ایران‌خودرو در طراحی قسمت ظاهری خودرو، سعی کرده طرحی کاملا متفاوت نسبت به پژو 301 ارائه کند اما در قسمت داخلی می‌توان گفت به صورت کلی، کابین تارا دقیقا مشابه پژو 301 فرانسوی است. اما با این حال، با ورود به کابین تارا دستی، با یک طراحی جدید نسبت به سایر محصولات ایران‌خودرو مواجه می‌شویم.

ممکن است در اوایل رانندگی با تارا، نسبت به پیدا کردن دکمه‌های مختلف خودرو مانند دکمه‌های شیشه بالابر و استارت خودرو با مشکل مواجه شویم اما با کمی رانندگی عادت می‌کنیم. در وسط داشبورد با یک نمایشگر اطلاعات نسبتا کوچک طرف هستیم که از امکانات قابل قبولی برخوردار است.

روکش صندلی‌هایی که در تارای اتوماتیک مشاهده می‌کردیم، به صورت چرمی-پارچه‌ای بود که این مورد در تارا دستی به صورت تمام پارچه‌ای دیده می‌شود.
صندلی راننده و سرنشین جلو به صورت دستی قابل تنظیم است که در تارای اتوماتیک، برای راننده 4 و برای سرنشین جلو 2 حالت برقی بود. همچنین ایربگ جانبی صندلی‌ها که در تارای اتوماتیک به چشم می‌خورد، از روی تارا دستی برداشته شده است.

به صورت کلی داخل کابین تارا اتوماتیک، فضای بزرگتری نسبت به سایر سدان‌های تولیدی داخل دارد. حتی فضای صندوق عقب با 640 لیتر گنجایش، جزو بزرگترین صندوق در خودروهای داخلی محسوب می‌شود.

آپشن‌ها و امکانات

همان‌طور که اشاره شد، این خودرو به نوعی پرچمدار ایران خودرو محسوب می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود آپشن‌ها و امکانات بیشتری نسبت به سایر محصولات این شرکت داشته باشد.

از جمله آپشن‌های تارا دستی می‌توان به کروز کنترل، ترمز ABS و EBD، سنسور دنده عقب، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، ایربگ راننده و سرنشین، کنترل حرکت در سربالایی، سنسور فشار باد تایر، دی‌لایت و فرمان برقی حساس به سرعت اشاره کرد.

اما این خودرو به برخی آپشن‌های دیگر نیز مجهز است و دلیل تمایز آن با سایر محصولات ایران‌خودرو می‌تواند وجود این آپشن‌ها باشد؛ به عنوان مثال، کنترل کشش یا ESP که برای امنیت خودرو و جلوگیری از انحراف آن حین رانندگی از اهمیت زیادی برخوردار است.

لازم به ذکر است آپشن‌هایی همچون ورود و استارت بدون کلید، سانروف، تنظیم برقی صندلی‌ها، اتولایت، سانروف، شیشه‌های دودی قسمت عقب و دوربین دنده عقب که در تارای اتوماتیک مشاهده می‌کردیم، از روی این خودرو حذف شده است.

قیمت تارا دستی

این خودرو أواخر سال 1401 در بازار آزاد به قیمت 693 میلیون تومان معامله می‌شود. اما مبلغی که کارخانه برای فروش تارا دستی درنظرگرفته، 293 میلیون و 822 هزار تومان است.

با توجه به اختلاف قیمتی که تارا دنده اتوماتیک با تارا دستی دارد، انتخاب با شماست که ببینید تفاوت آپشن‌ها و گیربکس‌های این دو خودرو، ارزش پرداخت حدود 200 میلیون تومان بالاتر برای خرید نسخه اتوماتیک را دارد یا خیر.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید